6 353 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Ikea kök - Bänkskiva försenad.
Hej!
Fick just veta att min bänkskiva (Enda som saknas i mitt redan, monterade kök) blir försenad.. 2.5 veckor!!
Då de är en laminat måttbeställd gick de inte heller att avboka och köpa på annat håll.
De var dessutom osäkert om vi skulle bli kompenserad för detta då dom skiver "preliminärt" datum och med de menar dom att de kan diffa i tiden.
Jag skulle kontakta dom då jag fått grejerna.... Vad tycker Ni är lämplig ersättning? (Om man nu ens får någon) så jag vet vad jag ska sattsa på. Har ju tom. tagit ut en semesterdag för att montera skivan då den skulle ha kommit.
Mvh!
Fick just veta att min bänkskiva (Enda som saknas i mitt redan, monterade kök) blir försenad.. 2.5 veckor!!
Då de är en laminat måttbeställd gick de inte heller att avboka och köpa på annat håll.
De var dessutom osäkert om vi skulle bli kompenserad för detta då dom skiver "preliminärt" datum och med de menar dom att de kan diffa i tiden.
Jag skulle kontakta dom då jag fått grejerna.... Vad tycker Ni är lämplig ersättning? (Om man nu ens får någon) så jag vet vad jag ska sattsa på. Har ju tom. tagit ut en semesterdag för att montera skivan då den skulle ha kommit.
Mvh!
När vi monterade in ett nytt IKEA-kök 2007 gjorde IKEA-personalen en grov miss i den ritning på stenskiva som skickades till fabriken (i Tyskland?).
Stenskivan som kom tillbaka var helt felaktig. Som tur var låg ansvaret på IKEA och en ny beställdes. Det tog 8 veckor att få en ny hemskickad. Jag misstänker att det berodde på sommarsemestrar och dylikt?
Hur som helst... den ersättning vi fick var att de betalade för rörmokarens arbete med att koppla in vattenkran och diskmaskinsanslutning i ersättningsskivan som vi hade under tiden vi väntade på "den riktiga".
Det går kanske att förhandla och gnälla, men jag upplevde att det var svårt att få något gehör för ersättningsanspråk. Det vägrade att ersätta någonting annat än de direkta extrakostnader vi fick p.g.a. deras strul (d.v.s. rörmokarens jobb). Dessa kostnader skulle även finnas på faktura. Eventuellt eget arbete och uttagna semesterdagar ersattes m.a.o. inte.
Stenskivan som kom tillbaka var helt felaktig. Som tur var låg ansvaret på IKEA och en ny beställdes. Det tog 8 veckor att få en ny hemskickad. Jag misstänker att det berodde på sommarsemestrar och dylikt?
Hur som helst... den ersättning vi fick var att de betalade för rörmokarens arbete med att koppla in vattenkran och diskmaskinsanslutning i ersättningsskivan som vi hade under tiden vi väntade på "den riktiga".
Det går kanske att förhandla och gnälla, men jag upplevde att det var svårt att få något gehör för ersättningsanspråk. Det vägrade att ersätta någonting annat än de direkta extrakostnader vi fick p.g.a. deras strul (d.v.s. rörmokarens jobb). Dessa kostnader skulle även finnas på faktura. Eventuellt eget arbete och uttagna semesterdagar ersattes m.a.o. inte.
Redigerat:
Perkaby: dom ringde idag. om 1v är leveransen tänk komma. Hmm eviljava de låter inte bra, vad snålt med tanke på företagets storlek och omsättning. (kanske just därför...)
Har dock läst om folk bla. på detta forum som fått upp mot 15% av kökets totala kostnad...
Har dock läst om folk bla. på detta forum som fått upp mot 15% av kökets totala kostnad...
Så du vill ha ersättning för en semesterdag du ännu inte tagit ut?klockan8 skrev:
Varför kan du inte skjuta fram din semesterdag tills leveransen faktiskt kommer?
Ja en vecka innan så kan du nog inte säga så mycket det står ju preliminär tid på leveransdatum.. Vi beställde garderober från dom då ringde dom samma dag och sa att dhl inte kunde komma och leverera garderoberna dom fick så snällt stoppa det i en pickup och köra det till mig, betala gjorde Ikea..
Ställ frågan till IKEA hur de har tänkt kompensera dig. Kanske har de ett schysst förslag. Men räkna med enbart symbolisk kompensation. Jag blev påkörd av deras kundvagnstraktor (!) men inte skadad när jag var på väg ut från varuhuset till bilen. Jag fick gratis lunch för två i restaurangen som plåster på såren, samt att de bytte ut de varor som blev sönderkörda mot nya.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
De har alltså lämnat ett preliminärt datum, som de ringer och ändrar en vecka innan leverans...
Jag har svårt att se att de skulle behöva kompensera er över huvudtaget...
Hade du haft ett bestämt datum, så hade du möjligen kunnat bli kompenserad för faktiska utgifter i kronor och ören mot kvitto.
Semestern kan de givetvis inte kompensera dig för.
Jag har svårt att se att de skulle behöva kompensera er över huvudtaget...
Hade du haft ett bestämt datum, så hade du möjligen kunnat bli kompenserad för faktiska utgifter i kronor och ören mot kvitto.
Semestern kan de givetvis inte kompensera dig för.
Ja, om du inte har haft några dokumenterade extrautgifter är det nog bara att glömma bort ersättning.klockan8 skrev:
I mitt fall fick jag ta ut ganska många komp.timmar för att:
* Släppa in rörmokaren en extra gång,
* Vara hemma när ersättningsskivan levererades
* Vara hemma när den nya skivan levererades (8 veckor senare)
* Vara hemma när ersättningsskivan hämtades (budkillarna tog inte med den när de levererade den ordinarie eftersom IKEA tydligen inte hade beställt detta).
* + lite jobb med att sitta i deras telefonkö, få tag på rörmokare (igen), montera en temporär bänkskiva, etc. etc.
Gratisluncher och rabatter på kök förväntade jag mig aldrig.
Det enda jag ville ha var ekonomisk kompensation för mina rörmokarkostnader och en uppriktig ursäkt.
Efter en del tjat fick jag ersättning för rörmokarkostnaderna. Någon ursäkt fick jag däremot inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Våren för fyra år sedan byggde jag och min anställda kille ett Ikeakök till hans föräldrar och deras åttonde (8e) laminatskiva blev rätt och levererades så att de precis hann få kakelsatt innan jul...
...och nä.... Jag ljuger INTE !!!
Den kompensationen de fick var att Ikea ordnade så den sista som var rätt tillverkad blev lagd på plats och vattnet inkopplat samt att de fick kakelsatt, men inget mera...
...och nä.... Jag ljuger INTE !!!
Den kompensationen de fick var att Ikea ordnade så den sista som var rätt tillverkad blev lagd på plats och vattnet inkopplat samt att de fick kakelsatt, men inget mera...
Jag har själv ett Ikea-kök och är verkligen inte anti Ikea, men deras bänksskivor har ju alltid varit ett sorgebarn. Polaren byggde komplett ikeakök för ca 4 år sen han också, men det tog bara 4 gånger och ca 3 månader innan alla bänkskivorna var på plats korrekt. Jag avstod Ikeas skivor och köpte laminatskiva på hornbach, de sågade och gerade och jag hämtade och monterade.
Klicka här för att svara