Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Har en diskmaskin, "Rengöra" köpt på Ikea 2016. Den vill inte längre tömma, och det luktar lite avlopp i maskinen.
Jag har gjort rent filtren samt haft loss slangen från vattenlåset under diskbänken och blåst i den och det bubblar då vid filtret. Det känns inte som att det är stopp här, då det inte är tungt att blåsa luft etc. Det är inte heller något stopp i vattenlåset under bänken.
Har ni några tips på vad jag kan göra mer? Det skall ha varit Electrolux som gjort maskinen, enligt Ikea.
Jag har gjort rent filtren samt haft loss slangen från vattenlåset under diskbänken och blåst i den och det bubblar då vid filtret. Det känns inte som att det är stopp här, då det inte är tungt att blåsa luft etc. Det är inte heller något stopp i vattenlåset under bänken.
Har ni några tips på vad jag kan göra mer? Det skall ha varit Electrolux som gjort maskinen, enligt Ikea.
Går tömningspumpen när DM startar, brukar vara så för att tömma ur först. Inget ljud och skvalp i rören. Pumpen sitter fast eller gett sig. Brukar vara en benbit/fiskben eller annat som sätter sig emellan med stopp. Blir det att kolla upp pumpen.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Fattar dock inte hur jag skall komma åt detta. Gissar att pumpen sitter på undersidan och att jag måste dra ut maskinen för att nå den osv, men om det sitter något ivägen, kan jag få tag i detta utan att riva isär hela maskinen? känner inga stopp med fingrarna i de hål som är vid filtret/avloppet.J jonaserik skrev:
Det blir nog på en lite som på modernare DM, som har hel botten, att koppla ifrån allt. Dra ut den och lägga den på sidan ( pass på det finns vatten kvar i den och rinner ut ) Själva pumpdelen kan sitta med en fjäder rakt över eller med att vrida den. Pumphuset sitter kvar, bara själva pumpen med impeller kommer ut.L LimpTheGimp skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Tack för input. Är sjukt osugen på att skruva diskmaskin. Fördel att jag har altandörr precis bredvid, så jag kan släpa ut den här och gå loss i så fall. Men varför kunde det inte skett en ĺagom varm sommardag istället...J jonaserik skrev:Det blir nog på en lite som på modernare DM, som har hel botten, att koppla ifrån allt. Dra ut den och lägga den på sidan ( pass på det finns vatten kvar i den och rinner ut ) Själva pumpdelen kan sitta med en fjäder rakt över eller med att vrida den. Pumphuset sitter kvar, bara själva pumpen med impeller kommer ut.
Men gissar att det blir ett försök med att skruva upp den, och om jag inte hittar något uppenbart så får det bli en ny.
Bara du hittar pumpen som tömmer ( den lilla ) så fixar du det, se efter hur den sitter på pumphuset, som jag skrev, finns två sätt. Ett med bygel över och ett med att vrida pumpen, det gäller bara att våga och inte vara rädd.
Bara att lossa sockeln fram så ser du pumpen till höger, ta loss elanslutningarna och vrid pumpen motursL LimpTheGimp skrev:Tack för input. Är sjukt osugen på att skruva diskmaskin. Fördel att jag har altandörr precis bredvid, så jag kan släpa ut den här och gå loss i så fall. Men varför kunde det inte skett en ĺagom varm sommardag istället...
Men gissar att det blir ett försök med att skruva upp den, och om jag inte hittar något uppenbart så får det bli en ny.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Den vita med två blå kablar känns som en pump? Fattar dock inte hur den skall vridas?electroluxaren skrev:
(Vad är det lilla runda till höger, nån form av sensor kanske, som har koll på om det är vatten i filterhuset?)
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Fick loss den och fann en stor avlång kärna som låg här inne. Den är avlägsnade nu.L LimpTheGimp skrev:
Hur är det med denna typ av pumpar, vill dom ha lite vatten i filterhuset innan man startar upp?
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Tack för hjälp och moraliskt stöd. Jag fick lite livsgnista när elektroluxaren (känd från podcast ju 😁) förklarade att man når pumpen utan att behöva slita ut hela maskinen.
Sparade 5000 spänn på att slippa köpa ny diskmaskin pga sån skitgrej.
Sparade 5000 spänn på att slippa köpa ny diskmaskin pga sån skitgrej.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Lysande! Detta läggs till kunskapsbanken för framtida behov!
Hur gjorde du det? Har samma problem!L LimpTheGimp skrev:
Klicka här för att svara