Jag monterade upp ett IKEA-kök för ett par månader sedan och använde bänkskivan Numerär i ek. Jag följde monteringsanvisningarna till punkt och pricka men nu har skivorna spruckit och slagit sig rejält. IKEA har erbjudit mig nya skivor, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det är ju inte direkt gjort i en handvändning att såga till och byta ut skivorna och tänk om samma sak händer igen om ett par månader.

Någon annan som har erfarenhet av skivorna? Ska jag välja en annan skiva eller ett annat träslag?

Vi har en ikeaskiva i ek, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Kan mycket väl vara Numerär. Jag vet inte vad instruktionsboken säger, men jag har också upptäckt sprickor i skivan på två ställen.

Jag har i en annan tråd fått rådet att man när man fäster bänkskivan i skåpstommen ska borra hålet i stommen kanske 10 mm, och sedan skruva i skivan och sätta en bricka mot stommen. På sätt kan skivan röra sig lite. Detta gjorde inte snickaren med vår skiva.

När jag nu kollat lite noggrannare ser det ut som att det är precis där det är skruvat både fram och bak som det spruckit. alltså precis där den suttit som mest i spänn.

Jag håller precis på att slipa och olja om skivan, och tänkte byta ut monteringen till sådan jag just beskrev. Samt ta bort ett antal skruvar, skivan väger bly (över 3 m), så den ligger stadigt redan...

Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.