Hej!
Har för dåligt flöde genom en vattenledning.
Beskrivning av systemet:
Brunn och pump fungerar bra:
Grävd brunn med ca 90m sugslang och rostfri hydrofor. Bra vattenkvalité med hjälp av brunnsfilter, luftinjektor och nylonfilter. Annars var det tidigare järn-/manganhaltigt vatten med aningens lågt pH.
Vattnet i byggnaden där pump och hydrofor sitter har bra tryck och flöde.
Ledningen till annan byggnad:
Här finns problemet. Det är ca 90m slang som tyvärr gör en 90-graders böj och går lodrät upp genom gjuten grund. Detta är gjort på 50-talet och slangen är 1" med järnkopplingar original. Vi har bytt ut de kopplingar vi kommer åt och de har nästan varit helt igensatta, flödet genom slangen är dock fortfarande dåligt. Min misstanke är därför att det sitter en 90-graders vinkel under/i grunden och att det samlats järnflagor och annat där som inte vill stiga uppåt och därför satt igen ledningen. Alternativt att det sitter en slangskarv av järn någonstans längs slangen med invändig rost men i övrigt samma problematik.
Förra hösten kopplade jag vattenslangar (vanliga trädgårdsslangar) från intilliggande hus och "backspolade" denna ledning och det kom ut mycket järn i form av klumpar, flagor och välling. Flödet var efter detta temporärt bra men blev succesivt dåligt igen och är nu nästan lika illa som innan.
(Det var såklart inget vidare flöde på den backspolningen efter 50m trädgårdsslang.)
Jag kontaktade en spolfirma som tyckte att jag borde börja med att testa någon slags "Ferro rens" som jag inte kan hitta i handeln men databladet från norska kemiföretaget säger att det är fosforsyra.
Någon som känner till?
Er tanke här kanske rimligtvis är "dra ny vattenledning", men det finns omständigheter som gör det komplicerat som t.ex. att berg mellan byggnaderna går i dagen. Nuvarande slang går under grund för att hamna frostfritt och det har fungerat varje vinter. Vill helst inte ha el-frostskyddad lösning.
Finns det något annat bra sätt att rensa en 1" plastslang som är otillgänglig och ca 90m lång?
En annan lösning en kan frestas att ta till är en ytterligare hydrofor/hydropress efter strypningen. Det skulle såklart fungera bra ett tag men det kommer jämna ut flödet i positionen där strypningen sitter och jag är rädd att det i snabbare takt blir helt igensatt av det, med följden att slangbyte blir nödvändigt?
Har för dåligt flöde genom en vattenledning.
Beskrivning av systemet:
Brunn och pump fungerar bra:
Grävd brunn med ca 90m sugslang och rostfri hydrofor. Bra vattenkvalité med hjälp av brunnsfilter, luftinjektor och nylonfilter. Annars var det tidigare järn-/manganhaltigt vatten med aningens lågt pH.
Vattnet i byggnaden där pump och hydrofor sitter har bra tryck och flöde.
Ledningen till annan byggnad:
Här finns problemet. Det är ca 90m slang som tyvärr gör en 90-graders böj och går lodrät upp genom gjuten grund. Detta är gjort på 50-talet och slangen är 1" med järnkopplingar original. Vi har bytt ut de kopplingar vi kommer åt och de har nästan varit helt igensatta, flödet genom slangen är dock fortfarande dåligt. Min misstanke är därför att det sitter en 90-graders vinkel under/i grunden och att det samlats järnflagor och annat där som inte vill stiga uppåt och därför satt igen ledningen. Alternativt att det sitter en slangskarv av järn någonstans längs slangen med invändig rost men i övrigt samma problematik.
Förra hösten kopplade jag vattenslangar (vanliga trädgårdsslangar) från intilliggande hus och "backspolade" denna ledning och det kom ut mycket järn i form av klumpar, flagor och välling. Flödet var efter detta temporärt bra men blev succesivt dåligt igen och är nu nästan lika illa som innan.
(Det var såklart inget vidare flöde på den backspolningen efter 50m trädgårdsslang.)
Jag kontaktade en spolfirma som tyckte att jag borde börja med att testa någon slags "Ferro rens" som jag inte kan hitta i handeln men databladet från norska kemiföretaget säger att det är fosforsyra.
Någon som känner till?
Er tanke här kanske rimligtvis är "dra ny vattenledning", men det finns omständigheter som gör det komplicerat som t.ex. att berg mellan byggnaderna går i dagen. Nuvarande slang går under grund för att hamna frostfritt och det har fungerat varje vinter. Vill helst inte ha el-frostskyddad lösning.
Finns det något annat bra sätt att rensa en 1" plastslang som är otillgänglig och ca 90m lång?
En annan lösning en kan frestas att ta till är en ytterligare hydrofor/hydropress efter strypningen. Det skulle såklart fungera bra ett tag men det kommer jämna ut flödet i positionen där strypningen sitter och jag är rädd att det i snabbare takt blir helt igensatt av det, med följden att slangbyte blir nödvändigt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Är det PEM slang ända in i huset så är det väl ganska ovanligt att man skarvar den på vägen? Det låter mer som att det ändå ligger gamla järnrör nånstans som PEM slangen är kopplad till ?
Prova med att mata in en dragfjäder som du snurrar och drar samtidigt som du har så stort flöde som möjligt i slangen.
Det bästa är om du får igenom den på hela sträckan och kan vara två som jobbar med/mot varandra för att få fjädern att skava på insidan så mycket som möjligt.
Det bästa är om du får igenom den på hela sträckan och kan vara två som jobbar med/mot varandra för att få fjädern att skava på insidan så mycket som möjligt.
Bra tips med dragfjäder! Tror inte jag varken hittar 90m dragfjäder eller orkar trycka den hela vägen igenom men min misstanke är att stoppet är ganska nära ena änden. Tack!TomasJor skrev:
Slangen (ytterdiameter ca 25mm / 1" ) är svart och liknar PEM-slang men inga blå linjer. Den försvinner ner i golven i järnrör som jag trodde var till för skydd, men slangen kanske är dragen i efterhand genom de gamla järnrören?useless skrev:
Sugslangen till brunnen är plastslang genom järnrör hela vägen...
Hej igen!
Nu återkommer jag med resultat och metod.
Spolfirmans förslag med kemikalie ledde ingen vart. Gick inte att hitta.
Rörmokarens förslag att sätta en extra hydropress hade blivit onödigt dyrt i längden, både ekonomiskt och för miljön, eftersom kärlet hade behövt en frostvakt för att inte frysa på vintern. Dessutom hade problemet inte försvunnit och sannolikt blivit värre med tiden.
Pumpexperten som var på besök föreslog en ny pump med ledning nergrävd, såklart vilket hade varit skönt men onödigt dyrt och arbetskrävande.
Eftersom vårt expansionskärl för värmesystemet i bostaden läckte lite luft från betylgummiballongen till vattnet bytte jag precis den och kunde då använda den gamla som verktyg för att backspola vattenledningen.
Jag ställde alltså ett 140l expansionskärl i en hästbox och kopplade in den istället för den befintliga vattenkoppen.
Lät den fyllas till 4bar. Stängde sedan utloppet från den ordinarie hydroforen. Fyllde sedan i ytterligare luft med kompressorn i den tillfälliga hydroforen till 4,5bar. Öppnade en klämringskoppling i källaren där vattnet normalt kommer ifrån och lät det spola. Först pissade det bara lite sedan kom det järngegga och det blev lite bättre. Gjorde om proceduren och då kom en bit av en gammal ventilkägla ut som förmodligen legat och blockerat flödet i över 30år. Se bild. Nu är det toppen.
Tack för tips och engagemang!
Nu återkommer jag med resultat och metod.
Spolfirmans förslag med kemikalie ledde ingen vart. Gick inte att hitta.
Rörmokarens förslag att sätta en extra hydropress hade blivit onödigt dyrt i längden, både ekonomiskt och för miljön, eftersom kärlet hade behövt en frostvakt för att inte frysa på vintern. Dessutom hade problemet inte försvunnit och sannolikt blivit värre med tiden.
Pumpexperten som var på besök föreslog en ny pump med ledning nergrävd, såklart vilket hade varit skönt men onödigt dyrt och arbetskrävande.
Eftersom vårt expansionskärl för värmesystemet i bostaden läckte lite luft från betylgummiballongen till vattnet bytte jag precis den och kunde då använda den gamla som verktyg för att backspola vattenledningen.
Jag ställde alltså ett 140l expansionskärl i en hästbox och kopplade in den istället för den befintliga vattenkoppen.
Lät den fyllas till 4bar. Stängde sedan utloppet från den ordinarie hydroforen. Fyllde sedan i ytterligare luft med kompressorn i den tillfälliga hydroforen till 4,5bar. Öppnade en klämringskoppling i källaren där vattnet normalt kommer ifrån och lät det spola. Först pissade det bara lite sedan kom det järngegga och det blev lite bättre. Gjorde om proceduren och då kom en bit av en gammal ventilkägla ut som förmodligen legat och blockerat flödet i över 30år. Se bild. Nu är det toppen.
Tack för tips och engagemang!
Klicka här för att svara
