Hej hopp på er!

Vår IKEA-blandare vill plötsligt bara leverera ljummet vatten (övriga kranar i huset är ok)....långt i från varmt....vad kan detta bero på...något man kan ställa in?

//ha de !

Det beror på att du köpte blandarna på IKEA.....
De är kända för att ha fina möbler, men ökända för sina dåliga blandare.
Tyvärr

Olivier

Ja, tyvärr så har jag bara dålig erfarenhet av ikeas blandare. Byt till en FMM eller likvärdigt

Ja vi får väl reklamera denna blandare...vad är det som orsakar felen på IKEAS blandare?

Ha de gott....solen skiner idag banne mig :))))))

Men hallå! Det kan väl ändå inte vara kranens fel att vattnet blir varmt!!!! Kanske varmvattensrören och kallvattensrören går för nära varandra istället. Kanske något annat men jag tror inte det är kranen det är fel på!

Hade en sådan blandare. Fick reklameras 3 ggr på 2 år. Fick till slut fullt pris för dem.
(Hade ej kvittot kvar till slut men jag köpte den för 195 kr då de hade rea. Fick mycket mer tillbaka. Bra ränta på 2 år ;) )

FlitigaLisa skrev:
Men hallå! Det kan väl ändå inte vara kranens fel att vattnet blir varmt!!!! Kanske varmvattensrören och kallvattensrören går för nära varandra istället. Kanske något annat men jag tror inte det är kranen det är fel på!
Jo, tyvärr är det mycket troligt att det är kranen det är fel på. Om vv och kv rören skulle ligga för tätt emot varandra, så skulle det på sin höjd vara ljummet på kv-sidan i ett par sekunder. Jag förstod det som att det bara kom ljummet vatten på vv-sidan., och aldrig blir riktigt varmt.
Speciellt som felet uppstod helt plötsligt.

FlitigaLisa skrev:
Hm, vad tror du egentligen en blandare har för funktion, om inte att blanda det kalla och det varma vattnet ut genom kranen?

Självklart är det blandaren som är skit, eftersom den är från ikea. Jag gjorde själv samma misstag när jag köpte nytt kök. Dagen efter skaffade jag en FMM istället, vips så var problemet borta.

Kan inte annat än hålla med. Gjorde också misstaget att köpa en billig blandare från IKEA. Lämnade tillbaka den dagen efter och köpte en dito från FMM. Där den gamla läckte och krånglade har den nya fungerat klanderfritt i ett par år nu. :D

Mvh/Stefan

"Jag förstod det som att det bara kom ljummet vatten på vv-sidan., och aldrig blir riktigt varmt.
Speciellt som felet uppstod helt plötsligt."

Ja det är bara denna blandaren i huset som krånglar....det blir knappt ljummet. Har funkat perfekt tidigare.

julbingo skrev:
Hm, vad tror du egentligen en blandare har för funktion, om inte att blanda det kalla och det varma vattnet ut genom kranen?

Självklart är det blandaren som är skit, eftersom den är från ikea. Jag gjorde själv samma misstag när jag köpte nytt kök. Dagen efter skaffade jag en FMM istället, vips så var problemet borta.
Synd att ni alla verkar ha så dåliga erfarenheter av IKEA... vi hade i vårt förra hus fyra blandare från IKEA och det vi bor i nu tre; alla fungerar/fungerade som de ska. Det ända jag är missnöjd med i så fall är att bottenventilen i ett av badrummet blev ful men den bytte vi utan problem. Vi pratar ju oxå stora prisskillnader; FMM vs IKEA, ja du kan nog köpa flera blandare från IKEA innnan du kommit upp i den summa som en FMM kostar. IKEA är oxå helt enastående på service; har du kvitto kvar hjälper de dig, näst intill, i evighet när du får problem. Kan tänka mig att FMM har, som de flesta företag, ett-två års garanti.

Men som tur är lever vi i ett fritt land och alla får tycka och köpa vad de vill!

/Flitigalisa

Nu vet jag inte exakt hur IKEAs blandare ser ut, men det är inte så mycket som kan gå sönder på en blandare, bara så där. IKEAs blandare ansluts ofta med slangar. Det är inte en så enkel grej som att varmvattenslangen har kommit i kläm eller att det blivit ett veck på den?

FlitigaLisa skrev:
IKEA är oxå helt enastående på service; har du kvitto kvar hjälper de dig, näst intill, i evighet när du får problem.
Hur vet du det om dom nu aldrig gått sönder, personligen så har det oftast varit strul när något varit sönder eller något fattas när man kommer hem (vilket det oftast är/gör).

FMM har 5 års garanti !

Köpte i våras en begagnad bostadsrätt som stod klar 1993. Har sammanlagt 6 blandare från FMM:
1. Köksblandaren: Läcker när man spolar + trasig stril på utloppet
2. Tvättbänk: Läcker när man spolar
3. Handfat 1: Läcker när man spolar + trasig stril på utloppet
4. Dusch: Inget känt fel,
5. Handfat 2: Läcker när man spolar
6. Badkarsblandare: Läcker i fördelare mellan duschblandare och badkar + hål på duschslang.

Är det normalt efter så kort tid? Ska jag låta mitt förtroende för FMM naggas? Vad ska jag använda i mitt nya hus.

magaxe skrev:
Vad ska jag använda i mitt nya hus.
Själv kör jag mest med hansgrohe (axor pharo) tycker dom har snygg design samt att min röris säger att dom har superkvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.