Jo. Vi e en by som ska bli med fiber. Förr eller senare. Ett par hundra iaf. Kommun är med och hjälper till med bidragssökande och diverse annat. Dom har dock problem att samarbeta med skanova för närvarande och vill självklart utnyttja sin egen fiber först som inte går förbi här. Jag misstänker att det kan ta några år till och hjälper dom lite på traven så gott det går med intresseanmälningar och diverse annat.

När dom dessutom inte känner till jobb gjorda på sin mark (elen och skanovas fiber) känns det bra att få kunskap om vart det finns potential. Nu hänger det säkert på vem som får frågorna och bredbandssamordnaren är nyanställd och har hela kommun som sitt område så det gäller att anstränga sig om man vill komma någon vart i kön.

Skanovas säljare hade inga problem att ta emot oss men det är som sagt ett par km fiber som måste ordnas med finansiering och annat. Slipper man stora delar av det är mycket vunnet tror jag. Det går många rykten om vad som hänt i frågan sedan senaste satsningen gick i stöpet och ingen har hela bilden.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Helst ska man få tag i eltel eller vem det är som är underentreprenör åt skanova. Deras personal brukar veta vad som finns i stolparna. Skanova utgår från sina register som är långt ifrån kompletta (eller rätta).

Telias kalkyl på Fiber till en by häromkring låg på 1,5 miljoner för grävning av fiber 1.2 mil. När jag frågade varför de inte bara drog 4 km luftledning längs sin egen stolplinje fick jag svaret att 1. De hade ingen fiber 4 km bort, 2 man kan inte hänga fiber på stolpledning 3, Stolplednigen var dessutom riven.

Jag skickade då ett par bilder på fiberskåpet 4 km bort där det fanns lediga fiberpar, den lufthängda fibern som matar det skåpet samt de stolpar som inte alls är rivna.

Slutade med att jag fick ett ooops tillbaka från Skanova

Det är just det jag känner. Därför forskar jag själv. Nu har jag fått tag på de som monterat fibern som går förbi här. Jag vet även att det inte finns en telestation åt det hållet så då måste jag ta reda på vart den tar vägen. Det är någon mil till nästa större stad och kanske går den dit för att förbereda inför stundande nedläggning av kopparledningen i områdena på vägen.

Då måste det finnas kopplingspunkter också. Senaste infon är att kommun verkar ha tänkt när dom grävde ner elen och samtidigt fick med kanalisering för fiber. Stora möjligheter verkar finnas. Det skulle ju vara fint om det finns en kopplings punkt nära. Arbetet fortsätter!

Det är rätta takter! :thumbup:

Mikael_L
Jag håller tummarna att det går bra.

Men bosätter man sig på landet inser man väl också att det blir inte likadant som i tätorten, med infrastruktur, plogning osv osv ... eller hur?

Mikael_L skrev:

Men bosätter man sig på landet inser man väl också att det blir inte likadant som i tätorten, med infrastruktur, plogning osv osv ... eller hur?
Å andra sidan kom fibern hit för bara ett år sedan efter flera års kamp och jag bor bara kilometer från down town kgl hufvudstad......

peternicklas
Mikael_L skrev:

Nja, vill inte påstå att det alltid är så. I vår kommun så är det faktiskt så att alla mindre orter runt staden har fått fiber eller att det planeras för det. Inne i staden har endast 20% anslutna medans det i kransorterna ligger på runt 60% som är anslutna.

Mikael_L skrev:

Å andra sidan så är det ju så ohyggligt mycket billigare och enklare att gräva över åkrar och ängar, än att ens sätta spaden i jorden i stan. (Först måste man t ex komma igenom asfalten innan man ens *kommer åt* jorden... ;))

ramviksrille skrev:
Jag vet även att det inte finns en telestation åt det hållet så då måste jag ta reda på vart den tar vägen. Det är någon mil till nästa större stad och kanske går den dit för att förbereda inför stundande nedläggning av kopparledningen i områdena på vägen.
Det kanske är grön fiber, dvs militär? :) Akta dig så att du inte triggar alarmen för "obehörig befattning med hemlig uppgift".

En bekant (var i landet skall jag var osagt) undrade varför kopplingsskåpen på hans mark inte dök upp i bla ledningskollens register, och varför Skanova, elbolag och andra inte ville kännas vid dem. Då dök det upp två herrar i överrock och förklarade att det fanns ett skäl till att just *dessa* kablar inte stod att finna i några offentliga register, och det vore trevligt om han inte grävde på vissa ställen. Om han mot förmodan skulle ha av en så var det dock ingen fara, bara att höra av sig så skulle det komma någon och fixa det, utan krav på ersättning. :)

Nog hade jag inte räknat med fiber i första taget när jag flyttade hit men det betyder ju inte att jag ska sitta och rulla tummarna. Däremot hade jag räknat med hyggligt adsl, När den kanske sjätte teknikern som skulle felsöka min adsl efter paketförluster och tapp av synk de första året hade jobbat klart sa han att mer går inte att göra, Den gamla kopparn som går till axe stationen är sen järnvägen byggdes och är för dyr att byta (Jag har ingen aning om hur länge sen det är men det lät gammalt)

Nu har dessutom kommun lovat 90% möjlighet till anslutning innan 2019 och de som engagerar sig hamnar först i kön påstår dom.

@lars_stefan_axelsson: Din kompis överrockskompisar är kanske kollegor på ett eller annat sätt till mycke_nu's grannar med De Stora Masterna :)

Har faktiskt varit delaktig i att räkna på ett nytt landstäckande tele/datanät för gröna gubbar för ca 20 år sedan, med mängder av anslutningspunkter och även aktiv utrustning. Men av allt detta arbete blev inget.
Hade det blivit av så hade stora delar av landets glesbygd kunnat vara med fiber idag, det kan jag lova.;)

Men inte hade väl ett sådant nät tillåtits att användas för civilt bruk?

mexitegel skrev:
@lars_stefan_axelsson: Din kompis överrockskompisar är kanske kollegor på ett eller annat sätt till mycke_nu's grannar med De Stora Masterna :)
Jag är ganska säker att de får lön från samma konto, ja. ;)

mexitegel skrev:
Men inte hade väl ett sådant nät tillåtits att användas för civilt bruk?
Kanske inte det nätet, men gräver man så gräver man och om det sedan hade lagts annan kanalisation samtidigt, tja det får vi aldrig facit på. Ska jag vara ärlig trodde jag aldrig på lösningen utifrån vad som efterfrågades för telefoni och den utveckling som vi såg vara på väg inom telefoni, däremot data så var det IP/switch/routing som gällde och dynamisk adresstruktur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.