Håller som bäst på att planera renovering av vårat kök.
Takhöjden i köket är 236,5cm
Finns 7cm till ovan ovan befintlig takpanel.

Huvudproblemet är att jag vill byta ut överskåpen, som idag är 85cm höga och 27cm djupa. Inget får plats i dom och allt sticker ut typ :p
Skulle vilja ha 100cm höga stommar, men det kanske inte går.

Nuvarande höjd på bänkskivan är 86,5cm. Alltså är det typ 70cm underskåpsstomme på sockel just nu.

Höjd mellan bänkskiva och överskåp är 50cm.

Skulle jag montera nya underskåpsstommar, 80cm höga +ben blir det 88cm. Lägg till bänkskiva på det så är vi uppe i 91cm. Mera likt standardhöjd.
Avståndet mellan bänk och överskåp ska vara fortsättningsvis 50cm och med ny överskåpsstomme på 100cm blir det 241cm.

Tanken är att det ska upp gips i taket, ev led-spottar (verkar inte finnas plats för set just nu). Gips med glespanel bygger säkert 5cm lågt räknat.
Och då räknar jag med totala takhöjden, alltså 243,5cm (236,5+7)

Finns det något sätt att lösa detta på?
Vill inte ”bara” ha 80cm höga överskåp och täckbit ovankant skåp.

Det blir verkligen på håret att det passar, men går det att sänka underskåpens höjd på nåt vis utan att det blir fult?

Vi har ett ganska litet kök, så extra skåputrymme är ett måste.

Mvh Tobias
 
Kan ju modifiera 100 Skåp kapa ned dom till önskad höjd.
 
  • Gilla
Sotarn402
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Kan ju modifiera 100 Skåp kapa ned dom till önskad höjd.
Hur blir det då med skåpluckan? :)
 
BirgitS
Eftersom överskåpen är så djupa tycker Ikea att det ska vara mer än 50 cm mellan bänkytan och överskåpet för annars blir en det svårt att se inre delen av bänkytan. Ikea anser att översidan av överskåpet ska vara 228 eller 248 cm (beroende på överskåpsstorlek) över golvet. Det är de två höjder som högskåpen har.

Har du kollat om HTH:s Gör Det Själv (GDS-kök) eller Elgigantens Epoq passar din takhöjd bättre?
 
  • Gilla
Sotarn402
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom överskåpen är så djupa tycker Ikea att det ska vara mer än 50 cm mellan bänkytan och överskåpet för annars blir en det svårt att se inre delen av bänkytan. Ikea anser att översidan av överskåpet ska vara 228 eller 248 cm (beroende på överskåpsstorlek) över golvet. Det är de två höjder som högskåpen har.

Har du kollat om HTH:s Gör Det Själv (GDS-kök) eller Elgigantens Epoq passar din takhöjd bättre?
Okej:) 228 blir det med 80cm skåpen ungefär.
Just det hade jag inte läst om, men förstod att det kunde vara nåt sånt.

HTH har 70cm höga underskåp och då skulle höjden på bänkskivan bli densamma som idag.
Och deras överskåp verkar vara ca 86 som högst.
Skulle vara en dröm om det ändå gick att kombinera:p
HTH underdel och Ikea överdel.

Överskåpen hade jag tänkt sätta upp mot tak faktiskt.
 
BirgitS
S Sotarn402 skrev:
HTH har 70cm höga underskåp och då skulle höjden på bänkskivan bli densamma som idag.
Och deras överskåp verkar vara ca 86 som högst.
Det är väl tänkt att HTH:s underskåp står på klassiska 17 cm socklar och bänkskivan är 3 cm så att man får arbetsytan på 90 cm. Vilket. om man inte är kring 160 cm lång. är betydligt bekvämare än 85 cm.

Räknar jag rätt om det verkar som att HTH också har tänkt sig en totalhöjd på ungefär 228 cm?
Epoq verkar ha 233 cm som standardhöjd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.