Hej
Vi har ett jättekonstigt problem.

Vi har köpt integrerad diskmaskin Hygienisk samt Nyttig golvskydd från Ikea. I somras satte byggare upp vårt nya Ikea kök. Sockeln är klar men inte där vi har diskmaskin. Golvskyddet går ut så mycket att det inte går. Ikea säger att det finns instruktioner på golvskyddet och vi samt byggarna har följt dessa. Byggarna säger att vi måste ha ett mindre golvskydd 40-43 cm. Ikea säger att det ska fungera.

Vi vet inte vad som är problemet. Vår teori var kanske att byggarna satt kökets ben för långt in men de sa att det bara finns en plats man kan sätta dem.

Min man ska åka till Ikea och försöka få svar men jag tror inte vi kommer få något svar på problemet mer än att vi ska läsa instruktionerna.

Har någon varit med om liknande? Eller någon som har teorier om vad orsaken kan vara? Vi hittar inte golvskydd för diskmaskin som är 40-43 cm djup.

Snälla hjälp!

• Sockeln på ett Ikea-kök med synlig diskmaskingolvskydd som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lämnade tillbaka mitt och köpte ett vanligt i detaljhandeln!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…

Bästa svaret

IKEAs skydd ska gå innanför sockeln, det går att montera på två sätt.
Det ena sättet sticker ut längre och är för kyl/frys.
Det andra sticker ut kortare och har en liten "tunnel" på mitten som vattnet ska komma ut igenom ...

EDIT: har de kapat sockeln för diskmaskinen? Den ska gå utanför, är jag rätt säker på ...

EDIT2: https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-golvskydd-40281994/ på bilden här ser du hur den ska byggas ihop. den går högre upp på baksidan, och så den lilla tunneln fram ...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej.

Jag tog ett golvskydd vi hade liggande idag efter att jag kom hem från Ikea. Jag började vika det och det BÖR passa nu när jag mätt och hållit på...

Min man sa till byggarna att man kan vika å två olika sätt men de vek det väl som man ska göra när de sätts under kylskåp.

Tack för din hjälp!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Såhär ser det ut när man är klar. Om man dessutom är mindre smart och klistrar dit vattenskyddet innan man kollat att den är inskjuten hela vägen mot väggen så får man en sån där fin vit klisterrand... :sweat::crysmile:

• Vit klisterrand mellan fotlist och laminatgolv där vattenskyddet ej är inskjutet mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
korrekorre och 4 till
  • Laddar…
usch!

Inget är klistrat än hos oss, de5 röda skyddspappre5 är kvar...byggarna kommer på måndag vi ska prata med dem och hoppas på det bästa.

Jag vek ett annat skydd vi hade korrekt och mätte. De har helt enkelt vikt fel.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju Ikea en egen variant av dessa underlägg men poängen med dem är ju just att de ska sticka fram så att eventuellt läckage syns.

I fallet med Ikeas kan man ju haka ur lite i sockeln just där denna lilla flärp är så att sockeln ligger an mot golvet i övrigt.

Använder man de skydd på marknaden som alla andra köksleverantörer använder sig av så finns två lösningar.

Använder man transparenta plastlister för att skydda sockeln kan man bara låta bli och sätta sådan just vid diskmaskinen och på så sätt får man automatiskt den glipa som skyddet behöver för att kunna titta ut.
Använder man inte plastlisterna så sågar man av sockeln 2-3mm precis vid diskmaskinen istället.

Paul: var det inte precis det TS precis skrev?

Anna_H Anna_H skrev:
Paul: var det inte precis det TS precis skrev?
Njae det tycker jag mig inte kunna läsa. :thinking:
Rent för många sätter dem bakom Sockeln så inte eventuellt läckage kan komma fram och bli synligt.
Därför jag tipsade om hur man ska göra för det ska bli rätt och fungera.

Göran.W
Droppskyddet är ett gissel när man har sockel.
Man får utan undantag fräsa ut lite ur sockeln för droppskyddet ska gå minst till sockels ytterkant och helst framför några mm för annars är det inte en godkänd.
Gömmer man droppskyddet bakom sockeln så försvinner hela vitsen med droppskyddet i och med vattnet vid ett läckage riskerar stanna bakom sockeln och orsaka enorm skada innan man märker det.
Gömmer man droppskyddet så kan man mista hela ersättningen eller i bästa fall får man en förhöjd självrisk, vanligen på 25 % av kostnaden efter dom sedvanliga åldersavdragen.

Min man lyckades att sätt in golvskyddet. Något som varken byggarna eller andra kunniga kunde. Det var efter mycket om och men...och jag vet inte hur han lyckades.

Göran.W
För att det ska vara godkänt av försäkringsbolagen ska det sticka ut utanför golvsockeln.
Gör det inte det så åker man oftast på förhöjd självrisk som oftast är 25% av totalkostnaden vid en vatten skada.

Ja fast det gör det. Men jag dubbelkollar hemma igen ikväll.

Min man har stenkoll på vad som gäller för försäkringar.

Göran.W Göran.W skrev:
För att det ska vara godkänt av försäkringsbolagen ska det sticka ut utanför golvsockeln.
Gör det inte det så åker man oftast på förhöjd självrisk som oftast är 25% av totalkostnaden vid en vatten skada.
Detta är något som byggbranchen inte tagit till sitt hjärta direkt. Så många byggen jag varit på där detta viftats bort, även om jag direkt frågat om lämpligheten. Ibland har det sagt att det inte behöver sticka ut något alls, att det är helt ok ändå. Besiktningsmän med +20 år i ryggen. Man skall vara högst medveten om att detta ändå inte är ett fullgott skydd mot vattenskador, även om de monteras enligt konstens alla regler.
Hemma har jag kompletterat med vattenlarm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.