Hejsan! I sommar ska jag ta tag i och fixa till ett tak på ett timrat torp. Torpet är uppsatt (flyttat) runt 1956, så taket är nog byggt då. Har tänkt ta ner alla pannorna och tvätta dom från mossa och skräp samt borsta rent under. Frågan är vad läkten under består av och om den visar sig vara hel, kan jag låta det ligga som det är? Besiktingsmannen visste inte riktigt vad det var men gissade på någon form av masonit. Och masonit har ungefär 50 års livslängd menade han. Isåfall behöver vi ju byta ut den? Har någon något tips hur jag borde tänka? Eller vad det är för material?
Invändigt är det en inredd vind som det inte syns lågot läkage på iaf. Torpet har stått ouppvärmt sen 50 talet.
Invändigt är det en inredd vind som det inte syns lågot läkage på iaf. Torpet har stått ouppvärmt sen 50 talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Masoniten kan du ju passa på att byta när du ändå har pannorna nere och som Stefan N redan påpekat så måste du montera ströläkt, för det är inte rätt gjort som det är nu. beroende på hur taket ser ut med plåtdetaljer samt höjd på vindskivor mm så måste kanske dessa även höjas lite då taket hamnar lite högre med ströläkt.
/Larsson
/Larsson
Klicka här för att svara