17 927 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Imkanal genom innertak, hur?
Sida 1 av 2
Håller på att flytta imkanalen då spisen hamnar på ny plats vid renoveringen. Jag trodde takstos var till för genomföringen genom bjälklaget upp till vinden men inser att så inte är fallet. Så, hur gör jag? Bara till att ta upp ett hål och låta spiroröret gå ner en bit under taket? Skruva fast i lämplig regel och sen ansluta flexslangen?
Men här funderar jag lite.
Är inte kravet som minst att det är minst 30mm avstånd mellan kanal och brännbart (i samma utrymme som fläktkåpan är i) och sen minst E15 brandklass, dvs isolerat minst med 30mm brandskyddsmatta eller 13mm gips?
Och om undertaket är av brännbart material så kan man väl inte bara ta upp ett runt hål precis som röret till imkanalen då?
Måste man inte använda någon takgenomföring av något slag?
Är inte kravet som minst att det är minst 30mm avstånd mellan kanal och brännbart (i samma utrymme som fläktkåpan är i) och sen minst E15 brandklass, dvs isolerat minst med 30mm brandskyddsmatta eller 13mm gips?
Och om undertaket är av brännbart material så kan man väl inte bara ta upp ett runt hål precis som röret till imkanalen då?
Måste man inte använda någon takgenomföring av något slag?
Jag provar att bumpa denna igen ...
Jag är nämligen själv i tagen att snart ta upp ett hål i kökstaket för en imkanal.
Jag har har typ huntonitskivor i taket, iaf är det 10mm spånskiva belagd med någon slags plastfilm eller vad det nu är = brännbart.
Visst blir det fel att såga upp ett 125mm hål och dra in ett 125mm spirorör då?
Jag är nämligen själv i tagen att snart ta upp ett hål i kökstaket för en imkanal.
Jag har har typ huntonitskivor i taket, iaf är det 10mm spånskiva belagd med någon slags plastfilm eller vad det nu är = brännbart.
Visst blir det fel att såga upp ett 125mm hål och dra in ett 125mm spirorör då?
Ja, kanalen ska inte ligga mot brännbart material. Däremot tror jag inte att det är extremt petigt. En brand som riskerar att spridas via imkanalen har ju med all sannolikhet startat i köket. Då spelar det nog ingen större roll om det ligger brandmatta mellan undertaket och kanalen eftersom det redan brinner i köket så är det elden som är den primära värmekällan, inte kanalen
Fått för mig att brandisoleringen ska motverka en ev fettbrand inne i kanalen. Inte så mkt brandsprudning från en öppen köksbrand men kan så klart vara både och... men ja, ta upp ett något större hål. Eller gå ner i dimension sista biten
Jag ska nog försöka fixa något lite brandsäkert mellan undertaket och spiroröret, jag känner att det är ett bra beslut.
Ta upp större hål, så det ryms ett lager gips mellan, t.ex.
Dock trodde jag att det skulle finnas något standardsätt att lösa det på, det är ju knappast ett ovanligt problem.
Ta upp större hål, så det ryms ett lager gips mellan, t.ex.
Dock trodde jag att det skulle finnas något standardsätt att lösa det på, det är ju knappast ett ovanligt problem.
Hur gjorde du? Har precis sågat upp ett 125 hål i takgipsen men fick samma funderingar som ni..Mikael_L skrev:
Ska jag göra ett större hål med sticksågen för att kunna peta in brandisolering även mellan rör och gips?
Oj, har inte kommit dit riktigt än.
Innan vintern helt slagit sitt grepp om huset hann jag få upp en takhuv för imkanalen, nu väntar resten av projektet på att jag ska rensa ur övervåningen och därefter lyfta på det golvspån jag inte har skruvlimmat än.
Men lite extra brandsäkerhet är jag sugen på att ordna, åtminstone ett eller två lager gips eller mineritskiva mellan kanal och takmaterial.
Det är ju liksom för sin egen skull man gör detta, kunna sova gott på nätterna.
Men har du takgips (som väl är obrännbart) så kan du knappast behöva göra något annat än ett hål för själva genomföringen.
Sen kanske trycka in lite brandullsmatta eller gipsskivebitar om kanalen skulle komma nära något brännbart någonstans.
Innan vintern helt slagit sitt grepp om huset hann jag få upp en takhuv för imkanalen, nu väntar resten av projektet på att jag ska rensa ur övervåningen och därefter lyfta på det golvspån jag inte har skruvlimmat än.
Men lite extra brandsäkerhet är jag sugen på att ordna, åtminstone ett eller två lager gips eller mineritskiva mellan kanal och takmaterial.
Det är ju liksom för sin egen skull man gör detta, kunna sova gott på nätterna.
Men har du takgips (som väl är obrännbart) så kan du knappast behöva göra något annat än ett hål för själva genomföringen.
Sen kanske trycka in lite brandullsmatta eller gipsskivebitar om kanalen skulle komma nära något brännbart någonstans.
Hehe. Låter lite som här då 
Huven har kommit upp men sen har det legat lite på is.. Pallar nog inte göra mer ikväll. Men det blir kanske bäst att helt enkelt såga upp ett hål så isoleringen kan fortsätta igenom.
Huven har kommit upp men sen har det legat lite på is.. Pallar nog inte göra mer ikväll. Men det blir kanske bäst att helt enkelt såga upp ett hål så isoleringen kan fortsätta igenom.
Detta håller jag dels helt med om.A Emil_K skrev:Ja, kanalen ska inte ligga mot brännbart material. Däremot tror jag inte att det är extremt petigt. En brand som riskerar att spridas via imkanalen har ju med all sannolikhet startat i köket. Då spelar det nog ingen större roll om det ligger brandmatta mellan undertaket och kanalen eftersom det redan brinner i köket så är det elden som är den primära värmekällan, inte kanalen
Men samtidigt vill jag invända med att; Har man otur (eller tur kanske det ska kallas) så är det bara en ganska obetydlig brand i lite fett just på spisen, alternativt att man lyckas snabbt släcka popcorn-kastrullen som brinner på spisen, MEN att det dock hinner ta sig i fettet i fläkten och imkanalen.
Och då känns det ju lite fiffigt att även om det brinner inne i imkanalen, och temperaturen där stiger till 500-800° C under en kort period medan det brinner ut, så antänds inte byggnadsdelar utanför rörsystemet, t.ex. mitt träbaserade kökstak.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här har ni komplett sats (tak/vägggenomföring, slangklämma & slang), https://www.soliduct.se/trumsats-125-med-genomforing/p-3489.htm
Eller bara genomföringen, https://www.soliduct.se/tak-vaggstos-med-genomforing-125/p-3080.htm
Genomföringen monteras från kökshållet,
Brandisoleringen ska ligga mot genomföringsplattan, brandisolering ska vara runt imkanalen så fort den lämnar köket och det gör den så fort den börjar gå genom vägg/tak.
Eller bara genomföringen, https://www.soliduct.se/tak-vaggstos-med-genomforing-125/p-3080.htm
Genomföringen monteras från kökshållet,
Brandisoleringen ska ligga mot genomföringsplattan, brandisolering ska vara runt imkanalen så fort den lämnar köket och det gör den så fort den börjar gå genom vägg/tak.
Om ni har beskymmer med brandisolering eller dyligt som innebär en massa extra jobb , sätt in något sånt här då , finns lite flera fabrikat men ni kan börja kika på denna så får ni en aning om vad som finns
http://www.ekovent.se/sv/produkter/ventilationsprodukter/brandspjaell.aspx
http://www.ekovent.se/sv/produkter/ventilationsprodukter/brandspjaell.aspx
Sätter du ett brandspjäll före genomgång i tak , vad har du gjort då , tvärnit på ev brasa i rörenN n1zz3 skrev:
det kommer inte förbi , det är det som är meningen med brandspjäll , annars skulle dom inte finnas , klart det kan bli brasa i skåpet , men där är det godkänt med flexslang , men utan det så bör ju rören isoleras så inte det blir kondens