Tjena

Ser att det finns hur många frågor som helst om fläktkanaler, men jag måste flika in en till..:)

Vi har flyttat köket och plåtslagaren som monterade imkanalen sa att vi skulle ha 160mm spirorör, för hemma hos sig hade han bara fått plats med 125 och detta gjorde att fläkten inte arbetade optimalt.

Vad säger ni om detta, blir ljudet högre? Sugförmågan sämre? Eller vad?

Jag skulle gärna vilja byta till 125 rör, dels för att fläktens anslutning är 125mm (går nog att lösa övergång ändå), dels för att jag har tänkt att bygga in kanalen i en "låda" och denna blir ju betydligt större med 160rör..

Har ni några ideer hur jag ska lösa anslutningen av min rostfria fläktkåpekanal mot "lådan"?? Ansluta mot undersida eller löpa hela vägen upp och sedan ansluta lådan mot plåten? Det ger problem med 160rör då lådan blir större än plåtkanalen.
Tack på förhand
Mazz

• Gilla
Robin80
  • Laddar…
Trängre kanal ger sämre genomströming, alltså minskar du fläktens kapacitet.
Men nettot beror ju också på hur kanalen ser ut i övrigt. Ju längre kanal, ju fler böjar, ju tvärare böjar, desto mer motstånd och därmed lägre kapacitet.
För min del blev kanalen bara 1 meter med en enda 45-gradersböj, så då tyckte jag att jag hade "råd" att gå ner på 12,5 då det var praktiskt av andra skäl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.