Vad trevligt med en vit, handtagslös kökslucka som en av nyheterna på IKEA!
Vi var på varuhuset och klämde lite i helgen, och jag tänkte bara ge en liten recension, om det är någon som är intresserad!
Luckorna verkar vara helt vita, dvs inte brutet vita som bland annat Ädel vit är. De har en skåra längs hela ovansidan av luckan, och på några decimeter mitt i en den ännu djupare, så att man skall kunna ta där när man öppnar. Det är dock inte en lika iögonfallande fördjupning som t.ex. Kviks Mano har. En av de andra nyheterna är att de har gjort en lucka till diskhoskåp som ser tre-delad ut fastän den bara är tvådelad, så man slipper nu pilla med detta själv ifall man vill att alla skåpen skall se tredelade ut. Det är trevligt!
Luckan är i folie, men har ingen foliekant i överkanten på luckan, där smuts kan samlas (som Abstrakt högblank har).
Det var lite svårt att öppna luckorna! Man får ta i lite grann, och speciellt kan jag tänka mig att diskmaskin är himla svårt, om man har en helintegrerad. (Den som satt i visningsköket Solär var betydligt mindre trög att öppna än de som satt i andra visningskök, så det kanske beror på diskmaskinen? Men man skall vara medveten om det!)

Vad tycker ni andra som varit där och klämt?

Jag drog också lite i Solär i helgen. Det jag främst tänkte på var att på skåpen så har man ju till en början ingen uppfattningen om vilket håll skåpet kommer öppnas. Kul överraskning när man tror man står i säkerhet å drar och så plötsligt så far luckan rakt i huvudet på en.

För övrigt tycker jag att de ger ett väldigt sobert intryck, om än lite väl kliniskt vitt, för det blir ju inga detaljer någonstans när det inte finns handtag. Om det är det man är ute efter så passar de ju perfekt.

Jag har oxå varit där och klämt. Det jag inte gillade var att folien på "handtags"delen var av porig folie. Jag avskyr porig folie, har haft det på köksluckor tidigare och har det på köksbänken idag. Suger till sig skit och är nästintill omöjligt att få helt rent.

Vi har precis monterat ett Solärkök.

Vi är jättenöjda med luckorna. Dock bör man tänka på att luckorna blir betydligt skitigare när man inte har handtag.
Vi valde att ha horisontella överskåp, detta har också visat sig vara liiite knepigt, det är svårare att öppna då du lätt slinter ur handtaget.

Men lite får man offra för konsten:)

• IMG_3363.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow, Oskarbo, det var snabbt jobbat! Ser fint ut! Hur jobbiga tycker du att utdragslådorna är att öppna? Och diskmaskinen (antar att det är en sådan bakom en lucka)?

Det finns "lås" som fungerar till alla sorts luckor och lådor utan handtag eller knopp...så man bara trycker till på luckan var som helst (motsatt del från gångjärnssidan)...så öppnas den några cm. Går att montera i t.ex. Ikeaskåpstommar. Inte helt lätta att montera första gången. Handlade dom på Beslagsspecialsiten i sthlm.

Utdragslådorna fungerar bra, som sagt, vi är mycket nöjda i överlag. Jag tror att man, oavsett vilka fronter man väljer, hittar småsaker som man inte tänkte på. Diskmaskinen är inga problem förutom att man även där måste gå med trasan en extra gång ibland. Men det kanske handlar mera om att luckorna är vita..

• IMG_2769.jpg
    Skapa konto
Tack för svaret! Vad är det för bänkskiva ni har till?

Precis klämt på SOLÄR-luckan och som tidigare i inlägget konstaterat att de måste bli väldigt smutsiga med tiden i skåran man stoppar fingrarna i.

Edit; till stor del pga av lacken.

Bänkskivan är en Virrvarr.

Kan inte du lägga ut fler bilder på ert fina kök. Vi står och väljer mellan en abstrakt lucka på IKEA eller en solär lucka. Det lutar åt solär....
Tycker de är så snygga. Kan du berätta lite för och nackdelar med köket?

Vi har haft köket igång snart två år och jag ser faktiskt inga stora nackdelar med luckorna. De farhågor vi hade kring att det skulle bli skitigare utan handtag har inte besannats, med vanlig köksvård så håller de sig rena. En liten sak är att det är lite mindre användarvänligt utan greppvänliga handtag. det märks mest när man ska dra ut lådor, man får ta i lite mera i spåret.

Bifogar en bild, men det är ju inte så stor skillnad nu förutom en hembyggd underhylla.

• IMG_6239.jpg
    Skapa konto
oskarbo skrev:
Vi har haft köket igång snart två år och jag ser faktiskt inga stora nackdelar med luckorna. De farhågor vi hade kring att det skulle bli skitigare utan handtag har inte besannats, med vanlig köksvård så håller de sig rena. En liten sak är att det är lite mindre användarvänligt utan greppvänliga handtag. det märks mest när man ska dra ut lådor, man får ta i lite mera i spåret.

Trodde sådana här luckor skulle var en riktig skit och bakterihärd där man öppnar men det kanske det inte är. Jag som dock är själv i mitt kök skulle inte klara av sådana här luckor för ofta står man och skär i till exempel kött och kommer på att man behöver en skål. Med vanliga handtag så går det ofta att ta bakre delen av handen som inte är skitig till att öppna en dörr eller låda. Nu kanske det inte är något som ni här inne har problem med men sådana saker skulle jag irriterat mig på. Men vi alla har ju olika preferenser och smak och tur är väl det:)

jo, smaken är ju som baken.. Skitig :) Skämt å sido, alla har vi ju olika preferenser och det man har själv känns oftast bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.