Purre
Den dagen köket ska göras om så lutar det just nu mot Kvik och deras XXL storlek på stommar.
XL ger 15% mer utrymme medan XXL ger 40% mer utrymme mot vanliga stommarna. Lägre sockel och djupare skåp är vägen för att få mer utrymme. Så bänkskivan blir istället 70cm djup.

https://www.kvik.se/om-kvik/varfoer-kvik/xxl

Men det förutsätter att det funkar med måtten där köket är så klart då det är i vinkel. Dumt med 10-20cm passbit som exempel.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
Att man kan komplettera IKEA kök kanske stämmer med stommarna.
Men inte med fronterna...vi byte kök under sommar/höst 2023.
Vår modell heter "Veddinge Grå"
När vi under 2024 gjorde om i hallen och vill ha några matchade luckor till ett skåp så var modellen borta ur Ikea sortiment.
Nu vet jag inte hur länge det hade funnits i sortimentet 2023. Men var inte markerat som utgående när vi valde det.
Skulle säga att kvalitén är så där i övrigt...man får justera lådor och dörrar lite då och då.
Ikea sedan 2008, har inte upplevt det du skriver med behov att justera luckorna.
Och som nyss nämnts, det är samma fabrikat på gångjärn och glidskenor som andra kökstillverkare använder.

Purre
K krambriw skrev:
Dessutom kan färgtoner skifta något lite men ändå synligt för ögat om man kompletter senare, egentligen oavsett fabrikat
Det har inte heller bara med färgens blandning att göra utan till stor del är det solens UV-strålar som gör att det blir nyansskillnader.

Purre Purre skrev:
Den dagen köket ska göras om så lutar det just nu mot Kvik och deras XXL storlek på stommar.
XL ger 15% mer utrymme medan XXL ger 40% mer utrymme mot vanliga stommarna. Lägre sockel och djupare skåp är vägen för att få mer utrymme. Så bänkskivan blir istället 70cm djup.

[länk]

Men det förutsätter att det funkar med måtten där köket är så klart då det är i vinkel. Dumt med 10-20cm passbit som exempel.
Jag tog också deras xxl under skåp med lådor i 100 cm bredd, rymmer hur mycket som helst:)

Och planera vad t.ex. lådor ska användas till vi har 100 cm men även t.ex. två smalare bredvid utifrån vikt på innehåll.

IKEA har inte samma skensystem som övriga tillverkare bara för att de har samma tillverkare BLUM. IKEA utvecklade en egen standard när de bytte från Faktum till Metod. I stället för System 32 som kom under 70-talet bytte de till sitt eget med c-c 50 i hålraderna och egna modulmått. I ett slag gjorde de att ingenting annat från andra passade. De har också en egen produktlinje av skensystem som då är anpassade till deras egen standard. Man kan se det på hålbilden på skenorna som skruvas i stommen. Om man kollar på tekniska specifikationer kan man läsa att IKEAs lådor tål 25 kg. Tittar man i BLUMs sortiment har deras klenaste lådor en kapacitet på 30 kg. Det är då Tandembox som är närmast att jämföra med IKEAs skenor. BLUMs Legrabox har 40 kg bärförmåga på deras klenaste lådor. Se länkarna nedan och se skillnader.

https://www.ikea.com/se/sv/p/maximera-lada-medel-vit-20221449/

https://www.blum.com/se/sv/products/boxsystems/tandembox/programme/

• Gilla
lotjut och 2 till
  • Laddar…
F fn76 skrev:
IKEA har inte samma skensystem som övriga tillverkare bara för att de har samma tillverkare BLUM. IKEA utvecklade en egen standard när de bytte från Faktum till Metod. I stället för System 32 som kom under 70-talet bytte de till sitt eget med c-c 50 i hålraderna och egna modulmått. I ett slag gjorde de att ingenting annat från andra passade. De har också en egen produktlinje av skensystem som då är anpassade till deras egen standard. Man kan se det på hålbilden på skenorna som skruvas i stommen. Om man kollar på tekniska specifikationer kan man läsa att IKEAs lådor tål 25 kg. Tittar man i BLUMs sortiment har deras klenaste lådor en kapacitet på 30 kg. Det är då Tandembox som är närmast att jämföra med IKEAs skenor. BLUMs Legrabox har 40 kg bärförmåga på deras klenaste lådor. Se länkarna nedan och se skillnader.

[länk]

[länk]
Gångjärnen då, samma med dom eller?

D davidandersson987 skrev:
Hej,
Vi bygger hus och ska välja kök. Ni som har erfarenhet av dessa märken, vad valde ni och hur nöjda är ni efter några år?
Vi tittar på: IKEA, Epoq, Nordanro Premium, HTH eller Ballingslöv.

Framför allt nyfiken på kvalitet på luckor, lådor och beslag, service/reklamationer och om de dyrare alternativen faktiskt är värda prisskillnaden.

Hade ni valt samma kök idag?

Ikea är så mycket billigare, kommer vi bli missnöjda?
Har IKEA kök i sommarstugan. Det är nu 7 år och faneren på luckorna har börjat resa sig, och då är vi ändå noga med att torka av luckorna. Kommer att kosta antingen vi köper nya luckor eller renoverar de befintliga. Köket hemma har också fanerade luckor, är ca 35 år och är helt oskadat!
Vi skulle i dagsläget abslut inte köpa IKEA trots lågt pris.
Kan bli fult och dyrt alldeles för snabbt.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har köpt kök från Ikea, Marbodal och Ballingslöv. Samma skit alltihop.

Köpte nu senast ett kök av riktiga finsnickare. Helvete vilken skillnad... Det är som att jämföra en sparkcykel med en Ferrari.
Menar du hur mycket dyrare det blev? Jag har inte råd med en Ferrari…

H Hillside skrev:
Du ska inte ha ben i bakkanten
Båda varianterna är tänkta att fungera. Jag monterade ett själv med skenan både för över och bänkskåpmen så här efteråt skulle jag ha valt ben även i bakkant trots besväret med att nå dom bakre. Det ger större justermöjligheter än skena och skena passar ju egentligen bäst om väggen är helt jämn och fin. Nu har jag dessutom fått beskedet att det är dags för stambyte, då tror jag det nu skulle varit något enklare att lossa bänk och överskåp där stammen ska bytas, vi får se

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har köpt kök från Ikea, Marbodal och Ballingslöv. Samma skit alltihop.

Köpte nu senast ett kök av riktiga finsnickare. Helvete vilken skillnad... Det är som att jämföra en sparkcykel med en Ferrari.
Vilka byggde du med då?

Valde ikea när jag renovera köket för 11 år sedan. Allt funkar precis som det ska fortfarande. Det enda som har gått sönder är den automatiska lådöppnaren för sophinken, kostnad 6-700kr.
Det allra bästa med just ikea är att det är så enkelt att ändra sig då allt finns på hyllan. Jag gjorde om hela organisationen av lådhöjder etc två gånger innan jag blev riktigt nöjd och det var ju bara att åka till Ikea och returnera

Düsseldorff
T tommy.widell skrev:
Vilka byggde du med då?
Boman kök

Düsseldorff
H Henke_1981 skrev:
Menar du hur mycket dyrare det blev? Jag har inte råd med en Ferrari…
Nej, det var en dålig liknelse på flera sätt.

Absolut, det blev dyrare men inte så mycket dyrare som man kan tro.

Hej,
Vi bygger hus och ska välja kök. Ni som har erfarenhet av dessa märken, vad valde ni och hur nöjda är ni efter några år?

Framför allt nyfiken på kvalitet på luckor, lådor och beslag, service/reklamationer och om de dyrare alternativen faktiskt är värda prisskillnaden.

Ikea är så mycket
Hej,

Ikea är så mycket billigare, kommer vi bli missnöjda?
XXXLutz med över 400 butiker i Europa och som bl a. finns i Malmö säljer exempelvis köksfabrikatet Celina, tillverkat av tyska Nobilia som är största köksfabriken i hela världen.
Stort sortiment, färdigmonterade stommar, Blum samt Hettich beslag och gångjärn till IKEA/EPOQ-priser men med kvalité motsvarande HTH/Ballingslöv. Levererar över hela Sverige via DSV. Jämför gärna med vilken köksleverantör ni vill!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.