2 654 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Ifö C5 Biotrap minireningsverk-
HejsanNoori skrev:
Jag har också samma problem. Fått tag på några underlag?
Nivårelä finns ersättning, plc siemens logo
Ventiler, för de har jag inte hittat ersättning
Elektriskt styrbara ventiler tycker man bör gå att hitta, förvisso behöver man här ha med lite diameter med tanke på att det är lågtrycksluft (120 - 240 mBar övertryck) och relativt stor mängd (60 - 120 liter luft i minuten) - man kanske får tänka lite mer vidsträckt som hydralprylar, tryckuftsprylar för industrin, akvarie och damm-tillbehör etc. och förstås leta efter olika märkning av tillverkare/fabrikat på dom prylarna man redan har, och tom. bildgoogla på dessa, lägga upp bilder på dessa som forum här, och någon kanske reagerar och känner igen dem men kanske på helt annan tillämpning, då det ofta är för den tiden någon standardpryl som letas fram av tillverkaren under aktuella tidsepoken.G Grodnacke skrev:
Det viktiga är att spela in och kartlägga de olika sekvenserna för dom olika utgångarna, dvs. i vilken ordning och hur länge en eller flera ventiler är öppna och stängda, i det här fallet att det är en SBR-anläggning med start från någon triggpunkt (nivå-vippa eller liknande i uppsamlingsutrymmet när det blir fullt innan processdelarna) tills det är färdigt och var det också gör i mellantiden när avloppssystemet inte är belastad med påfyllning av ny avlopp, för att hålla i liv i bakteriekulturen så länge som möjligt utan tillförsel av näring.
Går sådant att läsa ut ur PLC-systemet som någon programmering eller parameterlista så är det ännu bättre!
Det bästa är om någon kunde göra jobbet att kartlägga ordentligt och sedan publicera på platser som här, till gagn som har liknande anläggningar så att det fins chans att få igång dem igen vid problem, särskilt när det idag inte fins någon som helst support på dessa från företagssidan för att det är nedlagda produkter, vilket tyvärr är väldigt typisk konsekvens efter uppköp från andra företag och produktlinjer läggs ned, eller att det som helhet går i kk.
För andra anläggningar som inte är SBR, spela in över dygn, dels över en vecka och mer om det fins finns weekend-moder eller semester-moder när anläggningen inte är belastad.
För det är dessa parametrar som är dyra och tidskrävande att återskapa - inte så mycket styrsytemet i sig, som ofta går att emulera igen med annan, nyare hårdvara.
HejH HenricLindholm skrev:
Fick du något svar, lösning? Jag har samma undran
Mvh
Intressant! Har du lyckats att få en kopia på PLC programmet? Siemens Logo.H HenricLindholm skrev:Orsaken till att det är trasigt är väll främst pga att det sitter i en dålig miljö och att kapslingen säkert inte varit 100% tät. Grannens är också trasigt men där har det svämmat över.
Får plocka ut skåpet och se om det ev går att skaka liv i det. Ang att dokumentera tidsföljder osv ska jag höra med en annan granne där skåpet är placerat ovan mark och därmed fortfarande fungerar.
Det bör ju inte vara allt för dyra komponenter om någon kan programmera en ny styrning. Känns ju lite onödigt att byta ut tankarna bara för att styrningen är kass.
Övriga komponenter finns tillgängliga
Vad har du för verk, fabrikat?X xxargs skrev:Att ha utrustningen nere i verket eller i samma rör upp till ytan som tankarna, verkar vara bäddat för bekymmer, och vintertid får man troligen konstant drypande av fukt från de varmare delarna längre ned i verket och kyls av mot brunnslocken vid ytan, att det ger upp förr eller senare är nog inte så förvånande.
jag skulle nog om möjlig flytta upp delarna till ett skåp ovanför jord för att minska på fuktlasten och risken för att förstöras av översvämning vid fel om man får igång utrustningen igen eller gör en egen PLC-lösning
Har sett i andra trådar med andra typer av SBR-verk att när det inte fungerar av någon anledning så blir det lätt översvämning/uppfyllnad till brunnslocket och både luftpump och styrelektronik kan ryka när de blir dränkta i slam och vatten och det tarvar stora kostnader för att ersätta dessa, om det ens går att få tag på dessa igen när de börja bli lite till åren.
Själv har jag ett verk med annan princip (aktiv slam som pumpas runt hela tiden när luftpumpen går), ingen el ned i verket och skulle styrboxen gå sönder så kan man nödköra den med luftpumpen i 24/7 och verket gör sitt jobb ändå och hålla vattenvärdena på rätt sida... med andra ord en väldigt robust konstruktion
några av tiderna som det slår och av pumpen har jag dokumenterat men inte alla - det blir sommarens projekt...
---
Om du tänker lägga ned krut på detta så dokumentera gärna och lägg upp här, andra med Ifö C5 skulle nog bli hjälpta av det när det börja trassla för dem också, och vi andra som tittar på - försöka begripa hur den fungerar ;-)
Nära identisk verk med små detaljskillnader som https://www.augustsverige.se/ AT8, (idag bör man köpa AT10) men förra ägaren köpt från https://www.byggahus.se/forum/threa...illigtminireningsverk-se.298479/#post-2749317 (lååång tråd) - söker man runt med benämningen AT8, AT10 AT-8, AT-10 etc så finns det typ 5 olika 'varumärken' med samma konstruktion och samma grundpatent i sina modellserier. - fördelen med den här typen konstruktionsprincip med ältande av slam är att de är i princip luktfria då man inte låter syrehalten i kamrarna gå så låg att det blir helt syrefri jäsning då denitrifieringsbakterierna fungera bra vid låga syresättningsnivåer (~0,5 mg löst O2 per liter vatten) och tom. inte fungerar bra om det är helt syrefritt på dom nivåerna som det är vid metangasjäsning (och avloppets vatten och slam blir svart och börja lukta just avlopp). - ser man svart slam (i större mängder än enskilda stråk när man gräver i slammet eller det som flyter upp) och svart vatten och det lukta illa i den här typen av verk så är det tydligt tecken att verket inte fungerar alls, ofta för att luftpumpen stannat och/eller slangar igenkorkade.
Har varit relativt underhållsfri förutom i våras där en slang hade blivit igensatt med slam hårt runt i väggarna som sakta över tiden gjort den smalare och smalare och till sist hindrade luftflödet till en mammut-pump, gick att byta utan att behöva tömma något men alltid lite spännande då man inte ser hur saker och ting sitter fast.
Varför det slammar igen (över tid typ > 5 år) beror på att när luftpumpen stannar så utjämnas vattenytorna i slangarna mellan sig till munstycket som ligger högst upp och då dras lite av vattnet med slammet in i slangen, det mesta blåses ut igen när luftpumpen startar - men inte riktigt allt tydligen och det lagrar på under åren.
I övrigt har det mekaniska fungerat (luftpump/reningsverk)
---
Det man däremot får ha ögonen på är vattenkemin, med mjuk vatten och tillsatt flockmedel/fosforfällning¹ som förbrukar alkalitet när fosforn fälls ut gör att pH blir lätt låg och under pH 5 destruktivt för denitrifiering och under pH 4,5 helt avdödar denitrifieringsbakterierna och nitraterna reduceras inte längre, och bildad nitrat som inte försvinner förbrukar också alkalitet, pH sjunker vidare snabbt ned i en ond cirkel (då det i princip bildas ren saltpetersyra vid nitrifieringen - nitrat är ju saltet av saltpetersyra när det har en alkalie mot-jon som natrium, kalium eller kalcium).
I det lägen med låg pH och det inte rättas till över tid blir slamtillväxten stor för att nedbrytningen av det man spolar iväg i avlopp upphör när pH är låg. Dessbättre går det att motverkar med några nävar trädgårdskalk i var kammare typ per 6 månader och pH håller sig på rätt sida, det är också bra att bubbla om kamrarna med en luftlans ända till botten för att få loss slam som kanske blivit lite för kompakt för att fungera bra typ per 6 månader
Ovanstående stycken gäller för de flesta minireningsverk oavsett sort, och vid krångel kan misstolkas att minireningsverket inte fungerar och dålig design när man ha problem och spyr galla över tillverkaren, när man har problem med stor slamtillväxt och tvingas slamsuga mer ofta än rekomedationerna.
I dom fallen, kolla pH-nivån i minireningsverkest kammrar - då problemet är rent kemiskt och har beroenden av inkommande vattnets pH och dess hårdhet, alkalietillsats i form av tvättmedel och maskindiskmedel, om det kan buffra för det bildade syrorna (av urinet och tillsatta flockningsmedel när det är aktuellt) och man bör hålla pH i kamrarna i pH 6 och högre och kalka vid problem när det är lägre.
¹ I mitt fall järn(III)sulfat på vintern för att det inte fryser och sommaren järn(II)sulfat, det man köper i säck som järngödsel i trädgårdsbutik - obs! järnsulfat, inte järnfosfat och personligen tycker jag att järn(II) sulfat fungerar bättre med klarare utgångsvatten än med järn(III)sulfat, men järn(II) sulfat fryser redan vid -2 grader C och fungerar inte på vintern.
kör med 1 viktdel järn(II)sulfat (grå pulver av dehydrerad järnsulfat) och 3 viktdelar vatten för att det inte skall kristallisera i stora gröna kristaller i dunkarna när temperaturen sjunker mot nollan.
Men det beror på pH i arbetskamrarna vilket man väljer och är det över pH 7 under reningsverkens användning är det mer lämpligt med aluminiumbaserad flockmedel)
Har varit relativt underhållsfri förutom i våras där en slang hade blivit igensatt med slam hårt runt i väggarna som sakta över tiden gjort den smalare och smalare och till sist hindrade luftflödet till en mammut-pump, gick att byta utan att behöva tömma något men alltid lite spännande då man inte ser hur saker och ting sitter fast.
Varför det slammar igen (över tid typ > 5 år) beror på att när luftpumpen stannar så utjämnas vattenytorna i slangarna mellan sig till munstycket som ligger högst upp och då dras lite av vattnet med slammet in i slangen, det mesta blåses ut igen när luftpumpen startar - men inte riktigt allt tydligen och det lagrar på under åren.
I övrigt har det mekaniska fungerat (luftpump/reningsverk)
---
Det man däremot får ha ögonen på är vattenkemin, med mjuk vatten och tillsatt flockmedel/fosforfällning¹ som förbrukar alkalitet när fosforn fälls ut gör att pH blir lätt låg och under pH 5 destruktivt för denitrifiering och under pH 4,5 helt avdödar denitrifieringsbakterierna och nitraterna reduceras inte längre, och bildad nitrat som inte försvinner förbrukar också alkalitet, pH sjunker vidare snabbt ned i en ond cirkel (då det i princip bildas ren saltpetersyra vid nitrifieringen - nitrat är ju saltet av saltpetersyra när det har en alkalie mot-jon som natrium, kalium eller kalcium).
I det lägen med låg pH och det inte rättas till över tid blir slamtillväxten stor för att nedbrytningen av det man spolar iväg i avlopp upphör när pH är låg. Dessbättre går det att motverkar med några nävar trädgårdskalk i var kammare typ per 6 månader och pH håller sig på rätt sida, det är också bra att bubbla om kamrarna med en luftlans ända till botten för att få loss slam som kanske blivit lite för kompakt för att fungera bra typ per 6 månader
Ovanstående stycken gäller för de flesta minireningsverk oavsett sort, och vid krångel kan misstolkas att minireningsverket inte fungerar och dålig design när man ha problem och spyr galla över tillverkaren, när man har problem med stor slamtillväxt och tvingas slamsuga mer ofta än rekomedationerna.
I dom fallen, kolla pH-nivån i minireningsverkest kammrar - då problemet är rent kemiskt och har beroenden av inkommande vattnets pH och dess hårdhet, alkalietillsats i form av tvättmedel och maskindiskmedel, om det kan buffra för det bildade syrorna (av urinet och tillsatta flockningsmedel när det är aktuellt) och man bör hålla pH i kamrarna i pH 6 och högre och kalka vid problem när det är lägre.
¹ I mitt fall järn(III)sulfat på vintern för att det inte fryser och sommaren järn(II)sulfat, det man köper i säck som järngödsel i trädgårdsbutik - obs! järnsulfat, inte järnfosfat och personligen tycker jag att järn(II) sulfat fungerar bättre med klarare utgångsvatten än med järn(III)sulfat, men järn(II) sulfat fryser redan vid -2 grader C och fungerar inte på vintern.
kör med 1 viktdel järn(II)sulfat (grå pulver av dehydrerad järnsulfat) och 3 viktdelar vatten för att det inte skall kristallisera i stora gröna kristaller i dunkarna när temperaturen sjunker mot nollan.
Men det beror på pH i arbetskamrarna vilket man väljer och är det över pH 7 under reningsverkens användning är det mer lämpligt med aluminiumbaserad flockmedel)
Redigerat:
Hej Jag har haft IFÖ BioTrap sedan 2008 och det har funkat jättebra, med service varje vår av e fristående firma här i närheten som tvättade fyllde på flockmedel och bytte membran, allt flöt på fint.
Sen kom katastrofen, Kingspan tog över service kickade ut firman som skött det tidigare och anställde egna tekniker.
Men att säga tekniker är fel för det unga ointresserade människor 8 både pojkar och flickor som inte visste vad dom gjorde.
öppnade skåpet med skruvmaskin så att plastskruvarna gick av bröt av luckan och gångjärnen, bytte inte membranen, och gjorde inte rent i tratten. Och till slut när strömadaptern pajat kopplade tönten in ny adapter och vände på plus och minus , så att logon pajade, Han bluffade och sa att logon brukade gå sönder när strömadaptern pajar, och sa att det inte fanns någon sådan Logo kvar ( och ville sälja ett nytt Kinspanverk för 55000:- + moms). Jag ringde min elektriker som att han hade ett flertal på hyllan och att dom fortfarande tillverkades av Siemens. Som tur var så hade min elektriker då han kopplade in verket 2008, gjorde han en säkerhetskopia på programeringen (IFÖ hade inte lösenordsskyddat den) Så efter några dagar hade jag en ny logo med program och kunde skruva in den. Då såg jag att alla kablar och kntakter var mycket korriderade av dom nitrösa gaser som läkt in i mitt skadade skåp, Jag hade en evig telefonkontakt och mailkontakt med Kingspan, mest med den stackars sekreteraren. som bara kunde hänvisa till ett den ena ett den andra Mikael heter den kille som var med sedan IFÖ/Baga tiden, dom andra kunde nada. För att få dom att stå för skadan ,eller åtminstone hjälpa till med kopplngsschema och programvara, men dom vägrade. Jag har nu fortfarande lite problem med nivå sensorerna och signal till kempumpen efter ett åsknedslag . Jag har kopplingsshema och programeringsschema , som jag fått från annat håll , men skulle behöva hjälp av någon att kolla upp progameringen/ programera om en logo.
Sen kom katastrofen, Kingspan tog över service kickade ut firman som skött det tidigare och anställde egna tekniker.
Men att säga tekniker är fel för det unga ointresserade människor 8 både pojkar och flickor som inte visste vad dom gjorde.
öppnade skåpet med skruvmaskin så att plastskruvarna gick av bröt av luckan och gångjärnen, bytte inte membranen, och gjorde inte rent i tratten. Och till slut när strömadaptern pajat kopplade tönten in ny adapter och vände på plus och minus , så att logon pajade, Han bluffade och sa att logon brukade gå sönder när strömadaptern pajar, och sa att det inte fanns någon sådan Logo kvar ( och ville sälja ett nytt Kinspanverk för 55000:- + moms). Jag ringde min elektriker som att han hade ett flertal på hyllan och att dom fortfarande tillverkades av Siemens. Som tur var så hade min elektriker då han kopplade in verket 2008, gjorde han en säkerhetskopia på programeringen (IFÖ hade inte lösenordsskyddat den) Så efter några dagar hade jag en ny logo med program och kunde skruva in den. Då såg jag att alla kablar och kntakter var mycket korriderade av dom nitrösa gaser som läkt in i mitt skadade skåp, Jag hade en evig telefonkontakt och mailkontakt med Kingspan, mest med den stackars sekreteraren. som bara kunde hänvisa till ett den ena ett den andra Mikael heter den kille som var med sedan IFÖ/Baga tiden, dom andra kunde nada. För att få dom att stå för skadan ,eller åtminstone hjälpa till med kopplngsschema och programvara, men dom vägrade. Jag har nu fortfarande lite problem med nivå sensorerna och signal till kempumpen efter ett åsknedslag . Jag har kopplingsshema och programeringsschema , som jag fått från annat håll , men skulle behöva hjälp av någon att kolla upp progameringen/ programera om en logo.
Hon som servar mitt verk är jätteduktig och noggrann. Jobbar för Baga.L losholmen skrev:Hej Jag har haft IFÖ BioTrap sedan 2008 och det har funkat jättebra, med service varje vår av e fristående firma här i närheten som tvättade fyllde på flockmedel och bytte membran, allt flöt på fint.
Om elektrikern kunde ta backup så kan han väl föra över det gamla programmet till den nya Logo. Då har gan programvaran.
Annars kan nog mjukvarukonsult det. Programmet finns att köpa.
Jag skulle vara intresserad av kopplingsschema och programmeringsschema. Kan jag köpa dem av dej?
Var i landet bor du
Jag bor i Roslagen Östhammar du kan få schema och programschema om du skickar mailadressG Grodnacke skrev:Hon som servar mitt verk är jätteduktig och noggrann. Jobbar för Baga.
Om elektrikern kunde ta backup så kan han väl föra över det gamla programmet till den nya Logo. Då har gan programvaran.
Annars kan nog mjukvarukonsult det. Programmet finns att köpa.
Jag skulle vara intresserad av kopplingsschema och programmeringsschema. Kan jag köpa dem av dej?
Var i landet bor du
Klicka här för att svara