Det gäller ett jättebygge, om någon vid förhandlingsbordet, brutit in med, vi vill att ni använder våra blandare, hade det varit förmätet. Vi har vissa nivåer för hur samtal uppfattas, om Du inte visste det nino. Malmöbygget har säkert gått löst på någon miljard, att då lösgöra blandarna och kanske några sladdbitar som IKEA också har i sitt sortiment, hade säkert fördyrat det hela. Kanske bättre du engagerar dig i de trådar, där forumsmedlemmar ryar över att elkillen eller rörkillen endast vill jobba med sitt eget material, trots att kunden kan köpa samma vara själv för halva priset.

IKEA som byggs i mellan Sverige är iallafall ganska styrda ang matrl, beställaren i samråd med konsulten har gått ganska långt ang att styra matrl och system i varuhusen.

Enk Projektet skrev:
IKEA som byggs i mellan Sverige är iallafall ganska styrda ang matrl, beställaren i samråd med konsulten har gått ganska långt ang att styra matrl och system i varuhusen.
Självklart är det så, att man vet vad man vill ha för vägg material ute/inne, tak , belysning o s v, IKEA har ett stort antal varuhus, så de har erfarenhet om vad som är bra och dåligt, Sen har väl IKEA också en egen stab som fixar till inredningen. Däremot kan frågan om vilka blandare de använder i sina varuhus i Asien, Ryssland m fl. vara av intresse. Mycket möjligt man använder kinatillverkade i Kina t ex, för att visa sina kunder, lite vördnad därd^_^b

Har personligen ingen egen erfarenhet av miljard projekt... så jag vet inte hur de upphandlingarna går till...
Min poäng var, om du inte förstod det, att jag tycker det är dålig reklam för Ikeas blandare när man inte använder dom i sina egna varuhus och tydligen var det fler som har reagerat över att det...
har själv en ikea köksblandare som har funkat i över 5år samt en polsk handfatsblandare med 100års garanti... på vad vet jag inte :) den har också funkat i över 5år och kostade ca 50sek

Det finns nog en anledning till att Ikeas blandare inte används till offentlig miljö...
Finns det föresten reservdelar till Ikeas blandare? Det behövs ju även efter garantitiden på 10 år. Dom stora svenska tillverkarna tillhandahåller reservdelar till upp till 30 år gamla produkter i många fall, både till armaturer och även porslin.

mvh

Lite offtopic från blandare men...jag var på Ikea i sundsvall för några veckor sen och dom håller på att bygga om lite av köksmiljöerna och sovrummen, jag såg att dom använder tarkettgolv och inte deras egna golv som ska var så jävla bra...
Det lustiga var att snickarna hade ikea-kläder på sig så det var inte gubbar från skanska el peab:)

Mycke tjafs om ikea blandare, det är då konstigt att mina har fungerat klander fritt i över 12 år. Så less på hantverkar ska skrämma upp folk, men vill man slänga pengarna i sjön så, jag lägger då pengarna på nå bättre:)

köper man riktiga grejor behövs ingen garanti......

Får mig att tänka på KIA (bilmärket) de har också lång garanti, men i själva verket är det en bil ingen vill ha men köper för den är billig.....

Skulle vilja säga tvärt om vad många andra säger, finns inget ställe jag hellre lägger pengar på än i mitt eget hem och kvalitet kostar.

Min Ikea-blandare läcker p.g.a en packning som de inte säljer, hittar inte den packningen någonstans och tyvärr har jag tappat bort kvittot.

Så största nackdelen med en IKEA-blandare är att de inte tillhandahåller reservdelar i lika stor utsträckning som de stora märkena men å andra sidan får man minst 2 blandare för samma pris men det är ju jobbigt att byta ut de också.

pappskallen skrev:
köper man riktiga grejor behövs ingen garanti......

Får mig att tänka på KIA (bilmärket) de har också lång garanti, men i själva verket är det en bil ingen vill ha men köper för den är billig.....

Skulle vilja säga tvärt om vad många andra säger, finns inget ställe jag hellre lägger pengar på än i mitt eget hem och kvalitet kostar.
I fallet KIA är det för att inge trygghet för en "nytt" varumärke och något att lyfta fram i marknadsföring för ett ej inarbetat varumärke. IKEA har redan ett starkt varumärke i Sverige.

Kan lägga ytterligare ett problemfritt ikea blandar år bakom mig :)

jag frågade när jag köpte min om jag samtidigt kunde köpa reservdelar till den för att ha liggandes hemma och fick till svar att det finns inte, men det var (då) 5 års garanti, 2000 - 2001 tror jag

Det var då ett jäkla tjat om detta med ikeas blandare, har instalerat 6st under ca 10år, alldrig haft problem, funkar hur bra som helst
reservdelar? vad är problemet? man byter hela blandaren snabbare än tätning och billigare!
bara en tätningssats till FMM kostar mer än hela ikea blandaren!
tar typ 15min att byta blandare, om man har alla grejjer....:rolleyes:

men vi lever i ett fritt land så var och en får göra som dom vill!

• Gilla
gogo4356
  • Laddar…
Den förra ägaren hade monterat in IKEAS blandare till handfatet i det ena badrummet. Den var snygg när man tittade på avstånd, men kom nära så hade ytskicktet släppt på sina ställen och den hade börjat läcka. Jag pratade med ikea och de hade ina nya packningar och skulle i så fall få beställa dem på annat håll. Var visste de inte.

När vi bytte denna kran mot en bättre FMM tror jag det var så såg rörmokaren att det hade läckt under kranen, inte mycket men det hade sipprat ut lite som hade förstört innedelen i underskåptet till handfatet.

Rörmokarens kommentar j***a skit och kastade den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.