Hemmakatten
Vi har handtagslösa luckor och lådor i köket, badrummet, tvättstugan och på alla skåp och garderober i hela huset. Luckorna och garderobsdörrarna trycker man på så öppnas de, lådorna har en utskuren kant man drar i. Framförallt mycket praktiskt att kunna trycka till dörren/luckan till sopskåpet med knät när man står med händerna kladdiga fulla med skräp att slänga.

Förutom att det är snyggt så har det visat sig oerhört praktiskt. Det blir inte alls smutsigare eller kladdigare utan handtag. Tvärtom så är det oerhört mycket enklare att torka av med en trasa på en slät yta istället för att behöva torka i/runt/på/innanför varje handtag.

instämmer.

Personalen på IKEA avrådde oss från att köpa Solär. Luckorna är svårta att öppna. Själva skåran är för liten så man får ej riktigt tag när man ska öppna luckorna. Då vill jag tillägga att luckorna var fylld med tomma burkar. Enligt IKEA har det komit flera reklamationer för de får ej upp luckorna när de väl köpt hem köket. Vi blev istället rekommenderade att köpa applåd köket eller abstrakt med strecket handtag. Vi funderar nu mellan det och Kviks Mano. Är det ngt som vet hur Kvik ligger i pris motför IKEA?
Har Kvik bra kvalite?

Vi har haft Solär nu i 4 månader och är mycket nöjda. Även 80 breda lådor fyllda med porslin är enkla att öppna! Ok skåran är lite grund, men om man inte har jättetjocka fingrar tror jag inte att det är ett problem.

Vi har också solär och de är inte svåra att öppna. Sen om jag vore pensionär eller hade reumatism så skulle jag nog tänka mig för en gång till men annars går det utmärkt.

Vi har tom en helintegrerad diskmaskin som ju har ett litet snäpp-lås och den går också bra att öppna.

Svar till malinbengt:
Min erfarenhet är att IKEA är ett lättare kök att sätta in med stabilare stommar än Kvik. Servicen på IKEA är ju dessutom oslagbar när man tex saknar något...

Shit, jag är ju två år efter, har precis beställt ett Solär kök och virrvarr laminat :-(

Fast i bok istället för vitt så man får känna sig lite unik i två sekunder :-)

henkesnygg skrev:
Shit, jag är ju två år efter, har precis beställt ett Solär kök och virrvarr laminat :-(

Fast i bok istället för vitt så man får känna sig lite unik i två sekunder :-)
Ser fram emot foton! Solär bok fanns inte i ngt demkök på ikea senast jag var där och det är svårt att bilda sig uppfattning på bara några provluckor.

Hur är det med blankheten om man jämför Kvik Mano med Solär? Jag är egentligen inte ute efter ett "high-gloss" kök...

oj oj.. vi verkar vara ännu mer efter. Ska OCKSÅ bygga solär (vit) med virrvarr. Ser gärna fler bilder från er som kommit längre. Vi har hittat virrvarr hos bla LG, men vill ha 38mm mel alulist. Vart har ni köpt era virrvarr, är ni nöjda??

Blev lite spaningsarbete på hårddisken för att hitta bilder från renoveringen, men hittade ett par stycken i alla fall.. Det var ju ett tag sen man slängde in Solär och Virrvarr i köket ;) Skämt å sido, jag fick tag på bänkskivan av Homebutiken i Umeå tror jag. Ca 1000:-/m.

• IMG_3344.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3338.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3323.jpg
    Skapa konto
Kan nu komplettera tråden med att jag har Solär och Virrvarr, dock utan alulist, från LG. Bilder finns här http://alacs.blogg.se/category/x-koket.html

Bänkskivan är 40 mm, och 700 mm djup. Virrvarr även på vänster sida i köket nu (vid fönstret, där det ligger en mdf-skiva på bilderna)

Tack för bilder alacs och oskarbo. Grymt fina kök. har tillslut bestämt oss för en mörk massiv träskiva (38mm) då vi ska ha rutigt golv (som dig Alacs fast ljusa grå toner, från Forbo), tror att det kan bli en fin kombo. Har precis beställt alla vitvaror från Smeg (gulp), någon med liknande köksupplägg som vill delge sina erfarnheter? Ni som byggt solär, ngt speciellt att tänka på? Hade ni gjort några ändringar så här i efterhand?

Bilder från vårat solär, dock ingen virrvarr skiva.

• IMG_8293.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8294.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.