IKEA har en Inbyggnadsspot som heter KILINGE och som kostar 49 kr/styck utan ljuskälla (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00252371/). Ljuskällan (LED ljuskälla GU10, dimbar) är en LED på 6 watt som kostar 59:-. Därtill krävs ingen "burk" på vinden eftersom "Den inbyggda skyddskåpan gör att du inte behöver några ytterligare isoleringstillbehör."
Det hela blir kostnadsmässigt väldigt aptitligt! Men frågor uppstår:
- Kilinge är en rätt stor burk i sig själv. Den kommer att kräva håltagning i ångspärren. Hur får jag det tätt igen?
- IKEA har varken dimmer eller trafo! Vad kan jag köpa då och var?
Det hela blir kostnadsmässigt väldigt aptitligt! Men frågor uppstår:
- Kilinge är en rätt stor burk i sig själv. Den kommer att kräva håltagning i ångspärren. Hur får jag det tätt igen?
- IKEA har varken dimmer eller trafo! Vad kan jag köpa då och var?
Har du läst montageanvisningarna till den armatur som du hänvisar till när du säger att ingen "burk" behövs?
Enligt den skall armaturen ha "fritt utrymme" 25mm ovanför resp. 50mm runt om på sidorna och får ej täckas med isoleringsmatta eller liknande material.
Enligt den skall armaturen ha "fritt utrymme" 25mm ovanför resp. 50mm runt om på sidorna och får ej täckas med isoleringsmatta eller liknande material.
Hummm... intressant. Jag har precis börjat snegla lite på just IKEAs spottar.
Tanken är att eventuellt installera dem i uterummet.
Som du skriver Plåster, så är det ett otroligt lågt pris. Frågan är kvalitén?
Jag har sökt med ljus och lyckta efter mer info om denna spott, men då det är en relativt ny produkt på marknaden är den ganska o prövad i det längre loppet.
Följer denna tråd med stora ögon (och öron)!
Personligen tror och tycker jag att denna skulle passa utmärkt i oisolerade tak, t.ex takfot, oisolerade uterumm m.m
Tycker om att den iaf är lite isolerad då det finns dom som hävdar brandrisk vid damm-kontakt (vid fler-års användning)
Som Peter2400 säger, ska det inte behövas någon trafo.
Dimmer frågan? Där kommer nog iaf jag att satsa på något relativt bra. Inte för billigt men inte för dyrt. Lägger mig i mellan klassen.
Tanken är att eventuellt installera dem i uterummet.
Som du skriver Plåster, så är det ett otroligt lågt pris. Frågan är kvalitén?
Jag har sökt med ljus och lyckta efter mer info om denna spott, men då det är en relativt ny produkt på marknaden är den ganska o prövad i det längre loppet.
Följer denna tråd med stora ögon (och öron)!
Personligen tror och tycker jag att denna skulle passa utmärkt i oisolerade tak, t.ex takfot, oisolerade uterumm m.m
Tycker om att den iaf är lite isolerad då det finns dom som hävdar brandrisk vid damm-kontakt (vid fler-års användning)
Som Peter2400 säger, ska det inte behövas någon trafo.
Dimmer frågan? Där kommer nog iaf jag att satsa på något relativt bra. Inte för billigt men inte för dyrt. Lägger mig i mellan klassen.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag har också dessa i takfoten på garaget och har ingenting att anmärka på än så länge.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Intressant lampa. Installationsanvisningen briljerar i bilden över måttuppgifter och IP-klass, det vill vi se från fler tillverkare. Å andra sidan är somliga uppgifter i bruxet uppenbart felaktig eller orelevant, t.ex just dessa säkerhetsavstånd i kombination med kravet på lågenergilampor/LED.
Man ser i alla fall att kapslingsklassen är IP20 från baksidan, och anvisningen säger också att den ska monteras i en "tät" skiva. Därmed faller nog takfoten, men vi får hoppas det är tillräckligt torrt där
Man ser i alla fall att kapslingsklassen är IP20 från baksidan, och anvisningen säger också att den ska monteras i en "tät" skiva. Därmed faller nog takfoten, men vi får hoppas det är tillräckligt torrt där
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vi har haft den diskussionen tidigare. Det framgår inte men om armaturen är märkt med t.ex "max 7 W" så ska det räcka...
Dessutom anger anvisningen att armaturen har en inbyggd temperaturövervakning som bryter strömmen om tempen stiger.
Dessutom anger anvisningen att armaturen har en inbyggd temperaturövervakning som bryter strömmen om tempen stiger.
Bruxen på denna (och så som på alla andra) är en tolkningsfråga.
Lite spännande skulle vara att veta vad som menas med en "tät" skiva? Om du sätter armaturen mitt i takfotsbrädan? räknas då detta som en "tät skiva"?
Som Bosse säger, där ska vara en spärr som säger ifrån vid för hög temp.
Är det någon som varit modig/dumdristig att pröva denne "spärr"?
Lite spännande skulle vara att veta vad som menas med en "tät" skiva? Om du sätter armaturen mitt i takfotsbrädan? räknas då detta som en "tät skiva"?
Som Bosse säger, där ska vara en spärr som säger ifrån vid för hög temp.
Är det någon som varit modig/dumdristig att pröva denne "spärr"?
Frågan är väl då om "spärren" sitter i lampan eller armaturen. Jag tycker oavsett att det är dåligt att man rakt av kan byta ljuskälla och ev klisterlapp sitter knappast på så lång tid. Om inte annat så "städar" någon bort den fula klisterlappen.
Hur svårt skulle det vara att göra en ny fattning som vore "idiotsäker", tanken var väl en gång att en viss fattning skulle passa en viss typ av ljuskälla.
Hur svårt skulle det vara att göra en ny fattning som vore "idiotsäker", tanken var väl en gång att en viss fattning skulle passa en viss typ av ljuskälla.
Täta skivor är bla, våtrumsskivor med fuktspärr, vet bara inte varför det skall vara sådana till ledlampan!Thyro89 skrev:Bruxen på denna (och så som på alla andra) är en tolkningsfråga.
Lite spännande skulle vara att veta vad som menas med en "tät" skiva? Om du sätter armaturen mitt i takfotsbrädan? räknas då detta som en "tät skiva"?
Som Bosse säger, där ska vara en spärr som säger ifrån vid för hög temp.
Är det någon som varit modig/dumdristig att pröva denne "spärr"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nä jag håller med om att det är en olämplig lösning. Vi får hoppas att temperatursäkringen fungerar.
För övrigt verkar som sagt inte alla uppgifter i bruxet vara korrekta och samstämda.
För övrigt verkar som sagt inte alla uppgifter i bruxet vara korrekta och samstämda.
Ikea Kilinge efter ca 5 års användning. Skulle vara intressant att höra från er som liksom mig själv använder dessa idag.
Jag har 22stk som sitter i min takfot runt huset. Såhär långt har överhettningsskyddet (som består av en smälttråd) på en armatur löst ut. Tänkte först byta ut den då jag har har ett gäng liggandes i reserv men, gjorde som så att jag kopplade förbi denna säkring istället. Jag styr dessa via en Shelly 4Pro 4-kanals wifiswitch via en kontaktor och lamporna GU10 Anslut 6W från Jula. Jag antar att någon av er har råkat ut för samma sak. Vore intressant att höra såhär efter några år.
Nedan en suddig bild.
Jag har 22stk som sitter i min takfot runt huset. Såhär långt har överhettningsskyddet (som består av en smälttråd) på en armatur löst ut. Tänkte först byta ut den då jag har har ett gäng liggandes i reserv men, gjorde som så att jag kopplade förbi denna säkring istället. Jag styr dessa via en Shelly 4Pro 4-kanals wifiswitch via en kontaktor och lamporna GU10 Anslut 6W från Jula. Jag antar att någon av er har råkat ut för samma sak. Vore intressant att höra såhär efter några år.
Nedan en suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
