4 869 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
IKEA Solär väggskåp - täckskiva under eller inte?
Hej!
Vi har köpt men ej ännu monterat ett IKEA Solär-kök.
Var på IKEA i helgen och tittade och tyckte nog att Solär-luckan blir snyggare nedtill om man INTE har en täckskiva under skåpet. Den har liksom ett så snyggt avslut med det där utfrästa handtaget, ett avslut som med en täckskiva under kommer bort sig känns det som.
Ni som har ett Solär, har ni täckskiva under väggskåpen?
Anledningen till att jag började kolla på detta var för att vi nu ska bestämma oss för belysning och vill ha spotlights under skåpen. Frågan är om det funkar att ha spottar som är infällda enbart i stommen eller om det krävs en täckskiva under. Tänker på DesignLights spot på 16 mm höjd: http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-812W2.
Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av vad man ska tänka på vid valet av belysning samt den första frågan gällande nedre täckskiva eller inte?
Tack!!
Mvh, Lisa
Vi har köpt men ej ännu monterat ett IKEA Solär-kök.
Var på IKEA i helgen och tittade och tyckte nog att Solär-luckan blir snyggare nedtill om man INTE har en täckskiva under skåpet. Den har liksom ett så snyggt avslut med det där utfrästa handtaget, ett avslut som med en täckskiva under kommer bort sig känns det som.
Ni som har ett Solär, har ni täckskiva under väggskåpen?
Anledningen till att jag började kolla på detta var för att vi nu ska bestämma oss för belysning och vill ha spotlights under skåpen. Frågan är om det funkar att ha spottar som är infällda enbart i stommen eller om det krävs en täckskiva under. Tänker på DesignLights spot på 16 mm höjd: http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-812W2.
Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av vad man ska tänka på vid valet av belysning samt den första frågan gällande nedre täckskiva eller inte?
Tack!!
Mvh, Lisa
jag skulle inte vilja ha täckskiva under på någon variant av luckor.sen valet av belysning är självklart lysrör för min del,så långa och många som det går har alldrig varit i ett kök och tyckt att det är för ljust på bänken.
och om man väljer lysrör så blir det ju en krönlist i botten av skåpen.
men ska man ha spottar under så skulle jag välja täckskiva för man vill väl inte se spindelnätet av kablar under skåpen?
men ska man ha spottar under så skulle jag välja täckskiva för man vill väl inte se spindelnätet av kablar under skåpen?
Skönt att höra att det är fler som har betänkligheter gentemot täckskivor under skåpen!yxet skrev:jag skulle inte vilja ha täckskiva under på någon variant av luckor.sen valet av belysning är självklart lysrör för min del,så långa och många som det går har alldrig varit i ett kök och tyckt att det är för ljust på bänken.
Spindelnät, njae, nu är det inte vi själva som kommer göra detta så jag vet inte exakt hur det kommer göras. Elektrikern som ska dra sladdarna har dock byggt samma lösning hos min syster och hon har då inte något spindelnät under skåpen.
Det måste jag kolla upp hur han tänker lösa.
Tack för en tankeställare!
Lisa
Hej!
Kan ju för framtida intressenter avslöja hur vi löste problemet med infällda spotar och osynlig el UTAN täcksida under väggskåpen; Vi lade ett extra hyllplan på insidan av skåpet istället. Jättesnyggt! Inget man tänker på när man öppnar skåpet och supersnyggt att slippa täcksidan från utsidan!
Lisa
Kan ju för framtida intressenter avslöja hur vi löste problemet med infällda spotar och osynlig el UTAN täcksida under väggskåpen; Vi lade ett extra hyllplan på insidan av skåpet istället. Jättesnyggt! Inget man tänker på när man öppnar skåpet och supersnyggt att slippa täcksidan från utsidan!
Lisa
Såhär ett halvår senare undrar jag om ni alltså fräste in spottarna så att de blev synliga i stommen när man tar bort det extra hyllplanet? Har du någon bild på detta som jag kan visa mina köksmontörer?Lisa_72 skrev:Hej!
Lisa
Spottarna frästes in, de var förvisso tunnare än skåpstommen men jag antar att de ändå syns om man tar bort det extra hyllplanet eftersom elen är framdragen där. (Det var ju inte vi utan hantverkarna som fixade så jag har inte sett hur det ser ut mellan stomme och hyllplan). Det som garanterat syns är elkablarna.emmaeriksson skrev:
Det man gjort är alltså att fräsa in spottar, dra fram elen till spottarna INUTI (istället för under) skåpet och sedan täcka elen med ett extra hyllplan.
Lisa
Det låter som en sjukt snygg lösning! Tack för tipsenLisa_72 skrev:Spottarna frästes in, de var förvisso tunnare än skåpstommen men jag antar att de ändå syns om man tar bort det extra hyllplanet eftersom elen är framdragen där. (Det var ju inte vi utan hantverkarna som fixade så jag har inte sett hur det ser ut mellan stomme och hyllplan). Det som garanterat syns är elkablarna.
Det man gjort är alltså att fräsa in spottar, dra fram elen till spottarna INUTI (istället för under) skåpet och sedan täcka elen med ett extra hyllplan.
Lisa
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Personligen gillar ju inte jag när man drar kablarna inuti skåpen men allt är ju en smaksak och med Ikeas stommar är det svårt att lösa på så många andra vis.
De flesta andra tillverkare har ju en ribba mellan skåpssidorna som man använder att fästa upp skåpen med på väggen och detta betyder att man har lite utrymme bakom skåpen så man kan få helt dold montering av all el... något att tänka på...
Dessutom tycker jag personligen att det är snyggare att ha en slät skiva med spottar under skåpen så man slipper se snäckorna m.m som annars blir ganska synliga om man sitter vid ett bord bara en bit ifrån.
De flesta andra tillverkare har ju en ribba mellan skåpssidorna som man använder att fästa upp skåpen med på väggen och detta betyder att man har lite utrymme bakom skåpen så man kan få helt dold montering av all el... något att tänka på...
Dessutom tycker jag personligen att det är snyggare att ha en slät skiva med spottar under skåpen så man slipper se snäckorna m.m som annars blir ganska synliga om man sitter vid ett bord bara en bit ifrån.
Har precis satt upp väggskåp (från IKEA) med spotar under.
Skåpen är 40cm breda och det sitter en spot i varje skarv.
Trafon ligger förstås ovanpå skåpen och kabeln till spoten ligger i ett fräst spår mellan skåpssidorna.
Det optimala hade kanske varit att fälla in spotarna, men det är ingen större fara då de inte är tjockare än 14mm.
Skåpen är 40cm breda och det sitter en spot i varje skarv.
Trafon ligger förstås ovanpå skåpen och kabeln till spoten ligger i ett fräst spår mellan skåpssidorna.
Det optimala hade kanske varit att fälla in spotarna, men det är ingen större fara då de inte är tjockare än 14mm.
Klicka här för att svara