Men är det inte enklare att bara sätta en list/regel mot väggen och ställa bakkanten på?
Ben inne vid väggen känns bara krångligt att nå för höjdjustering

para skrev:
Men är det inte enklare att bara sätta en list/regel mot väggen och ställa bakkanten på?
Ben inne vid väggen känns bara krångligt att nå för höjdjustering
Det beror ju helt på vilken typ av väggar man har. Själv har jag till exempel väggar där putsen är väldigt spröd så det var betydligt smidigare att använda ben även på baksidan av skåpen för att få ned så mycket vikt som möjligt i golvet istället för i väggen.

Nu har jag satt upp ett överskåp kloss mot väggen men med skenan. Fick kapa en centimeter i bakkant på översidan av skåpet för att skenan inte skulle ta i.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det bara att hänga på skåpet.

Snailman
Jag kommer nog att sätta en list under bänkskåpen nästa gång (om jag sätter dem kloss mot väggen) jag monterar bänkskåp

överskåpen monterar jag med skena (10mm från väggen)

om man behöver ta bort så mycket för att skenan ska gå fritt, så ångrar jag inte att jag inte fällde in en skena i bänkskåpen

Läs instruktionen.
Om du använder skena, montera vinklarna med tre skruv och plastklossar på underkanten.
Om du inte vill ha skenan så ska vinkeln flyttas in i skåpet och monteras med två skruv. Då ska du inte ha några plastklossar på underkanten av skåpet.
Om du gör på något av dessa två sätt, behöver du inte såga ur stommen.

Tycker själv det är enklast med skena.
Sätter du den i våg blir skåpen i våg.
Om väggen buktar in på något ställe så lägg massonite eller annat bakom.
Kolla med lång rätskena/pass.

//AA

JanneJanne123
Oj, den här tråden var visst en arkeologisk utgrävning, gissar att TS kök är monterat vid det här laget...

• Gilla
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
E
Blir inte klok på monteringsanvisningen av Metod upphängningsskena. Stommarnas överkant ska vara 860mm från golvet. På vilken höjd (underkant på skenan) ska den då monteras?

T
80cm ?
Sätter man dom på 82cm så hamnar överkanten på stommarna 88cm om jag inte tolkar instruktionerna fel :thinking:

E eric69 skrev:
Blir inte klok på monteringsanvisningen av Metod upphängningsskena. Stommarnas överkant ska vara 860mm från golvet. På vilken höjd (underkant på skenan) ska den då monteras?

Snailman
E eric69 skrev:

Du ska bara ha stommen 60mm ovan golv då? (Ikea har väl tänkt 80mm)

stommen är 800mm hög (mätte på en stomme) Om du hade haft den 80mm ovan golv skulle skenan sitta på 820mm, men du ska ju ha 60mm ovan golv, vilket innebär att skenan ska sitta 20mm lägre dvs på 800mm ovan golv minimum.

Är lite osäker på vad som Ikea menar att den vågrätta streckade linjen motsvarar på skenan, tolkar ritningen som att det är nederkanten på skenan, men är osäker på detta, monterade själv utan att använda skena.

E
Tack för hjälpen. Ska sätta dit några nya skåp i tillägg till de gamla så jag vill få dem på samma höjd. Tolkar det också som att det är från nederkanten på skenan man ska mäta.

E eric69 skrev:
Tack för hjälpen. Ska sätta dit några nya skåp i tillägg till de gamla så jag vill få dem på samma höjd. Tolkar det också som att det är från nederkanten på skenan man ska mäta.
Ska du sätta nya skåp intill de gamla så skulle jag istället utgå från dem. Tidigare kan de ju ha satt skåpen lite för högt.

Någon som monterat upphängningsskenan mot kakel? Riskerar knäcka kaklet?

Inte om det är kaklat enligt boken.
(Utdragit med fixkam.)

//AA

Om man monterar på skena och behöver sänka skåp i framkant, bör man då strunta i den lilla klossen där nere bak på skåpet? Vikten ligger ju ändå på frambenen... Min vägg lutar nog lite och jag kan inte få skåpet i våg från vägg och ut innan klossen tar i.

• Vit vägg och dörr med synlig gångjärnsdetalj, oskarpt fokus, inomhusmiljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp pallningsbrickor isåfall. Det går säker bra med skena + ben men det skadar nog inte om skåpen även har stöd mot väggen i nederkant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.