36 974 läst ·
51 svar
37k läst
51 svar
IKEA induktionshäll vs tex Siemens, vilken brukar vara bäst?
Sida 1 av 4
Hej.
Till nya lägenheten ska jag renovera om köket och tänker byta ut den gamla gasspisen från 83. Kommer att köpa köket från IKEA och vill testa en induktionshäll.
Jag är dock osäker på om jag ska ta en häll från IKEA eller om det är bättre att köpa en häll från ett välkänt märke likt Siemens istället?
Dels undrar jag hur bra IKEAs induktionshällar är (svårt att hitta recensioner på nätet) jämfört med Siemens?
Dels undrar jag även om det kan bli problem om jag tar hällen från Siemens medan stommen och ugnen är från IKEA?
IKEA:s induktionshäll: https://www.ikea.com/se/sv/p/otrolig-induktionshaell-med-flex-vaermezoner-svart-40303934/
Siemens: https://www.elgiganten.se/product/v...FEC1E/siemens-iq700-induktionshall-ex651fec1e
eller https://www.elgiganten.se/product/v...LEC1E/siemens-iq700-induktionshall-ex675lec1e
Till nya lägenheten ska jag renovera om köket och tänker byta ut den gamla gasspisen från 83. Kommer att köpa köket från IKEA och vill testa en induktionshäll.
Jag är dock osäker på om jag ska ta en häll från IKEA eller om det är bättre att köpa en häll från ett välkänt märke likt Siemens istället?
Dels undrar jag hur bra IKEAs induktionshällar är (svårt att hitta recensioner på nätet) jämfört med Siemens?
Dels undrar jag även om det kan bli problem om jag tar hällen från Siemens medan stommen och ugnen är från IKEA?
IKEA:s induktionshäll: https://www.ikea.com/se/sv/p/otrolig-induktionshaell-med-flex-vaermezoner-svart-40303934/
Siemens: https://www.elgiganten.se/product/v...FEC1E/siemens-iq700-induktionshall-ex651fec1e
eller https://www.elgiganten.se/product/v...LEC1E/siemens-iq700-induktionshall-ex675lec1e
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det går bra att montera en häll från Siemens i en stomme från Ikea. Test kanske du kan hitta på råd och rön?!
I övrigt så antar jag att du har kollat detta med föreningen innan du kör igång så inte de motsätter sig det. Sist men inte minst, har du ström så det räcker? Lägenheter med gasspis har inte alltid ström att driva elspis.
I övrigt så antar jag att du har kollat detta med föreningen innan du kör igång så inte de motsätter sig det. Sist men inte minst, har du ström så det räcker? Lägenheter med gasspis har inte alltid ström att driva elspis.
Tack för svaret. Det ska vara trefas i köket (resten av lägenheten har 1-fas) så då borde det väl vara tillräckligt med ström tillgängligt?Fairlane skrev:
Det går bra att montera en häll från Siemens i en stomme från Ikea. Test kanske du kan hitta på råd och rön?!
Föreningen har sagt att man kan göra det mesta i köket vid en renovering, förutom när det gäller ventilation (där behöver jag få godkänt, vilket jag fått för kolfilterfläkt).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Trefas i köket men resten av lägenheten enfas?
Du menar att du har trefas till lägenheten? I en vanlig lägenhet så är det väl bara spis som vill ha trefas, men för att det ska gå måste man ju ha trefas in. Sen använder man bara en fas till vägguttag etc.
Om det räcker eller inte beror på hur mycket du har in. 3x6A är ju inte samma sak som 3x16A.
Kolla vad du får in.
Du menar att du har trefas till lägenheten? I en vanlig lägenhet så är det väl bara spis som vill ha trefas, men för att det ska gå måste man ju ha trefas in. Sen använder man bara en fas till vägguttag etc.
Om det räcker eller inte beror på hur mycket du har in. 3x6A är ju inte samma sak som 3x16A.
Kolla vad du får in.
När jag frågade mäklaren innan köp så kollade de med föreningen som svarade att det var 3-fas endast i köket.Fairlane skrev:
Trefas i köket men resten av lägenheten enfas?
Kolla vad du får in.
Så det jag behöver göra är att kolla vilken strömnivå som de har i trefasen (6a eller 16 x 3)?
Jag har dessvärre inte tillgång till lägenheten förrän i januari då tillträdet är. Har dock hittat lite bilder på grannars lägenheter när de varit ute till försäljning, och där verkar flera köra någon sorts häll (induktion eller glaskeramik)
Köpte nyligen den Ikea hällen du kollar på. Vet inte om det bara är min häll och jag hade otur, men efter två användanden så hade jag ett gäng repor i glaset på hällen. Oklart om hällen är känslig eller om jag är vårdslös. Hällen går för övrigt på 2-fas och en vanlig ugn vill gå på 1-fas.
Oavsett vad så är jag ändå nöjd med hällen än så länge.
hur påverkas man av att hällen går på 2-fas medan en ugn kanske går på 1-fas?H Hanelv skrev:Köpte nyligen den Ikea hällen du kollar på. Vet inte om det bara är min häll och jag hade otur, men efter två användanden så hade jag ett gäng repor i glaset på hällen. Oklart om hällen är känslig eller om jag är vårdslös. Hällen går för övrigt på 2-fas och en vanlig ugn vill gå på 1-fas.
Inte alls. I regel är det 3 fas framdraget dit där ugnen och hällen (alternativt spisen) brukar sitta. Du kopplar in ugnen på en fas+nolla+jord. Då är det ju två faser kvar till hällen framdraget. Koppla in dessa samt hällens nolla+jordE enriktignovis skrev:
Ikeas fungerar väldigt bra, ett krav som har har på en häll är att varje zon har ett eget reglage, med alla värmelägen, så att man kan ändra läge med 1 knapptryck.E enriktignovis skrev:Hej.
IKEA:s induktionshäll: [länk]
Siemens: [länk]
eller [länk]
Mina föräldrar har en häll där man först måste välja zon, därefter måste man stega sig igenom från tex. 9 till 8,5 sedan 8 osv. tar 7-8 knapptryck för att hamna rätt