13 839 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
IKEA Metod luckor till Platsa?
Är det någon som vet om IKEA:s luckor till köksystmet Metod (tex EKESTAD) passar till deras nya garderobssystem PLATSA. Måtten är densamma i mitt fall (40x40) men gångjärnen verkar var olika. Till Metod är det gångjärnet UTRUSTA och till Platsa är det gångjärnet HJÄLPA.
Vid en snabb titt ser de ut att ha samma mått. Är det någon som provat?
Vid en snabb titt ser de ut att ha samma mått. Är det någon som provat?
Det gjorde du nog rätt i. Var också inne på Metod då jag har erfarenheter av det sen innan, men priset för Platsa vägde över.H hcan skrev:
Har nu byggt en garderobsvägg upp till tak runt sängen, och trots att det i slutändan blev bra, kan jag inte låta bli att störa mig på hur onödigt korkade vissa saker i Platsa är.
T ex har varje vägghängd stomme en egen skena. 60 cm breda skåp har 60 cm skena och 80 skåp 80 cm. Justermån i höjd och sidled är sen minimal. Att sätta upp några i rad utan att några av borrhålen glider iväg blir en utmaning. Kanske är min borrhammare/stål som är skit men när man vet att IKEA sitter på ett system med kapbar skena(Metod) där alla vägghängda skåp sitter kant i kant spikrakt, kan man inte låta bli att undra hur dom tänkte här.
Planeringsverktyget är så simpelt utformat att det väldigt lätt blir fel. Specificera 200cm avstånd mellan två skåp och verktyget ritar upp 220cm, utan att berätta det.
Nåja systemet är snorbilligt och gör man några modifikationer så borde metods luckor fungera bra, är egentligen bara andra gångjärn.
Klicka här för att svara