5 528 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Identifiera teliastolpe
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Telias kundtjänst vet inte vad detta är och lokalt har jag inte lyckats få reda på något ännu. Jag frågar därför här om någon kan säga vad det är tänkt att det ska skarvas på här. Telefonledningen är luftburen till husen runtomkring så det borde inte vara det.
Baksida av stolpe:

Framsida av samma stolpe:

Den går sedan upp i denna telestolpe:

Baksida av stolpe:

Framsida av samma stolpe:

Den går sedan upp i denna telestolpe:

Det ser inte ut att vara samma slang eftersom det verkar sticka ut en kabel uppe i stolpen.
Det kan vara en väggenomgång, kolla på andra sidan vägen om det finns något liknande där.
Annars är det Skanova som vet, Telia hyra bara ledningarna av dem.
Det kan vara en väggenomgång, kolla på andra sidan vägen om det finns något liknande där.
Annars är det Skanova som vet, Telia hyra bara ledningarna av dem.
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
[QUOTE ]Det ser inte ut att vara samma slang eftersom det verkar sticka ut en kabel uppe i stolpen.
Annars är det Skanova som vet, Telia hyra bara ledningarna av dem.[/QUOTE]
Det är inte lätt att få tag på skanova med lokal kännedom men det är förmodligen enda chansen. Jag tänkte ha lite mer kunskap innan jag ringer dom
Annars är det Skanova som vet, Telia hyra bara ledningarna av dem.[/QUOTE]
Det är inte lätt att få tag på skanova med lokal kännedom men det är förmodligen enda chansen. Jag tänkte ha lite mer kunskap innan jag ringer dom
Mycker gissningar här, men iaf.
Är det olika ålder på husen i området?
Stolpen med tillhörande slang ser inte så gammal ut. Jag vet inte hur länge man använt den typen av slang, men det var väl i början på 90-talet som man började använda namnet "telia"? Minns jag rätt att det var 1993? När började man märka saker med Skanova istället?
Åldern på sakerna kanske kan ge lite ledtrådar.
Rent spontant skulle jag tro att någon byggt något i närheten, dragit slang när de ändå grävde annat, men sen när de fått höra hur sjukt dyrt det är att ansluta så struntade man i det.
Är det olika ålder på husen i området?
Stolpen med tillhörande slang ser inte så gammal ut. Jag vet inte hur länge man använt den typen av slang, men det var väl i början på 90-talet som man började använda namnet "telia"? Minns jag rätt att det var 1993? När började man märka saker med Skanova istället?
Åldern på sakerna kanske kan ge lite ledtrådar.
Rent spontant skulle jag tro att någon byggt något i närheten, dragit slang när de ändå grävde annat, men sen när de fått höra hur sjukt dyrt det är att ansluta så struntade man i det.
Bild 1: Baksidan av en kabelutsättningspunkt. I slangen går det en kabel som man kan koppla ett kabelutsättningsinstrument på.
Bild 2: Distansplåt som berättar om var kabel 7823 finns
Bild 3: Uppledningsrör. Används när man går från luftledning till markkabel
Bild 4: Övre delen på uppledningsröret
Bild 2: Distansplåt som berättar om var kabel 7823 finns
Bild 3: Uppledningsrör. Används när man går från luftledning till markkabel
Bild 4: Övre delen på uppledningsröret
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Perfekt. Går det att uttolka vad som är tänkt att dras i Uppledningsröret? El, Tele eller fiber? Kan något uteslutas?
Jag har ingen tur med Ledningskollen. Jag såg på när strömmen grävdes ner för några år sedan efter problem med luftledningarna och på ledningskollen finns inte spår efter det. Kommun var uppdragsgivare. Vid samma tidsperiod hängdes det upp fiber i stolparna (bland annat den på bilden.) Detta är bekräftat av de som rent fysiskt gjorde jobbet.
Jag har ingen tur med Ledningskollen. Jag såg på när strömmen grävdes ner för några år sedan efter problem med luftledningarna och på ledningskollen finns inte spår efter det. Kommun var uppdragsgivare. Vid samma tidsperiod hängdes det upp fiber i stolparna (bland annat den på bilden.) Detta är bekräftat av de som rent fysiskt gjorde jobbet.
El kan man garanterat utesluta eftersom det ska vara X antal dm mellan översta teletråden till nedersta eltråden, stolpen ska även vara märkt att det är samförläggning i stolpen, det ska även finnan en/två öglor som teleklättraren ska haka fast sig i för att inte riskera att klättra för högt så att klättraren kommer åt elledningen.
Ser ut att bara vara tele i stolpen, det skulle inte vara en tele överst annars.
Tele brukar väl vara nederst, (rätta mej om jag har fel)
Känner inte igen upphägningen av den grövre svarta om det skulle ha varit kraft (el)
Gulmarkeringen saknas även mellan ev kraft och tele. tror ej det är någon kraft (el) i stolpen.
Har dock ej fullständig koll på luftburen tele
Tele brukar väl vara nederst, (rätta mej om jag har fel)
Känner inte igen upphägningen av den grövre svarta om det skulle ha varit kraft (el)
Gulmarkeringen saknas även mellan ev kraft och tele. tror ej det är någon kraft (el) i stolpen.
Har dock ej fullständig koll på luftburen tele
Jag antar att du är nyfiken för att du vill ha fiber? Tyvärr är de så att även om det skulle vara det så är inte långt ifrån säkert att det finns en möjlighet att koppla in sig på den. Skanova har rätt bra koll på var de har sin fiber, men det är normalt ingen information som lämnas ut hur som helst.
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Du har rätt angående fibern. Jag har tjatat på kommun och dess bolag samt Telia/Skanova i en del år nu men de gånger jag fått tag på en person som kunnat och velat engagera sig lite så har det stoppat hos Skanova ändå. Nu har dock kommunen ryckt upp sig och hjälper till en del.
För kanske 3-4 år sedan grävdes elen ner och fibern kom upp i stolpen. Tala om samordning.
Men då inte Ledningskollen blivit informerad om vet vad som händer eller om jag tolkar informationen fel är det lite lurigt och jag jobbar en del själv med det. Sist jag pratade med Skanova sa dom att fibern som går i uppe i stolpen förmodligen (han kunde inte bekräfta) leder till en telestation längre in i skogen. Där är det bara kostnaden som är hindret för att koppla på mig precis som med den jag är kopplad mot som är 3,5 km åt andra hållet.
Jag vill gärna tro att det finns en punkt närmare där jag kan koppla på mig och byn där jag bor. Några kilometer grävning kan ju göra underverk med kostnaden, Det är därför jag försöker ta reda på vad som händer i stolparna och jorden här så jag kan ifrågasätta de negativa svar jag får från oengagerade tjänstemän
För kanske 3-4 år sedan grävdes elen ner och fibern kom upp i stolpen. Tala om samordning.
Men då inte Ledningskollen blivit informerad om vet vad som händer eller om jag tolkar informationen fel är det lite lurigt och jag jobbar en del själv med det. Sist jag pratade med Skanova sa dom att fibern som går i uppe i stolpen förmodligen (han kunde inte bekräfta) leder till en telestation längre in i skogen. Där är det bara kostnaden som är hindret för att koppla på mig precis som med den jag är kopplad mot som är 3,5 km åt andra hållet.
Jag vill gärna tro att det finns en punkt närmare där jag kan koppla på mig och byn där jag bor. Några kilometer grävning kan ju göra underverk med kostnaden, Det är därför jag försöker ta reda på vad som händer i stolparna och jorden här så jag kan ifrågasätta de negativa svar jag får från oengagerade tjänstemän
Antagligen är man inte så pigg på att bryta upp en fiber, det är ju liksom inte bara att sätta dit en sockerbit.... 
Du kan ju undersöka möjligheten att få hänga upp luftburen fiber i stoplara själv till närmsta anslutningspunkt där de slipper bryta fiber som ett alternativ. Sådan fiber köper du ett par km på alibaba för c:a 10 k.
Du kan ju undersöka möjligheten att få hänga upp luftburen fiber i stoplara själv till närmsta anslutningspunkt där de slipper bryta fiber som ett alternativ. Sådan fiber köper du ett par km på alibaba för c:a 10 k.
Medlem
· Västernorrland
· 18 inlägg
Jag inser svårigheten. Han som bekräftat fiberns existens är en som svetsat/skarvat fibern som är i stolpen nu. Alla har blandat ihop det med den nedgrävda elen och vi har trott att den låg där innan jag fick tag på han.
Ja fan. Att hänga upp den skulle till och med jag klara. Synd bara att det är min och grannens träd som håller på att ramla över den. Blir en del merarbete där.
Allvarligt talat så ska jag se om kommungubben kan se det som en seriös lösning, det är ju han/kommun som förmodligen ska stå för risken och har skanova redan hängt den där så borde det inte vara helt omöjligt.
Ja fan. Att hänga upp den skulle till och med jag klara. Synd bara att det är min och grannens träd som håller på att ramla över den. Blir en del merarbete där.
Allvarligt talat så ska jag se om kommungubben kan se det som en seriös lösning, det är ju han/kommun som förmodligen ska stå för risken och har skanova redan hängt den där så borde det inte vara helt omöjligt.
Det beror ju på vad det finns i fiberkabeln.
Är det en landskabel som matar telestationen så finns det nog inte tillräckligt med fibrer för att Skanova skall vilja hänga på en vanlig abonnent. Dessutom så måste det finnas switchar och en kommunikationsoperatör i den matande änden. Jag skulle inte tro att Telia är så intresserade att sätta upp en switch a 30 000 kr bara för en abonnent.
Kan man bara få ihop tillräckligt många intresserade så kan det nog bli annorlunda. Då sätter säkert Telia upp switchar i den lokala telestationen och så bygger någon (kommunen, en fiberförening, etc) ett lokalt fibernät.
Är det en landskabel som matar telestationen så finns det nog inte tillräckligt med fibrer för att Skanova skall vilja hänga på en vanlig abonnent. Dessutom så måste det finnas switchar och en kommunikationsoperatör i den matande änden. Jag skulle inte tro att Telia är så intresserade att sätta upp en switch a 30 000 kr bara för en abonnent.
Kan man bara få ihop tillräckligt många intresserade så kan det nog bli annorlunda. Då sätter säkert Telia upp switchar i den lokala telestationen och så bygger någon (kommunen, en fiberförening, etc) ett lokalt fibernät.