Bob_the_builder
Krypton skrev:
Bob_the_builder: Mycket snyggt. Vad är det för typ av skåp ovanpå diskmaskinen? Vi funderar på att ha ugnen ovanpå diskmaskinen. Det blir väl antagligen lite högt om man även har diskmaskinen förhöjd, men det kanske är någon här som har något tips på hur man med IKEAs sortiment skulle kunna lösa det?
Tackar. Det är två överskåp för kyl/frys (60x57 cm) som är monterade över diskmaskinen. Vi kommer dessutom att montera ett tredje skåp ovanpå som vi kommer snedsåga så att det passar mot ryggåstaket. Det blir ett särskilt projekt lite längre fram. Innertaket måste fixas först.

Det känns spontant som att det blir väl högt med ugn ovanpå en höjd diskmaskin, men ni kanske är långa...? :) Annars borde det i princip gå att montera ett av IKEAs högskåp (~140 cm) högt ovanpå diskmaskinen, men det förutsätter ju att ni har närmare 2,60 i takhöjd. Men, allt går ju att såga sönder och anpassa om man bara vill...

Hej, är det nån vänlig som skulle kunna scanna av denna skiss och lägga ut den här?!?
Vore jättevänligt.

"Bob_the_builder" har beskrivit det ganska bra med jag skulle vilja se skissen.

DD

Upphöjd diskmaskin är ju mycket riktigt inget IKEA har löst, utan de tillhandahåller en enkel skiss som beskriver hur man kan bygga om ett överskåp för kyl/frys så

Snailman
Vill oxå gärna se skissen...

Bob_the_builder
Efter närmare ett och ett halvt års bortavaro från forumet gör jag comeback med att lägga upp den efterfrågade skissen från IKEA. Det står "copyright Jocke 2002" (okänd IKEA-förmåga) i hörnet men jag har tagit mig friheten att lägga till lite text i själva skissen. Jag gjorde som jag beskrev en påbyggnad med (till slut tre) 60-överskåp ovanpå diskmaskinen. Inte speciellt lätt att nå något högst upp, men det finns en hel del i ett kök som inte används mer än någon gång per år.

Jag fick redigera lite i bilden för att få ner den i forumstorlek, men jag tror att principen är tydlig i alla fall. Sidostyckena på skåpet kapas ner till 150 mm höjd och därefter borras nya hål för topp/bottenstycket i den sågade änden.

• DM på storlåda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.