3 352 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
IFÖ vägginfälld spoltank toa
Jag har en IFÖ vägginfälld spoltank för min toa. Spolning sker hel/halv med två pneumatiska knappar.
Ösäker på vad modellen heter, men den är installerad 2004.
Jag har ingen tidigare serviceerfarenhet av dessa spoltankar, utan bara av gamla vanliga "hederliga" toaletter.
Nu har spoltanken börjat läcka ner i toaletten så att det smårunner hela tiden.
Tryckar man in litegrann på spolknapparna så slutar det rinna ett tag , men efter några minuter börjar det igen.
Vad brukar det vara på dessa som är itslitet och som behöver bytas för att kunna få allt tätt igen?
Eller kan det tom vara så att det är avstängningsventilen som inte håller tätt, så inkommande påfyllningsvatten stängs inte av riktigt och det vatten som rinner i toalettstolen är överskottsvatten?
Ösäker på vad modellen heter, men den är installerad 2004.
Jag har ingen tidigare serviceerfarenhet av dessa spoltankar, utan bara av gamla vanliga "hederliga" toaletter.
Nu har spoltanken börjat läcka ner i toaletten så att det smårunner hela tiden.
Tryckar man in litegrann på spolknapparna så slutar det rinna ett tag , men efter några minuter börjar det igen.
Vad brukar det vara på dessa som är itslitet och som behöver bytas för att kunna få allt tätt igen?
Eller kan det tom vara så att det är avstängningsventilen som inte håller tätt, så inkommande påfyllningsvatten stängs inte av riktigt och det vatten som rinner i toalettstolen är överskottsvatten?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Tror på sista stycket, prova att stänga inkommande vatten, slutar det rinna efter en stund så kan det vara bräddavloppet som det rinner ur.
Punka på flottören?
Protte
Punka på flottören?
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Hel- och halvknappen sitter i förbindelse med en bälg som som öppnar ventilen vid spolning. Kolla så att denna bälg inte kärvar mot röret den glider i. Gör den det kan du smörja med lite silikonolja.
Tack för svar så långt !
Jag har haft locket till spoltanken av ett tag nu. Då fungerar det utmärkt, nästan...
För det mesta rinner det inte så länge locket är av. Såfort locket sätts på sipprar det lite; detta tyder kanske på detta med att bälgen/vippdelen behöver smörjas ?
Någon enstaka gång har det smygrunnit lite även med locket av. Jag har då dragit i flottörarmen någon tiondels mm så har det slutat.
Men, så fort locket är på så strular det.
Vad tror ni; skall jag smörja upp alla rörliga delar och se vad som händer helt enkelt?
Jag har haft locket till spoltanken av ett tag nu. Då fungerar det utmärkt, nästan...
För det mesta rinner det inte så länge locket är av. Såfort locket sätts på sipprar det lite; detta tyder kanske på detta med att bälgen/vippdelen behöver smörjas ?
Någon enstaka gång har det smygrunnit lite även med locket av. Jag har då dragit i flottörarmen någon tiondels mm så har det slutat.
Men, så fort locket är på så strular det.
Vad tror ni; skall jag smörja upp alla rörliga delar och se vad som händer helt enkelt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Låter som en väldigt liten uppoffring.780xlt skrev:
Om du anväbnder dig av silikonolja; se till att det inte hamnar i närheten av elektriska detaljer. Det kryper så in i helvete och kommer det i ett gnistgap bildas kiselkarbid med dålig kontakt som följd.
Klicka här för att svara