48 156 läst ·
32 svar
48k läst
32 svar
IKEA-kök "inbyggt" "shaker-stil"
Hej!
Kul! Har gjort ett kök i shakerstil med Ikeastommar och IKEAs ramsjöluckor.
Använde fixboardskivor i trä för mellanpinnar och täcksidor. Kapade upp med sänksåg och målade med färgspruta. En taklist på toppen.
Kul! Har gjort ett kök i shakerstil med Ikeastommar och IKEAs ramsjöluckor.
Använde fixboardskivor i trä för mellanpinnar och täcksidor. Kapade upp med sänksåg och målade med färgspruta. En taklist på toppen.
Redigerat:
Kanske inte exakt vad du är ute efter men så här gjorde jag. Hela skåpet är Ikea utom pärlsponten på sidan och golvlisten. Luckan är Torhamn i omålad askfaner, sedan är allt penselmålat med äggoljetempera för att få en mer levande yta än det trista spraylackade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Vi har gjort en Light version
Bodbyn off White luckor och lådfronter, med dekorativ sockel emellan.. Vi valde den för att bredden motsvarade det mellanrum vi ville ha och att den är i exakt samma färg som luckor
Bodbyn off White luckor och lådfronter, med dekorativ sockel emellan.. Vi valde den för att bredden motsvarade det mellanrum vi ville ha och att den är i exakt samma färg som luckor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så himla snyggt!UddeboTant82 skrev:
Hur bred är den dekorativa sockeln?
28 mm...
Så otroligt fint! Hur fick ni till ”listerna” mellan lådorna? Är det verkligen ikea-lådor? Har ni handmålat dem på plats?H haber25 skrev:
Tack! Bänkskåpen är byggda med Ikea stommar. Lådor är Ikea. Överskåpen är tillverkade efter våra mått av en snickare. ”Listerna” mellan skåpen är en regel som står från golv till bänkskiva. En i framkant o en i bakkant mellan varje skåp. Under o över lådorna har vi satt planhyvlade brädor, 22mm tjocka. Målat med hemmagjord äggoljetempera innan allt skruvats ihop.K Katarlna skrev:
Hoppas det blev begripligt. Annars får du fråga igen.
Så himla fint!! Har ni fått såga av lådorna något för att få plats med listerna?H haber25 skrev:Tack! Bänkskåpen är byggda med Ikea stommar. Lådor är Ikea. Överskåpen är tillverkade efter våra mått av en snickare. ”Listerna” mellan skåpen är en regel som står från golv till bänkskiva. En i framkant o en i bakkant mellan varje skåp. Under o över lådorna har vi satt planhyvlade brädor, 22mm tjocka. Målat med hemmagjord äggoljetempera innan allt skruvats ihop.
Hoppas det blev begripligt. Annars får du fråga igen.
L lottaar skrev:
Det här ser ut precis så som vi vill göra!ecb182 skrev:
Vi har använt Ikeas täcksidor på detta sätt. Har inte varit ute efter shakerstil dock. På de fullstora skåpen där vi har diskbänken har vi ingen skiva på undersidan, där har vi i stället låtit skivorna på sidan gå (nästan) ända ner till golv. Detta då skivan inte funkar under diskmaskinen. Socklar och kakel har vi kvar att göra..
[bild]
[bild]
Y Yasse skrev:
Y Yasse skrev:
Y Yasse skrev:
Fräste ni alltså av kanterna på lådorna? Flisade det inget? Hur gjorde ni med målning av kanten som blev? Blev väldigt fint så kanske skulle vara en bra lösning till mitt kommande köksprojekt

