Hej!
Kul! Har gjort ett kök i shakerstil med Ikeastommar och IKEAs ramsjöluckor.
Använde fixboardskivor i trä för mellanpinnar och täcksidor. Kapade upp med sänksåg och målade med färgspruta. En taklist på toppen.
 
  • Shakerstil köksskåp med IKEA ramsjöluckor och glaspaneler mot blommig tapet och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit shakerstil köksöverskåp med IKEA ramsjöluckor och taklist, vid ett kök med vitt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Stuganinorr och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte exakt vad du är ute efter men så här gjorde jag. Hela skåpet är Ikea utom pärlsponten på sidan och golvlisten. Luckan är Torhamn i omålad askfaner, sedan är allt penselmålat med äggoljetempera för att få en mer levande yta än det trista spraylackade.

Målat Ikea-skåp med omålad askfanerlucka, pärlspont på sidan och en träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ilj och 5 till
  • Laddar…
Hej. Vi har gjort en Light version
Bodbyn off White luckor och lådfronter, med dekorativ sockel emellan.. Vi valde den för att bredden motsvarade det mellanrum vi ville ha och att den är i exakt samma färg som luckor
Köksskåp i off white med luckor och lådfronter, dekorativ sockel och marmorbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med Bodbyn off White luckor, lådfronter och dekorativ sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksskåpsstomme under montering med en dekorativ sockel och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chronotopia och 2 till
  • Laddar…
UddeboTant82 UddeboTant82 skrev:
Hej. Vi har gjort en Light version
Bodbyn off White luckor och lådfronter, med dekorativ sockel emellan.. Vi valde den för att bredden motsvarade det mellanrum vi ville ha och att den är i exakt samma färg som luckor
[bild] [bild] [bild]
Så himla snyggt!
Hur bred är den dekorativa sockeln?
 
Mycket snyggt. Bra jobbat!

Det som ställer till det för mig är avsaknaden av synliga gångjärn, i övrigt en bra lösning
 
H haber25 skrev:
Vi köpte Ikea-stommar. När vi gjorde köket 2012 hade Ikea inte luckor med den spegel vi ville. Beställde därför luckor av en snickare. Satte reglar mellan skåpen. Enkel lösning men funkade.
Så otroligt fint! Hur fick ni till ”listerna” mellan lådorna? Är det verkligen ikea-lådor? Har ni handmålat dem på plats?
 
K Katarlna skrev:
Så otroligt fint! Hur fick ni till ”listerna” mellan lådorna? Är det verkligen ikea-lådor? Har ni handmålat dem på plats?
Tack! Bänkskåpen är byggda med Ikea stommar. Lådor är Ikea. Överskåpen är tillverkade efter våra mått av en snickare. ”Listerna” mellan skåpen är en regel som står från golv till bänkskiva. En i framkant o en i bakkant mellan varje skåp. Under o över lådorna har vi satt planhyvlade brädor, 22mm tjocka. Målat med hemmagjord äggoljetempera innan allt skruvats ihop.

Hoppas det blev begripligt. Annars får du fråga igen.
 
H haber25 skrev:
Tack! Bänkskåpen är byggda med Ikea stommar. Lådor är Ikea. Överskåpen är tillverkade efter våra mått av en snickare. ”Listerna” mellan skåpen är en regel som står från golv till bänkskiva. En i framkant o en i bakkant mellan varje skåp. Under o över lådorna har vi satt planhyvlade brädor, 22mm tjocka. Målat med hemmagjord äggoljetempera innan allt skruvats ihop.

Hoppas det blev begripligt. Annars får du fråga igen.
Så himla fint!! Har ni fått såga av lådorna något för att få plats med listerna?
 
Stina R Stina R skrev:
Så himla fint!! Har ni fått såga av lådorna något för att få plats med listerna?
Tack för uppskattande kommentar!
Vi har gjort egna fronter till lådorna i planhyvlad furu 22 mm. På så sätt passar dimensionerna mot listerna över o under lådorna.
 
L lottaar skrev:
Kanske inte exakt vad du är ute efter men så här gjorde jag. Hela skåpet är Ikea utom pärlsponten på sidan och golvlisten. Luckan är Torhamn i omålad askfaner, sedan är allt penselmålat med äggoljetempera för att få en mer levande yta än det trista spraylackade.

Hur är den här sockeln gjord?

[bild]
 
G gtheman skrev:
Hur är den här sockeln gjord?
Sockeln är handhyvlad av en snickare. Sedan är de tre socklarna ihopskruvade med varann och fastskruvade i väggen har jag för mig.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Vi har använt Ikeas täcksidor på detta sätt. Har inte varit ute efter shakerstil dock. På de fullstora skåpen där vi har diskbänken har vi ingen skiva på undersidan, där har vi i stället låtit skivorna på sidan gå (nästan) ända ner till golv. Detta då skivan inte funkar under diskmaskinen. Socklar och kakel har vi kvar att göra..

[bild]
[bild]
Det här ser ut precis så som vi vill göra! :) MEN, idag var jag på Ikea och på utställningsköken de hade så såg det ut som att täcksidorna konsekvent var ca 5mm grundare än stomme+låda, dvs. lådorna/luckorna gick 5mm utanför täcksidorna i alla ändar. De hade dessutom ett kök där de satt täcksidor in emellan stommarna och även där såg det ut som att lådorna satt längre fram än täcksidorna/"distanserna". När jag tittar på era bilder så ser det ut som att ni fått allt att ligga "flush", dvs luckor och täcksidor ligger på samma nivå. Stämmer det? Och i så fall, hur gick ni tillväga för att få till det?
 
Y Yasse skrev:
Så här gjorde vi, fick modifiera lådfronter lite men med en överhandsfräs funkade det. Istället för täcksidor använde vi pärlspont eftersom det passade bäst här.
.[bild] [bild]
Y Yasse skrev:
Så här gjorde vi, fick modifiera lådfronter lite men med en överhandsfräs funkade det. Istället för täcksidor använde vi pärlspont eftersom det passade bäst här.
.[bild] [bild]
Y Yasse skrev:
Så här gjorde vi, fick modifiera lådfronter lite men med en överhandsfräs funkade det. Istället för täcksidor använde vi pärlspont eftersom det passade bäst här.
.[bild] [bild]

Fräste ni alltså av kanterna på lådorna? Flisade det inget? Hur gjorde ni med målning av kanten som blev? Blev väldigt fint så kanske skulle vara en bra lösning till mitt kommande köksprojekt
 
  • Gilla
Yasse
  • Laddar…
Sambon fräste av kanterna och slipade, jag lät färgaffärren scanna luckorna för att få rätt NCS kod. Tittar man väldigt noga och nära syns det kanske men inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.