Hej
I dag hittade jag två igelkottar under våran bro. Är det något att oroa sig för? Bär de på några sjukdomar som är farliga för människor? Vi har småbarn som är väldigt nyfikna på igelkottarna.
Mvh

De brukar ha gott om kvalster och loppor av olika slag mellan taggarna.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Inget att oroa sig för enligt min mening, de äter bland annat möss och ormar, lite som att ha en stickig katt. Vill man ha dem kvar kan man mata dem med kattmat och vatten. Aldrig mjölk, grädde eller pannkakor som man hör ibland, då de är laktosintoleranta, men gärna ägg.

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill ju gärna ha kvar våra nya "hyresgäster" så i morgon får de bli att kattmat.
Vad tror ni om ett köttbit som blev över efter dagens grillning?

peternicklas
Ja vi har också många igelkottar runt vår tomt. Ser dem sällan men de brukar lämna svarta spår efter sig. När vi skulle bygga till så fann jag ett bo med 6 ungar. Fick flytta boet men mamman kom bärandes på ungarna en efter en. Till slut förstod hon att hon skulle gå tillbaka till boets nya placering. Tät toyahäck är deras favoritplats hos oss.
Tar igelkotten mördarsniglar, kan vara en förklaring till att vi inte har så många sniglar.

Ja, sniglar äter de också!
Grillat är inte helt bra för deras magar...

Gör inte igelkottarna för tama bara , det är bra om dom jagar mat själva så dom inte svälter om ni inte ger dom mat.
För många år sedan hade jag en igelkottsmamma med 6st ungar utanför huset , dom åt gärna av katternas torrfoder som barnen hade ställt ut.
En dag hörde jag lustiga ljud i köket och min hund betedde sig konstigt , det visade sig att kattmaten var slut ute och igelkottarna hade tagit sig in i köket och åt av katternas mat som fanns där.:confused:
Då jäklar var dom inte rädda av sig , jag fick ha dörren stängd resten av sommaren.
Sommaren efter blev det inget torrfoder utomhus till katterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.