Ni som haft eran fördelaktig ett tag nu.
Hur tycker ni det funkar med matoset?
Vi har väldiga problem här hemma att kläder osv luktar matos/mat.
Kan kolfiltret vara förbrukat eller felmonterat kanske?
Vi har haft hällen sen januari/februari och har tvättat filtret ett par gånger men aldrig bytt det.
Skulle det hjälpa med en extra frånluftsfläkt i köket kanske.

Jag tvättar hela filterkassetten i diskmaskinen var tredje månad och kör även korgen under gallret på samma gång.
Beroende på vad man lagar så får man köra fläkten på högre varv.
Men att kläder osv skulle lukta mer med denna fläkt är inget jag känner igen.

Våran fungerar bra. Man får gasa på en del när man steker hårt osv men ett välriktat lock på löser det mesta. Vi placerade den dock i köksön ett par meter ifrån varmluftsugnen, det var bra och dåligt. Luften från ena sidan av hällen blåser åt rätt håll medans andra halvan blåser åt fel håll.

• Gilla
Merkava
  • Laddar…
Januari/februari 2024 ska det vara så lite över ett år.
Jag måste ta en titt på det igen och se så inget är felmonterat eller liknande.
Jackor som hänger ca 4m från spisen får man tvätta ibland för att dom luktar mat.

A andreasö skrev:
Januari/februari 2024 ska det vara så lite över ett år.
Jag måste ta en titt på det igen och se så inget är felmonterat eller liknande.
Jackor som hänger ca 4m från spisen får man tvätta ibland för att dom luktar mat.
dessa filter skall väl bytas varannan eller var tredje månad?

Inte bytas, man tvättar genom att ställa in hela kassetten i diskmaskinen och kör på högre värme

• Gilla
Kjellgson
  • Laddar…

M Merkava skrev:
Inte bytas, man tvättar genom att ställa in hela kassetten i diskmaskinen och kör på högre värme
har du det kolfiltret som skall genereras i ugnen

Nej, det ska tvättas står det. Ungefär var tredje månad och i början lirkade jag ut själva filtret från kassetten. Men eftersom allt är i rostfritt så ställer jag in hela kassetten och det fungerar utmärkt, får lufttorka efteråt.

M Merkava skrev:
Nej, det ska tvättas står det. Ungefär var tredje månad och i början lirkade jag ut själva filtret från kassetten. Men eftersom allt är i rostfritt så ställer jag in hela kassetten och det fungerar utmärkt, får lufttorka efteråt.
läs noggrannare om regenereringen

Någon som köpt nytt kolfilter till IKEA fördelaktig som sitter nere i sockeln..? IKEA hade inga kolfilter att köpa. Någon som vet en bra sida eller butik att köpa kolfilter? Jag har googlat men hittar inget...

NiMa79 NiMa79 skrev:
Någon som köpt nytt kolfilter till IKEA fördelaktig som sitter nere i sockeln..? IKEA hade inga kolfilter att köpa. Någon som vet en bra sida eller butik att köpa kolfilter? Jag har googlat men hittar inget...
Tvättar mitt i diskmaskinen var tredje månad. Då tvättas och återaktiveras filtret.
Plockar inte ut det ur kassetten utan ställer in hela kassetten i diskmaskinen. Fungerar hur bra som helst.

M Merkava skrev:
Tvättar mitt i diskmaskinen var tredje månad. Då tvättas och återaktiveras filtret.
Plockar inte ut det ur kassetten utan ställer in hela kassetten i diskmaskinen. Fungerar hur bra som helst.
tyvärr behöver jag nytt då mitt gamla råkade bli trasigt..

Så IKEA har sålt en produkt men lagerför inte så att man kan underhålla den med normalt slitage?

Isf är jag ännu mer tacksam att jag lyckades häva köpet.. låter ju helt vanvettigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.