Hej,
Vi bygger hus och ska välja kök. Ni som har erfarenhet av dessa märken, vad valde ni och hur nöjda är ni efter några år?
Vi tittar på: IKEA, Epoq, Nordanro Premium, HTH eller Ballingslöv.

Framför allt nyfiken på kvalitet på luckor, lådor och beslag, service/reklamationer och om de dyrare alternativen faktiskt är värda prisskillnaden.

Hade ni valt samma kök idag?

Ikea är så mycket billigare, kommer vi bli missnöjda?

Finns ju Kvik kök också.
Ballingslöv äger dom men är lite billigare.
Har själv satt upp många Ikea kök av den gamla sorten och tycker kvaliteten sjönk när dom gamla faktum köken försvann.
Kvik stoppade jag in för 6 år sedan och allt ser i stort sett ut som nytt till ett riktigt bra pris när jag köpte det.

• Gilla
Doblas406 och 3 till
  • Laddar…
D davidandersson987 skrev:
Hej,
Vi bygger hus och ska välja kök. Ni som har erfarenhet av dessa märken, vad valde ni och hur nöjda är ni efter några år?

Framför allt nyfiken på kvalitet på luckor, lådor och beslag, service/reklamationer och om de dyrare alternativen faktiskt är värda prisskillnaden.

Hade ni valt samma kök idag?

Ikea är så mycket billigare, kommer vi bli missnöjda?
När vi bytte kök för 17 år sedan valde vi ikeakök, men köpte luckor från Järfälla kök och bänkskivor separat från lg collection.

Det funkar fortfarande otroligt bra, även om det förstås fått en del skavanker på alla dessa år i en familj med 3 barn...

Ikea har i och för sig bytt system sedan dess, men jag har även nyare ikeakök i en gäststuga, men där är ju nötningen en helt annat.

Tänk på att gångjärn och beslag levereras av blum till alla tillverkare och undvik folierade luckor i kök då skador blir väldig fula på sådana.

Slutligen har jag hört att de dyra kökstillverkarna kan leverera monterade skåp vilket minskar antalet timmar du betalar för snickare lokalt, så prisskillnaden skulle kunna vara mindre än den ser ut.... Fast jag tvivlar.

• Gilla
Metamatik och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har köpt kök från Ikea, Marbodal och Ballingslöv. Samma skit alltihop.

Köpte nu senast ett kök av riktiga finsnickare. Helvete vilken skillnad... Det är som att jämföra en sparkcykel med en Ferrari.

• Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
IKEA's stommar METOD men välj elegantare luckor och fronter om budgeten tillåter, tex Järfälla kök.

En sak jag kan tycka är en begränsning med IKEA's stommar jmfrt med andra är att dom inte har lika många varianter i bredd som andra. Kanske även i höjd men det har jag inte kollat på. Jag tror jag i ett tillfälle skulle behövt ett över och ett bänksåp i bredd 500 mm men det finns inte

Sedan gillar jag inte riktigt att sockelhöjden är så låg; svårt få in armen under och nå bakre stödben samt knepigt få plats med avloppsrören

En annan begränsning kan vara att det kan bli problem med montering och installation av integrerade vitvaror om man inte tar från det sortiment IKEA själva erbjuder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Köpte nu senast ett kök av riktiga finsnickare
Jo, om TS har budget för detta, så visst, alla dar i veckan

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Så länge som du undviker (MDF) eller liknade utan håller dig bra grundmtrl kommer du bli nöjd. Men undvik MDF ( sammanpressad massonite mediumdensetyboard) minsta skada och fukt = katastrof

• Gilla
miafors och 5 till
  • Laddar…
ramför allt nyfiken på kvalitet på luckor, lådor och beslag,
Det kan man (eller någon som kan) kontrollera själv. Det finns dessutom olika varianter/kvaliteter hos de olika tillverkarna.
service/reklamationer
Det är extremt svårt att jämföra. Man får helt enkelt hoppas att det blir bra den dagen det behövs. Beror väldigt mycket på personen.
och om de dyrare alternativen faktiskt är värda prisskillnaden.
Det beror ju på vad man värderar. Men troligen inte. Speciellt inte om man tänker sig att byta ut köket så snart det är omodernt. För då hinner man knappast slita ut ens det billigaste.

Det finns kök från 1950-talet och ännu äldre som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Naturligtvis med underhåll och anpassningar till dagens maskiner. Är det den kvaliteten man är ute efter är det en annan sak. I ett sådant tidsperspektiv betalar sig kvalitet bättre.

• Gilla
davidandersson987
  • Laddar…
Ett tips är att gå på några husvisningar och kolla på just köket, så ser du hur de olika köksleverantörerna åldras.

Vi åkte på husvisning en bit bort för att kolla in ett riktigt snickerikök. Vi blev måttligt imponerade, båda två.

Det blir IKEA även nästa gång. Spar närmare 200’. Om vi vill kan vi därför köpa ett par extra fronter för att ha till att kunna byta de mest utsatta ställena. Monteringen gör vi själva, går på några kvällar, rätt mysigt att lyssna på radio och jobba ihop och se köket växa fram. Sedan låter jag mellanskillnaden jobba vidare för mig i lämplig sparform.

Gillar att det med IKEA är extremt lätt att komplettera med delar vartefter behov finns, och deras reklamationsservice är outstanding!

Vi har tidigare köpt handtag från annat håll så dem kan jag inte utvärdera. Ikeas handtag på utvisningsex kan nog säga en del dock, iaf på de stora varuhusen med många besökare. Det är många som tar i handtagen där. Generell rekommendation är dock att undvika målade handtag (t.ex. svarta) då de inte åldras så snyggt, tycker vi.

Bänkskiva har vi haft via IKEA också, de senaste två köken i kompositsten. Jättenöjd med det. Nerostein upplevde vi som proffsiga.

Vårt nuvarande kök är 5,5 år gammalt. Stommarna är fortfarande jättefina, vi har skyddsplast i botten på alla lådor och de ser nya ut. Fronten vid diskhon har ett litet antal småsmå fläckar med färgsläpp. Tror inte våra besökare ser dem, men vi gör. Övriga fronter är fortfarande jättefina. Ingen lucka eller stomme har svällt av vatten. Gillar att insidan av lådorna är vita, tycker inte grått är lika fint.

Vitvaror, vi behöll en miele diskmaskin i lägenheten, samt köpte smeg spis och micro till landet, allt annat från IKEA. Nöjd med dem alla kylen är kall, frysen jättekall osv. Tycker att IKEA diskmaskinen diskar lika bra som miele.

Därför ser vi ingen anledning att köpa dyra kök och vitvaror vid nybygge, lägger hellre pengarna på bättre u-värde på fönster, ftx och kanske lite dyrare innerdörrar. Köket går att förnya med luckor om de skulle bli slitna medan andra val är svårare att justera i efterhand.

Jag menar alltså att jag tror att IKEAs kvalitet är likvärdig som många andra, och deras pris tillåter att jag kan byta skadade delar tidigare om jag skulle vilja/behöva. Det tillsammans med service och att det är lätt att komplettera gör dem självklara för oss.

• Gilla
Lilaläsaren och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har köpt kök från Ikea, Marbodal och Ballingslöv. Samma skit alltihop.

Köpte nu senast ett kök av riktiga finsnickare. Helvete vilken skillnad... Det är som att jämföra en sparkcykel med en Ferrari.
Ferrari är kända för smäckiga karrosdetaljer med shims för att passa och fula svetsningar. Snygg design, men fult hantverk.

• Gilla
  • Haha
j:son och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
K krambriw skrev:
En sak jag kan tycka är en begränsning med IKEA's stommar jmfrt med andra är att dom inte har lika många varianter i bredd som andra. Kanske även i höjd men det har jag inte kollat på. Jag tror jag i ett tillfälle skulle behövt ett över och ett bänksåp i bredd 500 mm men det finns inte
Det kan jag instämma i. Hade vi köpt Ikeas kök hade vi fått 15 cm passbit närmast fönsterväggen i stället för 15 cm öppet fack för brickor. Likaså hade vi antingen fått en takanslutning på några få cm eller på drygt 20 cm. Ingetdera är särskilt snyggt utan nu har vi nästan 15 cm i stället. Ikea har inte heller 40 cm diskbänksskåp med låda, vilket vi ville ha.

HTH hade inte heller särskilt höga väggskåp, medan Marbodal hade fler höjder att välja på.
Det kan vara bra att kolla upp leveranssäkerhet. Bland alla positiva omdömen om åtminstone HTH och Marbodal fanns flera negativa där köksdetaljer hade kommit först några månader efter resten av köket.
Det finns en lång tråd i forumet om luckor från Ikea, en matt målad lucka, där det inte gick att få bort fläckar. Det tog väl något år innan Ikea erkände att det var deras fel och ersatte med andra luckor.

Redigerat:
  • Gilla
davidandersson987
  • Laddar…
Satte in epoq för några år sen.
Ser fortfarande bra ut.
Kändes väldigt "ikea" när man monterade ihop allt.
var inte speciellt dyrare men mer att välja på

• Gilla
davidandersson987
  • Laddar…
Underskatta inte möjligheten att komplettera enkelt i närmaste Ikeavaruhus. Även flera år efter.

• Gilla
zniff och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
arneri68 arneri68 skrev:
Ferrari är kända för smäckiga karrosdetaljer med shims för att passa och fula svetsningar. Snygg design, men fult hantverk.
Jaha ok, dålig liknelse från min sida då.

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J jliljeha skrev:
Underskatta inte möjligheten att komplettera enkelt i närmaste Ikeavaruhus. Även flera år efter.
När Ikea bytte från Faktum till Metod hade de med Faktum-kök 2 år på sig att komplettera. Ingen vet när Ikea får för sig att byta modell igen. Metod är ju snart 15 år gammalt.

• Gilla
Henkan2001 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.