Hallå allesammans! Jag skaffade just ett konto här då jag skulle behöva lite expertis från er. I samband med att mitt kök renoverades så fick jag behålla den äldre bänkskivan som byttes ut. Jag är lite konfunderad till vilken träsort den är byggd av och vilken eventuell finish som den behandlats med. Jag misstänker att det handlar om någon typ av ädelträ men kan ju vara så att den är betsad för att se ”finare” ut och därmed lurar det otränade ögat (Alltså mig). Hade varit kul att veta då jag planerar att göra ett bord utav det och måste inhandla matchande virke till bordsben och även en passande olja/lackering. För kontext så tror jag skivan är original och bör därmed ha funnits här sedan mitt hyreshus byggdes i mitten av 60-talet, i Uppsala. Jag kommer bli oerhört tacksam för alla svar eller gissningar på min fråga. Jag bifogar ett par bilder som jag hoppas kan hjälpa för identifiering. Tack på förhand! Eftersom att jag är ny här kan det var så att jag har placerat detta inlägg i fel forum men kök var det som verkade mest träffsäkert så jag körde på det.
Actually it’s the same bench, the photos are taken from different angles, distance and light. I understand why you think it’s different wood types (And that is a possibility) but I think the half of the bench is lighter due to it being turned to the front in the kitchen and thus more used and eroded.S sturnus skrev:
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Vet du vad ditt soffbord är gjort av?
Med det jag ser av det så ser det och bänkskivan rätt lika ut i ådringen.
Teak var vanligt som bänkskiva i lite mer påkostade kök på 60-talet. Bänkskivor i teak behandlades med teakolja.
Med det jag ser av det så ser det och bänkskivan rätt lika ut i ådringen.
Teak var vanligt som bänkskiva i lite mer påkostade kök på 60-talet. Bänkskivor i teak behandlades med teakolja.
Jag hade inte en aning om att man använde teak i köksbänkar så jag tänkte inte alls i dem banorna men nu när jag jämför så tror jag att du satte huvudet på spiken. Roligt att svaret fanns mitt framför ögonen på migBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
I den här artikeln om funkisperioden finns teak med: https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/50-tal-och-60-tal/
En gång i tiden bodde vi i en 60-talslägenhet där det var teakskiva på den sidan av köket som man inte använde så mycket (sidan man använde mest var rostfri plåt förstås).
En gång i tiden bodde vi i en 60-talslägenhet där det var teakskiva på den sidan av köket som man inte använde så mycket (sidan man använde mest var rostfri plåt förstås).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Apropå bordsben så förekom det att man blandade teak och ek i samma möbel eftersom teak var dyrt. Jag har ärvda satsbord (3 småbord som kan ställas under varandra) där skivan är i teak men kanten runt skivan och benen är i ek.
Klicka här för att svara