Byggahus.se

Identifiering av gångjärn

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle behöva hjälp att identifiera ett gångjärn till ett badrumsskåp. Badrumsskåpet har suttit monterat i mitt badrum sen innan jag flyttade in, och jag skulle gissa att det är från mellan 2004 och 2007.

Jag hittar ingen som helst produktionsmarkering på skåpet, men själva gånggärnet har en del siffror och tecken inpräntade (som synes på bilderna), även om det inte finns något tillverkarnamn.

Jag skulle bli hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig så jag slipper slänga ut ett badrumsskåp bara för att ett gångjärn har gått sönder. (Verkar svårt att ersätta det med något annat, med bibehållen funktionalitet.)

Präglade tecken:
    699.240.97.00 Made in germany
    317.270.50.00
    3
    6210
    b
    X
    Markering för produktionsdatum som jag inte kan uttyda. Möjligen 2003

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    gångjärn1.jpg

gångjärn2.jpg

gångjärn3.jpg

gångjärn4.jpg

gångjärn5.jpg

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset! :) Ska kolla på dem och se om det kan funka. Problemet som jag kan tänka mig är att det är en dörr som är ett spegelglas med ett pålimmat fäste, och det ser nästan ut som Blum-gångjärnet behöver skruvas fast. Men det kanske går att lösa ändå.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Hej. Hur gick det med detta? Är också på jakt efter ett sånt gångjärn.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr ingen framgång. Grottade ner mig i Blums katalog, men kunde inte hitta något som passade.

6. M
    Medlem Nivå 1

Gångjärn till Spegelglas

Jag letar exakt samma gångjärn. Claes Olsons passar inte, eftersom det är ett specialfäste för spegelglas som krävs. Jag har samma problem med att badrumsskåpet är av okänt märke. Jag har skickat bilder till Badrumsgruppen i Alvik, som påstår att det är ett Vedum Badrumsskåp. Har beställt ett gångjärn där men väntar sedan 4 veckor på att få leverans. Lär kosta ca 250.- SEK!

Börjar tröttna! Märkligt att den tyska tillverkaren skall vara så svår att finna!

7. S
    Medlem · Nivå 17
    Kan vara Mepla.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Fint att du gjort lite efterforskningar. Skriv gärna om det visar sig att du fått tag i rätt gångjärn. Ska också kolla Sinusliuns tips:
    . Tack för det!

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Hör med en glasmästare?

10. S
    Medlem Nivå 1
  11. N
    Medlem Nivå 9
    Som fotografen sa gå till en glasmästare. En välsorterad glasis kan ha det hemma annars så kan dom beställa.

12. C
    Medlem Nivå 1
    Gångjärnet tillverkas av www.wiegand-werk.de