Noori Noori skrev:
Hej, Jag saknar all dokument till denna Ifö c5 Biotrap minireningsverk. Uppskattar om någon är tillgång till installation dokument, el schema till skåpet, koppling av display/kontroll enhet till magnetventiler, andra komponenter i skåpet och gärna programs/ programmering dokument.
Hejsan
Jag har också samma problem. Fått tag på några underlag?
Nivårelä finns ersättning, plc siemens logo
Ventiler, för de har jag inte hittat ersättning

H HenricLindholm skrev:
Tack då är ju iaf pumpen avklarad. Då
är det bara styrskåpet kvar :)
Har du fått tag på underlag?
Jag har samma problem
Tycker styrskåp är relativt simpelt
borde kunna hitta ersättningskomponenter

G Grodnacke skrev:
Hejsan
Jag har också samma problem. Fått tag på några underlag?
Nivårelä finns ersättning, plc siemens logo
Ventiler, för de har jag inte hittat ersättning
Elektriskt styrbara ventiler tycker man bör gå att hitta, förvisso behöver man här ha med lite diameter med tanke på att det är lågtrycksluft (120 - 240 mBar övertryck) och relativt stor mängd (60 - 120 liter luft i minuten) - man kanske får tänka lite mer vidsträckt som hydralprylar, tryckuftsprylar för industrin, akvarie och damm-tillbehör etc. och förstås leta efter olika märkning av tillverkare/fabrikat på dom prylarna man redan har, och tom. bildgoogla på dessa, lägga upp bilder på dessa som forum här, och någon kanske reagerar och känner igen dem men kanske på helt annan tillämpning, då det ofta är för den tiden någon standardpryl som letas fram av tillverkaren under aktuella tidsepoken.

Det viktiga är att spela in och kartlägga de olika sekvenserna för dom olika utgångarna, dvs. i vilken ordning och hur länge en eller flera ventiler är öppna och stängda, i det här fallet att det är en SBR-anläggning med start från någon triggpunkt (nivå-vippa eller liknande i uppsamlingsutrymmet när det blir fullt innan processdelarna) tills det är färdigt och var det också gör i mellantiden när avloppssystemet inte är belastad med påfyllning av ny avlopp, för att hålla i liv i bakteriekulturen så länge som möjligt utan tillförsel av näring.

Går sådant att läsa ut ur PLC-systemet som någon programmering eller parameterlista så är det ännu bättre!

Det bästa är om någon kunde göra jobbet att kartlägga ordentligt och sedan publicera på platser som här, till gagn som har liknande anläggningar så att det fins chans att få igång dem igen vid problem, särskilt när det idag inte fins någon som helst support på dessa från företagssidan för att det är nedlagda produkter, vilket tyvärr är väldigt typisk konsekvens efter uppköp från andra företag och produktlinjer läggs ned, eller att det som helhet går i kk.

För andra anläggningar som inte är SBR, spela in över dygn, dels över en vecka och mer om det fins finns weekend-moder eller semester-moder när anläggningen inte är belastad.

För det är dessa parametrar som är dyra och tidskrävande att återskapa - inte så mycket styrsytemet i sig, som ofta går att emulera igen med annan, nyare hårdvara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.