Fairlane
Nacka Energi har en modell som skiljer sig från många andra.
Liksom andra så har de ett fastpris, men sen varierar de överföringsavgiften istället för effektavgiften.
Det blir intressant att se om de ändrar till 1/1 2027

Fairlane Fairlane skrev:
Det blir intressant att se om de ändrar till 1/1 2027
Man tänker sig tydligen att köra med hög/låglasttid även på effektavgiften:
Om effektavgiften

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
A alfista skrev:
Var finner du den regeln?
Har inte kollat det får jag erkänna, men det är vad som kommuniceras i den officiella statliga informationen (och det verkar högst rimligt får man väl säga).

P Pelotard skrev:
Har inte kollat det får jag erkänna, men det är vad som kommuniceras i den officiella statliga informationen (och det verkar högst rimligt får man väl säga).
Själv har jag aldrig sett något sånt påstående i information från myndigheter och tycker tvärtom det vore ologiskt. Finns ingen tydlig koppling mellan effektavgiftens syfte och effektbrist (något som kan diskuteras om det i praktiken existerar så länge lampan tänds när slår om strömbrytaren och det brukar den väl göra).

A alfista skrev:
Själv har jag aldrig sett något sånt påstående i information från myndigheter och tycker tvärtom det vore ologiskt. Finns ingen tydlig koppling mellan effektavgiftens syfte och effektbrist (något som kan diskuteras om det i praktiken existerar så länge lampan tänds när slår om strömbrytaren och det brukar den väl göra).
Orkar knappt svara på detta, undrar hur du läser - med båda ögonen stängda? Det angivna syftet med effektavgifter är ju att motverka belastning på näten av effekttoppar när många tar ut mycket effekt samtidigt. (Om sedan just ”effektbrist” är rätt ord kan kanske diskuteras.) Rätt självklart då att detta verktyg inte ska sättas in på tider då det är låg belastning i näten. Tydligen kommer Nacka Energi och andra som nu har effektavgifter som inte beaktar detta att ändra på det till 1/1 2027.

Fairlane
P Pelotard skrev:
Orkar knappt svara på detta, undrar hur du läser - med båda ögonen stängda? Det angivna syftet med effektavgifter är ju att motverka belastning på näten av effekttoppar när många tar ut mycket effekt samtidigt. (Om sedan just ”effektbrist” är rätt ord kan kanske diskuteras.) Rätt självklart då att detta verktyg inte ska sättas in på tider då det är låg belastning i näten. Tydligen kommer Nacka Energi och andra som nu har effektavgifter som inte beaktar detta att ändra på det till 1/1 2027.
Vilket då knappast är ett brott mot regelverket...

P Pelotard skrev:
C cpalm skrev:
[länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket då knappast är ett brott mot regelverket...
Jo det är ju det. Men möjligen är det ett regelverk som formellt träder i kraft först 1/1 2027. Innehållet i sak har dock varit känt rätt länge så man kan ifrågasätta att vissa elnätsbolag har satt igång att debitera på ett sätt som strider mot vad som har beslutats ska gälla.

Tack för olika tips om hur man jämför kvartspris med månadspris. Har kollat lite och direkt så enkelt som jag hade önskat är det inte. Vi har ju kvartspris och jag kan se direkt vad en månads förbrukade kWh har kostat i kronor, dvs. totalpriset per kWh. (Utom energiskatten och momsen på energiskatten som numera av någon anledning tas ut tillsammans med nätavgiften. Men dessa poster är ju lika hos alla och saknar därför intresse för en jämförelse.) Men vad lika många kWh hade kostat med månadspris kan man inte bara hitta någonstans vad jag kan se, utan man verkar bli tvungen att plocka ihop ett fingerat avtal och se till att alla komponenter som ska vara med kommer med, och inga andra, och sen applicera resultatet på samma antal kWh. Har inte kommit så långt ännu…

Fairlane
P Pelotard skrev:
Tack för olika tips om hur man jämför kvartspris med månadspris. Har kollat lite och direkt så enkelt som jag hade önskat är det inte. Vi har ju kvartspris och jag kan se direkt vad en månads förbrukade kWh har kostat i kronor, dvs. totalpriset per kWh. (Utom energiskatten och momsen på energiskatten som numera av någon anledning tas ut tillsammans med nätavgiften. Men dessa poster är ju lika hos alla och saknar därför intresse för en jämförelse.) Men vad lika många kWh hade kostat med månadspris kan man inte bara hitta någonstans vad jag kan se, utan man verkar bli tvungen att plocka ihop ett fingerat avtal och se till att alla komponenter som ska vara med kommer med, och inga andra, och sen applicera resultatet på samma antal kWh. Har inte kommit så långt ännu…
Vad har du för elhandelsbolag?

Edit: Såg att du hade Tibber och de har väl inte rörligt(?) så svårt att jämföra med dem.

Du kan ju få ett hum genom att titta på historiska rörliga priset hos Vattenfall: https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/rorligt-elpris/historik-rorligt-elpris/

Redigerat:
Fairlane
P Pelotard skrev:
Jo det är ju det. Men möjligen är det ett regelverk som formellt träder i kraft först 1/1 2027. Innehållet i sak har dock varit känt rätt länge så man kan ifrågasätta att vissa elnätsbolag har satt igång att debitera på ett sätt som strider mot vad som har beslutats ska gälla.
Ja det gäller från 2027 och Nacka Energi har ju haft effektavgifter sedan 2020. Lite svårt att påstå att det bryter mot regelverket så

Så här såg fakturan för Tibber ut sist jag hade dem (avslutade inte i tid, så ingen rabatt på denna faktura). Visar de inte spotpriset längre? Elräkning med detaljerad kostnad för mars: spotpris 510,04 kr, fasta påslag 58,95 kr, månadsavgift 31,20 kr, moms 150,04 kr, total 750 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: det är bara att ta det spotpriset och jämföra med rörligt för att få en snabb fingervisning om det är lönsamt

S sjoelund skrev:
Så här såg fakturan för Tibber ut sist jag hade dem (avslutade inte i tid, så ingen rabatt på denna faktura). Visar de inte spotpriset längre?[bild]

Edit: det är bara att ta det spotpriset och jämföra med rörligt för att få en snabb fingervisning om det är lönsamt
Tack! Jo, det står ju en post för månadens spotpris på fakturan, tänkte inte på det! Det var ju ett mycket enkelt sätt att jämföra, just det som jag efterfrågade. Kollade för januari mot vad som verkar vara månadsspotpriset - 108,4 - och då ligger vi några öre högre. Om man vill veta mer exakt/säkert så behöver man väl dock också jämföra det som tillkommer hos Tibber resp. vid ett rörligt avtal hos något elbolag. Men förhoppningsvis har inte Tibber så mycket större påslag än andra. Men den preliminära slutsatsen tycks iaf vara att vi inte sparar ngt på Tibber och kvartspris f.n.

P Pelotard skrev:
Orkar knappt svara på detta, undrar hur du läser - med båda ögonen stängda? Det angivna syftet med effektavgifter är ju att motverka belastning på näten av effekttoppar när många tar ut mycket effekt samtidigt.
Exakt så, men jag kan ju bara kommentera det du faktiskt skriver och det var något helt annat.
Att effektavgift baseras på hela dagar, alla dagar, är helt enligt regelverket även om det hittills är få som haft effektavgifter för privatabonnemang. Från 1/1 -27 skall det dock finnas en differentiering över tid, vilka typer av differentiering som kommer godkännas kan möjligen behöva prövas rättsligt.

P Pelotard skrev:
Innehållet i sak har dock varit känt rätt länge så man kan ifrågasätta att vissa elnätsbolag har satt igång att debitera på ett sätt som strider mot vad som har beslutats ska gälla.
Det vore ju dumt, men just Nacka Energi hade såvitt jag kan förstå sitt system i drift redan innan föreskriften kom 2022.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.