namnbyte
Är inte min mening att på något vis förminska, du kommer förstå min poäng.

Nu är det strax jul, fokusera på barnen dina. Du har gjort allt vad du kan hittills, om du går och är disträ och frånvarande i jul kommer det bara påverka er högtid till det sämre. Barnens jul till det sämre. Var glad att du gjort en screening, annars hade du levt i ovisshet föralltid. Allvarligt, ja absolut, men inget ovanligt för vården att hantera. Hade det varit superakut med allvarlig fara för liv här och nu hade dom inte släppt hem dig, eller haft sådana ledtider.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Fy vilket tråkigt besked du har fått! Vi får hoppas att allt går snabbare än du befarar. Är det vården som har sagt att det är så långa väntetider eller är det din egen spekulation? Min erfarenhet är att det går undan när cancer väl är starkt misstänkt eller bekräftat, men det var 16 år sedan och en annan cancerform. Tex sa dom först att det skulle ta två veckor att få svar på biopsi, men sen kom svaret på bara några dagar. Dom prioriterade kanske mitt prov för att misstanken var väldigt stark även för mig. Men som sagt, annan cancerform och länge sedan.

Prostatacancer är ju (tyvärr) ganska vanligt, vilket innebär att vården har stor erfarenhet av det och väl beprövade behandlingar. De vet även hur långa väntetider som är okej och precis som föregående talare har jag svårt att tro att de tar onödiga risker när det handlar om konstaterad eller starkt misstänkt cancer.

Har du fått någon kuratorkontakt som du kan prata med? Det finns även patientorganisationer där du kan få prata med någon stödperson som har gått igenom samma sak, om du tror att det skulle vara värdefullt för dig.

Ta hand om dig så gott du kan! Just nu är det okej att du distraherar dig och mår så bra du kan, för det finns inte så mycket annat du själv kan göra. Resten sköter vården.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Oj, de värdena ser man bara med väldigt spridd cancer och kort tid kvar vad jag förstår 😢.Vill gärna förekomma det stadiet.

Klart att jag är lite hysterisk/otålig och det mest troliga utfallet för mej är att cancern fortfarande bara sitter i prostatan och går att behandla.
Ja prognosen är väl inte fantastisk för honom, det handlar om bromsande behandling. Dock är det en äldre gentleman det handlar om (80+) och de brukar kunna hänga i förvånansvärt länge om de svarar bra på bromsmedicinen.

Jag önskar dig en god jul och hoppas att du får bra besked så småningom :)

• Älska
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
galento
Håller också tummarna för dej , har godartad prostata förstorning själv så man
får kanske äta Alfuzosin livet ut ???? ( 60+ )

Önskar dej också en bra Jul även om man kan förstå att det är svårt att släppa
tankarna men som vanlig människa får man lita på vårdens prognos . Tack för att
du delar med dej , detta är ju ett ämne som vi män behöver upplysning om och
kunna diskutera .

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Tack skall ni ha för era svar ❤️
Ikväll kom min mamma och pappa och min syster med familj och vi har ätit gott och spelat spel.

Och jag mår precis som vanligt, har inte ett enda symptom.

Jag får släppa detta till resultaten kommer

• Gilla
  • Älska
Jopa79 och 11 till
  • Laddar…
Om du är man och i 50-års åldern, för guds skull ta ditt psa-värde! Ett vanligt blodprov på vårdcentralen

Jag hade inte ens hört talas om detta men i några få regioner (som min i Skåne) finns det en allmän screening av alla nyblivna 50-åringar. Så jag gjorde blodprovet eftersom det erbjöds. Brevet låg på mitt bord i två månader innan jag till slut åkte dit. Det kan ha räddat mitt liv.

• Gilla
Robin Lindberg och 9 till
  • Laddar…
På måndag får jag svaret på biopsin (muntligt) av läkaren

Det fullständiga röntgensvaret kom häromdagen. ”15 mm lesion i 3Bv, PI-RADS 5, EPE 3, SVI 1”. Som bifynd: ”9 mm sklerotisk förändring i L5”

• Älska
NE100
  • Laddar…
G Galten skrev:
På måndag får jag svaret på biopsin (muntligt) av läkaren

Det fullständiga röntgensvaret kom häromdagen. ”15 mm lesion i 3Bv, PI-RADS 5, EPE 3, SVI 1”. Som bifynd: ”9 mm sklerotisk förändring i L5”
Vad innebär alla dessa beteckningar? Eller ska läkaren förklara det på måndag?

mrsnhp mrsnhp skrev:
Vad innebär alla dessa beteckningar? Eller ska läkaren förklara det på måndag?
Jag har googlat mej fram… På måndag blir första gången i hela denna processen som jag talar med en människa

• Gilla
NE100 och 4 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du får bra svar och förklaringar!

Om du har frågor som du vet redan nu att du kan vilja ställa ska du skriva upp dem (och komma ihåg att ta med anteckningarna). Det låter kanske trivialt eller onödigt, men sen sitter man där och är lite stressad och har glömt allt man tänkte på innan 🙄

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Om du har möjlighet, tycker jag att du ska ta med dig någon. Det är lättare att komma ihåg frågor och information om man är 2.

Lycka till, vi är många här som tänker på dig!

• Gilla
  • Älska
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Om du har möjlighet, tycker jag att du ska ta med dig någon. Det är lättare att komma ihåg frågor och information om man är 2.

Lycka till, vi är många här som tänker på dig!
Tusen tack! ❤️

Det står i min kallelse att jag gärna skall ta med en anhörig till besöket. Mina barn är tonåringar och mina föräldrar är i 80-årsåldern, det vore ren tortyr att ta med dem

Vad jag googlat fram så är det typ 90% risk att jag har aggressiv cancer, men vissa andra parametrar ser bra ut och tyder på en bra prognos trots allt. Iaf vad gäller att överleva. Det som oroar mest är förändringarna i skelettet. Om det är metastaser så är prognosen inte god.

Jag tycker fortfarande att det är helt galet att jag fått alla dessa besked utan att haft ett enda samtal med sjukvården. Kanske jag överdrivit allt eller tvärtom. Denna tråden är en kanal att lufta min ångest 🙁

• Älska
jonaskop och 7 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Tusen tack! ❤️

Det står i min kallelse att jag gärna skall ta med en anhörig till besöket. Mina barn är tonåringar och mina föräldrar är i 80-årsåldern, det vore ren tortyr att ta med dem

Vad jag googlat fram så är det typ 90% risk att jag har aggressiv cancer, men vissa andra parametrar ser bra ut och tyder på en bra prognos trots allt. Iaf vad gäller att överleva. Det som oroar mest är förändringarna i skelettet. Om det är metastaser så är prognosen inte god.

Jag tycker fortfarande att det är helt galet att jag fått alla dessa besked utan att haft ett enda samtal med sjukvården. Kanske jag överdrivit allt eller tvärtom. Denna tråden är en kanal att lufta min ångest 🙁
Absolut bra att få ventilera, kan vara extra skönt att göra det anonymt och med okända
Bara att skriva på

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Tack 😊

På tal om bristande kommunikation från sjukvården så fick jag i förrgår ett meddelande på 1177 att min medverkan i prostatascreeningen är över och att ansvaret för min vård blivit flyttad till cancerteamet på urologen… Så mycket för att få resultatet muntligt. Det är ju under all kritik faktiskt.

Men skit samma, det är ju som det är. Jag är iaf rätt redo inför måndag.

Det bästa utfallet nu är att det inte spridit sej och att det går att ”bota” med operation (ordet bota finns egentligen inte, räcker att några få celler blir kvar). Cancern kommer alltid att behöva övervakas.

Total impotens och urinläckage kommer bli resultatet av operation, men jag kommer leva iaf. Fast det är ju inte kul när man är 50 år och i ”Prime time”

• Älska
  • Gilla
  • Ledsen
NE100 och 7 till
  • Laddar…
Men vad dumt att man får sådana ”spoilers” via 1177. Man vill ju verkligen få prata med någon om vad som gäller istället för att behöva sitta hemma och googla. Hoppas att du får prata med en onkolog snart, om det inte är en sådan du ska träffa på måndag.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.