Vi har nyligen köpt två garderober i ek med tre Nexus-dörrar på Ikea.
Delarna är gjorda i Slovenien eller Slovakien, minns inte vilket.
Dörr nr 1 var spräckt i ena kanten så den fick vi byta bums. Nr 2 visade sig ha en liten glipa i faneret i ena hörnet som lyser "vitt" - kan kanske trollas bort med en brun tuschpenna. Nr 3 ser visserligen bra ut men har väldigt oslipade kanter - känns när man drar handen efter kanten.
Så vi var tillbaks på Ikea i Gävle igår och diskuterade med en tjej på kundtjänst. Det skulle naturligtvis inte vara så sa hon och naturligtvis skulle vi få byta de delar vi ville. Om vi måste hyra vagn får vi kompensation för det. Dom kan också hämta och byta på plats.
Vi kan också få en prisreducering på delar vi trots allt behåller.
Bra att veta när det strular!
Men nog om garderober.
Jag passade då på att nämna att vi funderar på ett Nexus-kök, men att vi blir tveksamma efter det här strulet.
Hon sa då att man haft problem med mycket returer på Nexus-ek sista tiden. Själv hade hon larmat om det här och ville att Ikea skulle stoppa försäljningen tills problemen var lösta. Men eftersom Ikea fortfarande inte stoppat så säljs det fortfarnde delar med många fel. Hon sa att det bl.a. hade varit dålig lack på luckorna så att ytan var "ofylld". Själv skulle hon inte vilja en sådan kvalite´sa hon.
Så nu är vi på ruta 0 igen :| och funderar på att ev. satsa på ett Epoq Edge istället.
Någon som har negativa (och positiva också naturligtvis) erfarenheter av Epoq?
Om det är fel, hur går bytet till hos Epoq?

/L-O

T
Det är det som är så bra med Ikea, bara att köra tillbaka och byta direkt. Epoq får man skicka tillbaka.

Problemet just nu med Nexus verkar ju vara att det kanske inte finns något bättre att byta till, hur man än försöker...

har ett nexus ek-kök som vi köpte i maj förra året, var en eller två luckor till utdragslådor, minns inte exakt, som vi tyckte att fanéren var dålig på och ville byta, var inga problem alls. annars har vi inte upplevt några som helst problem eller kvalitétsdefekter med luckorna. när vi ville byta de som vi tyckte var dåliga fick vi vänta en vecka, närmsta ikea (jönköping) lagerför inte nexus så vi fick vänta på lastbilen, men det var ju gratis...

Jag tror säkert att kvalite´n i vanliga fall är betydligt bättre än nu - åtminstone om man får tro vad tjejen i kundtjänst sa igår. Så man får antingen vänta ut kvalitetsdippen hos Ikea eller kanske istället satsa på Epoq. Låter visserligen knöligare att byta vid problem - men dom kanske aldrig har problem ;) ?

Varför inte låta någon annan räkna på samma kök ? Gjorde själv detta och blev förvånad hur lite det skillde mellan IKEA och Electrolux Sentens som ju är svensktillverkat av Marbodal och leveras hem i alla delar ! Personligen tycker jag också att det är en betydligt bättre kvalitetskänsla när man jämför lådor, karusellhörnskåp m.m. Det är bara att känna och dra så märker man det. Men bänkskivor,diskbänkar m.m. är IKEA betydligt billigare med.

T
Henke6009 skrev:
Men bänkskivor,diskbänkar m.m. är IKEA betydligt billigare med.
Fast huvuddelen av Ikeas bänkskivor och diskhoar ser ut som skit, fast så är det väl om man betalar lite för något.

Hum... Vi gjorde också den jämförelsen; Ikea/Epoq/Kvik mot E-lux Sentens. Sentens har ju, precis som Marbodal, två olika lådtyper varav den lätta är jätteskräpig, den går väl på hjul. Om man tittar på deras "lyxlåda" - Tamdembox - så är det fin Blum-kvalitet likt de flesta andra kökstilvlerakre, bl a de tre redan nämnda.

Om man väljer Tandem till Sentens, vilket bör vara en självklarhet, så landade priset på det dubbla med identiska lucktyper (slät fanerad ek med kant av massivt ek) och en identisk ritning på kök. Då handlar det i stort bara om stommar och luckor, inga bänkskivor och dylikt.

62_an skrev:
Jag tror säkert att kvalite´n i vanliga fall är betydligt bättre än nu - åtminstone om man får tro vad tjejen i kundtjänst sa igår. Så man får antingen vänta ut kvalitetsdippen hos Ikea eller kanske istället satsa på Epoq. Låter visserligen knöligare att byta vid problem - men dom kanske aldrig har problem ;) ?
Funderade också på epoq ett tag, de har snygga kök och läckra lösningar, men jag har aldrig sett eller hört någon som har kök från epoq, inga referenser alls, plus att dom ställer ut köken på rusta, det rimmade inte bra i våra öron, (rusta är inte direkt en butik som jag anser är likamed kvalitét).
Så vi skippade den idén och valde ikea, dels för att man vet vad man får, det är inget knussel om något inte är bra, och dom lär ju med all sannolikhet finnas kvar om en tjugo år om jag får för mig att byta köksluckor... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.