Vad har ni för erfarenhet av IKEAs uppladdningsbara batterier?

Jag har nyligen köpt blockljus med LED från Jysk med inbyggd timer. De lyser 6h och är sen släckta i 18h. De drivs av tre st AAA så jag köpte ett gäng uppladdningsbara batterier på IKEA. Efter att ha laddat och testkört märker jag att ljusen bara lyser med full styrka första kvällen. Andra kvällen är ljuset mycket svagare och den tredje är de i princip döda. Laddade dem på nytt för att testa igen men fick samma resultat. Har nu satt i några icke uppladdningsbara batterier av random märke och ser stor skillnad. Är nu uppe i fem dygn utan skillnad i ljusstyrka.

Är IKEAs batterier så dåliga eller har jag fått måndagsexemplar?
 
Blir skillnad mellan 3 st a 1,5V eller 3 st a 1,2V. Kan vara orsaken om designen är gjord för 4,5V.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Det är alltså inte fel på ikeas batterier.
Det är fel batterityp för dina lampor.
 
MultiMan
IKEAs LADDA med vitt hölje är en av marknadens bästa batterier, så om du inte haft oturen att få defekta celler så ligger felet någon annanstans, t ex det som nämns ovan.
 
Det är tyvärr så med uppladdningsbara batterier. En uppladdning håller inte i närheten så länge som ett icke uppladdningsbart batteri.
 
MultiMan
J Johan456 skrev:
Det är tyvärr så med uppladdningsbara batterier. En uppladdning håller inte i närheten så länge som ett icke uppladdningsbart batteri.
Det som avgör är kapaciteten och LADDA ligger på 2500mAh, på samma nivå som bra alkaliska engångsbatterier. Så du generaliserar grovt och med LADDA som tråden handlar stämmer ditt påstående alltså inte.
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det som avgör är kapaciteten och LADDA ligger på 2500mAh, på samma nivå som bra alkaliska engångsbatterier. Så du generaliserar grovt och med LADDA som tråden handlar stämmer ditt påstående alltså inte.
”Kapaciteten” definieras inte som antalet Amperetimmar utan man får även titta på spänningen. Den är inte samma på det batteriet du pekar på. Fundera kring hur mycket ellära du kan.
 
J Johan456 skrev:
Det är tyvärr så med uppladdningsbara batterier. En uppladdning håller inte i närheten så länge som ett icke uppladdningsbart batteri.
Både ja och nej. Men jag tycker att det är viktigt att se att här har kunden valt fel batteri till sin lampa. Batteritypen funkar utmärkt i rätt sammanhang.
Och ledlampan är av en typ som endast har en resistans som strömbegränsande komponent. Inget fel i det, det funkar utmärkt i kombination med rätt batteri. Hade kunden insett det från början hade hen valt en lampa med aktiv strömreglering om laddningsbara batterier skulle användas.

Nu menar jag inte att detta är lätt att förstå som normalkund men det är heller inte två olika tillverkares fel att kunden parar ihop apparater som inte är konstruerade för att passa ihop.
 
J Johan456 skrev:
”Kapaciteten” definieras inte som antalet Amperetimmar utan man får även titta på spänningen. Den är inte samma på det batteriet du pekar på. Fundera kring hur mycket ellära du kan.
Det är ju bara en kort period man får ut högre spänning från ett alkaliskt batteri, tycker inte det borde ligga bakom TS problem.
Graf över spänning mot använd kapacitet för alkaliska och NiMH batterier med markerad cut-off spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Andreas266 Andreas266 skrev:
Vad har ni för erfarenhet av IKEAs uppladdningsbara batterier?

Jag har nyligen köpt blockljus med LED från Jysk med inbyggd timer. De lyser 6h och är sen släckta i 18h. De drivs av tre st AAA så jag köpte ett gäng uppladdningsbara batterier på IKEA. Efter att ha laddat och testkört märker jag att ljusen bara lyser med full styrka första kvällen. Andra kvällen är ljuset mycket svagare och den tredje är de i princip döda. Laddade dem på nytt för att testa igen men fick samma resultat. Har nu satt i några icke uppladdningsbara batterier av random märke och ser stor skillnad. Är nu uppe i fem dygn utan skillnad i ljusstyrka.

Är IKEAs batterier så dåliga eller har jag fått måndagsexemplar?
Vilken laddare använder du?

Jag använder själv vita LADDA (EJ bruna som bara är gjorda för fjärrkontroller och liknande, mycket lägre kapacitet) till olika LED-slingor med inbyggd timer (oftast 3st AA), fungerar utmärkt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är ju bara en kort period man får ut högre spänning från ett alkaliskt batteri, tycker inte det borde ligga bakom TS problem.
[bild]
Intressant. Jag kan inte säga emot grafen, jag vet inte. Däremot har jag grymt dålig erfarenhet av laddningsbara batterier.
 
Magnus E K
Jag har ingen erfarenhet av Ikeas laddningsbara batterier men däremot av andra typer och det är definitivt skillnad i kvalitet. Har en kraftig ficklampa med två R6- ("AA"-) batterier köpt för ca ett decennium sedan (en av de första bra LED-ficklamporna). Köpte samtidigt laddningsbara batterier och laddare på Classe.

Dessa fungerade bra knappt två år, vad som hände sen var att batterierna förlorade förmågan att leverera hög ström så lampan gick inte längre att använda i de två högsta lägena ens med nyladdade (eller bara typ nån minut). Köpte nya märkesbatterier (Varta) och de används fortfarande till samma lampa utan direkt märkbar försämring. Använder samma laddare. De dåliga batterierna fungerar dock fortfarande till mindre strömkrävande saker, använder dem bl a i en trådlös mus (går ca 6 mån på en laddning, med måttlig användning).
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Andreas266 Andreas266 skrev:
Vad har ni för erfarenhet av IKEAs uppladdningsbara batterier?

Jag har nyligen köpt blockljus med LED från Jysk med inbyggd timer. De lyser 6h och är sen släckta i 18h. De drivs av tre st AAA så jag köpte ett gäng uppladdningsbara batterier på IKEA. Efter att ha laddat och testkört märker jag att ljusen bara lyser med full styrka första kvällen. Andra kvällen är ljuset mycket svagare och den tredje är de i princip döda. Laddade dem på nytt för att testa igen men fick samma resultat. Har nu satt i några icke uppladdningsbara batterier av random märke och ser stor skillnad. Är nu uppe i fem dygn utan skillnad i ljusstyrka.

Är IKEAs batterier så dåliga eller har jag fått måndagsexemplar?
H
Hej

Jag har tempmätare ifrån Rubicon , som såldes av kjell o Co, som kräver alkalines högre 1,5 volt för att fungera korrekt. Kör jag med uppladdningsbara så fungerar de ett tag , och sedan börjar displayen bli dålig o sedan dör de. Oavsett om jag kör med nimh billigaste skräpet från kina, eller eneloop i flertalet varianter , eller mer normala nimh med massor med kräm men högre självurladdning.

Har andra tempmätare , någon kul nog med annat krets osv ifrån samma Rubicon, men även två andra , som går hur bra o länge som helst på
Nimhbatterier.

Så vissa saker kan tyvärr vara optimerade för att köras med alkaline.

Synd , eftersom jag hittills bara slitit ut några få nimhbatterier, har flertalet som är över 10 år gamla o fungerar än.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilken laddare använder du?

IKEAs egna.

De batterier som sitter i nu är på 1,5V så det ligger nog något i det ni säger. Ska se om jag hittar några uppladdningsbara 1,5V batterier!

Tack för alla svar!
 
MultiMan
@Andreas266 Och vilken färg på batterierna (som jag skrev om också), vita eller bruna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.