Hejsan!

Vi bytte ut bänkskiva samt ugn och häll i helgen och använda hällen för första gången idag. Så fort jag drar igång en induktionszon så startar fläkten i hällen och låter rätt mycket. Betydligt mer än själva surret av induktionen. Fläkten fortsätter även snurra några sekunder efter det att hällen har stängts av. De bekanta jag har pratat med som har induktionshäll hör aldrig något fläktljud. Är detta normalt eller är det fel på den så jag ska reklamera den?
 
Har en IKEA Smaklig som har ett tydligt fläktljud. Fläktarna verkar på denna vara temperaturstyrda och startar oftast bara när man kör på högre effekter. Står något på varmhållning på 1-2 så tystnar den efter ett tag. Beroende på ljudnivå skulle jag säga att det är normalt.
 
Vi har ingen IKEA-induktionshäll men väl en Cylinda dito och där startar fläktarna först när man kört ett antal zoner på lite högre effekt och dom fortsätter att surra en stund efter det att man slagit av spisen om man kört länge... Dock ett ganska diskret surr, inget som stör precis.

Inte så mycket hjälp för dig kanske dock...

/Rikard
 
Jag har en 1.5år gammal Folklig, men den ser inte riktigt ut som den på IKEAs hemsida (timer-knappen sitter mellan "+" och "-"), jag tror knappt jag varit med om att fläkten startat.
 
Det känns som att det är något fel på min då. Får kontakta IKEA och se vad de säger.
 
falkn skrev:
Hejsan!

Vi bytte ut bänkskiva samt ugn och häll i helgen och använda hällen för första gången idag. Så fort jag drar igång en induktionszon så startar fläkten i hällen och låter rätt mycket. Betydligt mer än själva surret av induktionen. Fläkten fortsätter även snurra några sekunder efter det att hällen har stängts av. De bekanta jag har pratat med som har induktionshäll hör aldrig något fläktljud. Är detta normalt eller är det fel på den så jag ska reklamera den?
Skulle tro att din häll har en kylfläkt som inte är termostatstyrd, inte helt ovanligt på billigare hällar.Har bland annat sett det på enklare modeller från Samsung, exakt samma beteende som din där fläkten går igång för fullt direkt när man startar hällen.

Men prata med Ikea, de borde kunna reda ut om det är ett normalt beteende eller ej.
 
Hej!
Har precis samma problem. Har du fått något svar från Ikea?
 
[SH];2137193 skrev:
Skulle tro att din häll har en kylfläkt som inte är termostatstyrd, inte helt ovanligt på billigare hällar.Har bland annat sett det på enklare modeller från Samsung, exakt samma beteende som din där fläkten går igång för fullt direkt när man startar hällen.

Men prata med Ikea, de borde kunna reda ut om det är ett normalt beteende eller ej.
Det låter som att det mycket väl kan vara så.
 
Kanata skrev:
Hej!
Har precis samma problem. Har du fått något svar från Ikea?
Nej, jag har inte hunnit kontakta dem ännu. Får ringa dem i morgon. Jag kan absolut leva med ljudet, men jag vill veta att det är meningen att det ska låta så, så ingenting är sönder.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.