Vi skall sätta upp krönlister mot taket vid alla skåp i köket. Vi tänkte att vi kunde skruva listen underifrån genom skåpet och upp men nu är det så att alla skåp går inte nästan upp till taket. Vi var tvugna att ta lägre skåp på vissa ställen och där måste det då sättas en passbit för att få det tätt ända upp till taket, Det blir alltså ett mellanrum på ca 15-20 cm mellan skåpets översida och taket. Hur ska jag få fast både passbiten som täcker mellanrummet och krönlisten vid taket? *förvirrad* :x

Paul-Staffanstorp
I detta läget är det snyggast att skippa krönlister och enbart köra med en plan takanslutning mellan skåpen och taket.

Krönlister gör sig bäst när man har högt till taket och då monterar man dem ovanifrån.

Vid vanlig slät takanslutning kan man låta rummets taklist gå runt hela rummet, inklusive förbi takanslutningen. Jag skulle i ert fall skippa krönlisten och köra takanslutning på allt och sedan sätta taklist runt hela rummet.

Paul-Staffanstorp
Personligen föredrar jag bara takanslutning ovanför skåpen...

Taklister som fortsätter ut utanpå takanslutningen ser jag mest som något man sätter för att dölja dåliga sågningar.
Tycker de hör till väggarna och inte inredningen, men smaken är som baken. ;)
Jag har aldrig gillat list på list...

Paul-Staffanstorp skrev:
Taklister som fortsätter ut utanpå takanslutningen ser jag mest som något man sätter för att dölja dåliga sågningar.
Beror på stilen, tycker jag. I gammal stil ("sekelskifte" o dyl) ser det bra ut med taklist runt om allt. Med modernare stil passar det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.