Vet inte vad ni har sagt innan men jag kollade länge på induktion Siemens 800mm bred .. 17.000kr och köpte sedan Ikeas värsting 6.000kr 800mm bred den med ... nöjd än så länge 3 år senare

Köpte min 80cm Bosch för 6000 också, råkade snubbla över en kampanj

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för fel på din induktionshäll eller är det kärlen?
Är det mig du frågar?
Det är inget fel men jämfört med gas är det dåligt och irriterande. Den piper varje gång man trycker på den. Överkokningssjyddet löser ut för minsta droppe. Är man blöt eller kall om fingrarna vill den inte veta av en. Gasspisen hade vreden och svarade blixtsnabbt på kommando. :D
och pep inte hela tiden. ;)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är det mig du frågar?
Det är inget fel men jämfört med gas är det dåligt och irriterande. Den piper varje gång man trycker på den. Överkokningssjyddet löser ut för minsta droppe. Är man blöt eller kall om fingrarna vill den inte veta av en. Gasspisen hade vreden och svarade blixtsnabbt på kommando. :D
och pep inte hela tiden. ;)
Då är det ju vred du vill ha och inte gas ;)

;) fast gas vill jag ha ändå, egentligen. Jag menar att om jag hade en gasspis hade jag inte bytt ut den. Vred eller inte. Det är också mycket bättre att woka på gasspisen. Men det gör ju inte alla.

Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Den piper varje gång man trycker på den.
Jag köpte en Siemensspis och hade samma upplevelse. Det visade sig att man kunde stänga av pipeländet via menysystemet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köpte en Siemensspis och hade samma upplevelse. Det visade sig att man kunde stänga av pipeländet via menysystemet.
vad är det den piper för? dvs, vad är tanken bakom pipandet från siemens?

• Gilla
anders18
  • Laddar…
Claes Sörmland
E enriktignovis skrev:
vad är det den piper för? dvs, vad är tanken bakom pipandet från siemens?
Knapptryckspip. Varför detta installeras kan man ju undra. Kanske för användare med nedsatt syn?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har försökt men hittar ingen sådan funktion. Nu är ju hällen inte ny så kanske har den inte sådan funktion. Jag hatar när den piper.

Jiji Jiji skrev:
Jag hatar faktiskt min induktionshäll (Siemens) när jag jämför den med min fantastiska gasspis. Men där jag bor nu finns ingen gas.
Du kan ju ha gasspis även om det inte finns gas framdraget till lägenheten om du har max 5 liters behållare inne till spisen och sen ha reservbehållare på balkongen. Beroende på hur mycket mat du lagar så kanske gasen tar slut lite väl fort, men då går det att kombinera med tex en induktionshäll.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf

Vi ska göra om köket nu och har i dagsläget en 90 cm gashäll som vi funderar på att byta till en 30 cm induktionshäll och en 30 cm gashäll. Vi bor dock i villa så vi har en 24 litersflaska inne som vi byter med 6-8 mån mellanrum, men när vi gör om ska vi göra en liten påhängnad på utsidan av huset där vi kan ha två 24 litersflaskor stående så att de inte tar plats i köksskåpet.
https://www.ikea.com/se/sv/p/moejlig-induktionshaell-svart-30237138/
https://www.ikea.com/se/sv/p/moejlig-domino-gashaell-2-braennare-svart-00237149/

Fairlane
Jiji Jiji skrev:
Vi har försökt men hittar ingen sådan funktion. Nu är ju hällen inte ny så kanske har den inte sådan funktion. Jag hatar när den piper.
Jag hade samma problem med en tvättmaskin tidigare. Hittade ingen lösning i manualen eller liknande. Sökte på Youtube av alla ställen och hittade en film hur man slog av skiten. Kan vara värt att kolla.

Vi har IKEAS enklaste och billigaste induktionshäll sedan nio år. Tror att den heter Nutid.
Visst blir det ett litet blip som bekräftelse på att det man trycker har gått fram,
men är blippet störande? Inte det minsta! Det hörs ju bara för personen som står vid spishällen.
Och hällen fungerar utomordentligt bra. Skulle inte kunna önska mig något bättre!

S hjulia skrev:
Du kan ju ha gasspis även om det inte finns gas framdraget till lägenheten om du har max 5 liters behållare inne till spisen och sen ha reservbehållare på balkongen. Beroende på hur mycket mat du lagar så kanske gasen tar slut lite väl fort, men då går det att kombinera med tex en induktionshäll.

[länk]

Vi ska göra om köket nu och har i dagsläget en 90 cm gashäll som vi funderar på att byta till en 30 cm induktionshäll och en 30 cm gashäll. Vi bor dock i villa så vi har en 24 litersflaska inne som vi byter med 6-8 mån mellanrum, men när vi gör om ska vi göra en liten påhängnad på utsidan av huset där vi kan ha två 24 litersflaskor stående så att de inte tar plats i köksskåpet.
[länk]
[länk]
Jag bor i hus och ska inte bygga om. Dessutom vill jag inte ha en gasbehållare. Nej jag får minnas min gasspis och allt annat i lägenheten. Hus har ju sina fördelar så det är inte synd om mig, trots den besvärliga spisen. ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade samma problem med en tvättmaskin tidigare. Hittade ingen lösning i manualen eller liknande. Sökte på Youtube av alla ställen och hittade en film hur man slog av skiten. Kan vara värt att kolla.
Ska jag absolut göra. Tack för tipset. (y)

Ikeas vitvaror är samma som Elektrolux. Innan var det Whirlpool men Ikea fick förmåga felanmälningar med det märket(något som jag förstår).
Så jag hade kört Ikea

• Gilla
axebau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.