4 623 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
IKEA = Bra Kvalitet?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
men låt ingen hantverkare för 350/tim + en massa tråkig skatt montera ihop stommarna bara... det lär bli inih..... dyrt.
orkar man pilla ihop skåpstommar av 872 skruvar så kanske ikea är ett alternativ. annars köp stommarna av marbodal. :
orkar man pilla ihop skåpstommar av 872 skruvar så kanske ikea är ett alternativ. annars köp stommarna av marbodal. :
Vi har gjort precis likadant. Valde bort inbyggda Lumi garderober till fördel för Ikeas Pax. Föredelen är att Pax går lättare att flytta. Annars hade vi inte haft någon möjlighet att mölera om senare.robbin skrev:
Berit
Om kraven på flexibilitet inte är så stora är ikea mkt bra, utbudet är snart i var mans hem, och att hitta på något som märker ut köket med det lilla utbud som finns är svårt. Kvalitet kan man även se på om hur stort utbud som finns med luckmodeller, stommar, färger och träslag. Hemluckan AB har exempelvis treton olika färger på sina stommar (största svenska urval) och massor av mer stommodeller än ikea har, och när det gäller luckorna finns det ca 600 olika luckor att välja mellan. Priset är ändå inte så stort gap mellan.
http://hemluckan.se
http://hemluckan.se
Det är inte 872 skruvar till en skåpstomme. Använder man dessutom en skruvdragare med insex så går det faktiskt riktigt snabbt att montera. Finns ingen anledning att betala en massa extra för färdigmonterade skåp.norrlandshus_sthlm skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att IKEA's lådor inte går att dra ända ut, vilket irriterar mig. Det är ju väldigt smidigt att kunna se hela lådan och nå allt. Dessutom kan man mot en mindre penning ofta få soft-stängning av lådor hos andra köksleverantörer (HTH exvis).
Vad jag kan se är det samma leverantör av insatser (alltså plåtdelen + skenor) till IKEA som till exempelvis Myresjö, Vedum, Ballingslöv och HTH. (Kanske har någon av dem ändrat nu, men jag var förvånad då jag var runt och kikade och konstaterade att det var samma ursprung.markis skrev:
Det är Blum. Men blum tillverkar en hel del olika typer av skenor och lådor i olika kvalitet till olika kökstillverkare. kolla www.blum.com.
Aha. Tackar för namnet. Kunde inte komma på vad de hete. Tycker jag tittat ganska ingående, men det är kanske som du säger - att man smitit in en lite skillnad trots allt.
IKEAs lådor har fullutdrag, har precis skruvat ihop ett gäng.
När vi kollade in kök hos HTH så använde de lustigt nog avsaknaden av fullutdrag som ett av sina motargument mot IKEA, helt felaktigt. Hos HTH har däremot endast lyxmodellen (metall som IKEA, standard är plast) fullutdrag.
Min observation är att IKEAs lådor är väldigt lika HTHs lyxmodeller. HTHs standardlådor verkar vara sämre.
När vi kollade in kök hos HTH så använde de lustigt nog avsaknaden av fullutdrag som ett av sina motargument mot IKEA, helt felaktigt. Hos HTH har däremot endast lyxmodellen (metall som IKEA, standard är plast) fullutdrag.
Min observation är att IKEAs lådor är väldigt lika HTHs lyxmodeller. HTHs standardlådor verkar vara sämre.
Klicka här för att svara