Kan någon säga hur man enkelt jämför utfallet av timpris, eller kvartspris som det är numera, med utfallet av månadsgenomsnitt-pris? Jag har sett att det ofta påpekas att det inte lönar sig med tim/kvartspris om man inte har möjlighet att styra om elförbrukningen rejält i tid - till tider med lågt elpris. Och sådan planering saboteras ju nu effektivt för oss som har elnätbolag som i likhet med Nacka Energi helt i strid med regelverket tar ut effektavgift alla dagar dygnet runt, dvs. också när det inte är någon effektbrist och lågt elpris.
Vi har den här vintern hittills inte satt någon besparings-styrning på bergvärmen, och vg hushållsel så sker ett visst snålande med ett öga på aktuellt kvartspris, men förbrukningen följer annars i stort sett ett normalt mönster vg tider för måltider etc. (Har ingen elbil ännu.) Så jag undrar - kanske vi bara förlorar på att ha Tibber och kvartspris, jämfört med månadspris - kanske är det ren idioti?
Hur kollar man på ett enkelt sätt detta?
Vi har den här vintern hittills inte satt någon besparings-styrning på bergvärmen, och vg hushållsel så sker ett visst snålande med ett öga på aktuellt kvartspris, men förbrukningen följer annars i stort sett ett normalt mönster vg tider för måltider etc. (Har ingen elbil ännu.) Så jag undrar - kanske vi bara förlorar på att ha Tibber och kvartspris, jämfört med månadspris - kanske är det ren idioti?
Hur kollar man på ett enkelt sätt detta?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Idiotin ligger snarare i den avreglerade elmarknaden. En effekt av det är att olika aktörer vill tjäna pengar.
Som jag förstår det har ni redan kvartspris? Då är det ju väldigt enkelt att jämföra den raden med de rapporterade priserna för Nordpool månadsmedel i samma elområde?
Min faktura (SE3) säger "Spotpris 107,86 öre/kWh".
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2026 säger att det var 108,45 öre/kWh. Så jag tjänar in lite där. Sedan är det olika påslag på olika avtal. Oftast lägre påslag på kvartspriser. För mig blev det 139,24 öre/kWh inkl påslag och moms.
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2026 säger att det var 108,45 öre/kWh. Så jag tjänar in lite där. Sedan är det olika påslag på olika avtal. Oftast lägre påslag på kvartspriser. För mig blev det 139,24 öre/kWh inkl påslag och moms.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Om du har kvartpris nu är det rätt lätt, se vad du betalat i snitt för varje kWh de sista månaderna och jämför det med vad det rörliga priset var hos ditt elbolag samma månad.P Pelotard skrev:
Åt andra hållet är krångligare, men det går. Då måste man hämta en fil från sin nätägare där förbrukningen varje kvart/timme under en månad är specificerad och så får man sen jämföra.
Det underlättar ja.P Pelotard skrev:
Det är väl vare sig i strid med regelverket eller sabotage. Det är ju skillnad mellan dagar, månader och tider och lågt elpris är inte samma sak som att ledningarna är lågt belastade. Elpriset sätts på en Nordpool, och täcker med än Nacka. Dvs belastningen kan vara hög i Nacka, trots att det produceras mycket el som pressar ner priset.P Pelotard skrev:
Du kan kanske ställa in att varmvatten produceras när elen är billig, under låglasttid?P Pelotard skrev:Vi har den här vintern hittills inte satt någon besparings-styrning på bergvärmen, och vg hushållsel så sker ett visst snålande med ett öga på aktuellt kvartspris, men förbrukningen följer annars i stort sett ett normalt mönster vg tider för måltider etc. (Har ingen elbil ännu.) Så jag undrar - kanske vi bara förlorar på att ha Tibber och kvartspris, jämfört med månadspris - kanske är det ren idioti?
Titta på din elräkning, ta priset för elen och dividera med förbrukningen så får du pris/kWh som du sen jämför med rörligt.P Pelotard skrev:
Om det finns något tydligt samband mellan belastningen i nätet och elpriset så är det väl snarare tvärtom? Dvs när elpriset är lågt brassar folk på och diskar och tvättar, laddar bilar och batterier etc så att nätet blir högt belastat.P Pelotard skrev:
Jo det torde vara i strid med regelverket att ta ut effektavgift 24/7. Det kan inte vara effektbrist permanent.Fairlane skrev:
- - -
Det är väl vare sig i strid med regelverket eller sabotage. Det är ju skillnad mellan dagar, månader och tider och lågt elpris är inte samma sak som att ledningarna är lågt belastade. Elpriset sätts på en Nordpool, och täcker med än Nacka. Dvs belastningen kan vara hög i Nacka, trots att det produceras mycket el som pressar ner priset.
Det är inte permanent men det handlar om vilken typisk belastning som finns i nätet. I just Nacka är det väl mycket bostäder, mindre kontor & service, och väldigt lite industri, så belastningen på nätet är nog mer jämn över dygn och vecka än på orter med mer kontor och typisk industri.P Pelotard skrev:
Ja, har man samma taxa dygnet runt, året om så strider det mot 3 kap 5 § i reglerna.P Pelotard skrev:
" Effektavgiften ska tidsdifferentieras."
https://ei.se/download/18.b0dbdc118...-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf
Gör en anmälan till EI.
Du kan inte rakt översätta mellan medelpris på nordpool och vad det kostar den som har "månadsmedel" om elabonnemang. Elbolagen måste köpa in enligt en förbruknigsprofil vars beräkning är svår att förstå eller få se. Den ska fastställas av elnätbolaget. Nordpools medelpris antar att förbrukningen är exakt lika stor alla timmar.S sjoelund skrev:Som jag förstår det har ni redan kvartspris? Då är det ju väldigt enkelt att jämföra den raden med de rapporterade priserna för Nordpool månadsmedel i samma elområde?
[länk] säger att det var 108,45 öre/kWh. Så jag tjänar in lite där. Sedan är det olika påslag på olika avtal. Oftast lägre påslag på kvartspriser. För mig blev det 139,24 öre/kWh inkl påslag och moms.
Den profilen är dyrare än rent medelvärde av spotpriserna så slår du rent medelvärde så slår du även profilen.
Även tekniska verken (Linköping och Katrineholm) har effektavgift dygnet runt. Nyligen läste jag att EI framfört kritik mot det, att effektavgiften ska vara differentierad. Senast 20270101 ska Tekniska Verken ändra till en mer differentierad skala.P Pelotard skrev:
Men att det är olagligt har det inte stått någonstans.
Nu gick jag till slut in ock tittade på Nacka Energis hemsida och de ser ut att ha tidsdifferentierad effektavgift.A alfista skrev:
https://www.nackaenergi.se/kundservice-och-faq/vara-elnatspriser/priser-privat-1-jan-2026
Edit: Nog fel av mig, läste slarvigt