1 483 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Igenväxt kanal -vem ansvarar?
Låter lite som de som köpte vårt förra hus. De hörde av sig och undrade om någon hade inspekterat tallarna på kommunens mark bakom huset. ”Varför då? ” tänkte jag men skrev istället att de klarat allt väder vi varit med om under 10 år men att de kan prata med kommunen om de är oroliga.
Japp.Guzzi skrev:
Därför specificerar man ibland genom att skriva "grävd kanal" till skillnad mot de naturliga kanalerna.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kanal
Benämningen används ibland även vid naturliga sund, till exempel Engelska kanalen.[1]
Varför citerade du inte även meningen innan? "En kanal är en anlagd farled, vanligen för sjöfart eller för vattenavledning, dräneringskanal, exempelvis till eller från vattenkraftverk eller i samband med bevattningsanläggningar."Intet skrev:
Min kursivering.
Sedan kan man väl kanske vara petig och ifrågasätta om "anlagd" per automatik innebär att den måste vara grävd?
Och just i det här fallet så gällde inte frågeställningen att Engelska Kanalen håller på att växa igen. Det tar jag på att det fanns en bro med i bilden.
Så vi kan väl som vanligt enas om att vi är oense.
Man kan tycka att det här är en OT-grej i sammanhanget men i det här är det ju faktiskt i allra högsta grad relevant. För är det en kanal, alltså en anlagd farled, så är det en helt annan juridisk fråga än om det bara är en del av havet, vilket jag nu tolkar det som att det är(?).
För att du uppenbarligen redan kände till den betydelsen. Paganini non ripete 😁.Guzzi skrev:
Menar du att någon slickat fram kanaler. Även om det nog får betecknas som grävning trots allt.Guzzi skrev:
Anlagd, är i alla fall något gjort av människor.
Snarare en tunnel😀.Guzzi skrev:
Och att jag har rätt och du har fel.😉Guzzi skrev:
Sedär! Då blev vi ense ändå. TS har inget att hämta då den naturliga kanalen inte är en sanitär olägenhet. Slutet gott. Alting gott.Guzzi skrev:
Redigerat:
Jag ska lyssna med kommunen iallafall : )
Kanske tycker de att det är en dålig ide att bromsa vattenflödet till ett träsk, där det kunde strömma klart vatten som det gjorde förr.
Kanske tycker de att det är en dålig ide att bromsa vattenflödet till ett träsk, där det kunde strömma klart vatten som det gjorde förr.
Prova. Det värsta som kan hända, är ingenting.K Kalmarkille skrev:
Jag kollade på en karta över Kalmar och det fanns massor av små öar nära land. Vilken är det?
Klicka här för att svara