Har ett lås till skåpet för vår inkommande el i huset.

Vill inte att barnen ska kunna öppna upp luckan.

Nyckeln har jag kvar men metallbiten som låser är borta. Vet någon vart jag kan köpa ett nytt skåplås som passar?

• Ett skåplås till en elektrisk inkommande elskåp, saknar metallbiten som låser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett skåpluckans lås med nyckelhal, saknar den låsande metallbiten, i ett hem för elinstallationer.
    Skapa konto
  • Elskåpslås med saknad metallbit, synlig låsmekanism och väggmontering.
    Skapa konto
  • Närbild av ett trasigt lås på en elskåpslucka med synlig skadad stomme och saknad låskolv.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Hur låshuset ser ut kvittar egentligen, det väsentliga är vilka mått det är mellan låshusets tapp och den delen i skåpets hölje som regeln ska haka fast bakom.

[länk]

[länk]

[länk]
Okej! Det är alltså längden på själva regeln som du menar?

Tror du någon av dessa reglar passar mitt lås om jag tar reda på rätt längd?

• Skärmdump av olika låsreglar från Låskompaniet med måttangivelser och priser.
    Skapa konto
Hålbilden bör vara standard.
Sen behöver det vara både rätt längd och rätt parallellförskjutning samt eventuell urjackning (hake).

Jag är inte helt säker men jag tror den gamla industricylinderns regelinfästning skiljer mot de moderna industricylindrar (skåplås, industrilås).
Jag har ett minne av att hålet i de nya reglarna är för litet men jag är inte helt säker och hittade inte en sådan cylinder i skrotlådan.
Kan du mäta den biten där muttern gängas på?

Detta är måtten på hålet för den moderna infästningen.
Teknisk ritning av en cylindrisk komponent med måtten 11,7 mm och 8,1 mm angivna.
Skapa konto

https://www.assaabloy.com/se/sv/sol...skaplas/tillbehor/lasreglar-standardsortiment

Redigerat:
S
Kan du inte bara säga till ungarna att det är förbjudet att öppna det?

1 123abc skrev:
Jag är inte helt säker men jag tror den gamla industricylinderns regelinfästning skiljer mot de moderna industricylindrar (skåplås, industrilås).
Jag har ett minne av att hålet i de nya reglarna är för litet men jag är inte helt säker och hittade inte en sådan cylinder i skrotlådan.
Kan du mäta den biten där muttern gängas på?

Detta är måtten på hålet för den moderna infästningen.
[bild]
[länk]
Tack! Jag mätte och det ser ut att vara den hålbilden du skickade. Då är frågan vad jag ska ha för längd osv..

40mm verkar vara max längd. Annars går det inte att vrida om helt.

• Skjutmått mäter storleken på låshål i dörr, med fokus på hålets form och skjutmåttets indikation.
    Skapa konto
  • Skjutmått mäter en mekanisk komponents hålbild med fokus på längden.
    Skapa konto
  • Måttband som mäter avståndet mellan dörr och dörrhandtag för att bestämma skruvlängd.
    Skapa konto
  • Närbild på en fönsterram och dess möjliga hålbild för sätta in en fönsterhandtag med en reducerad längd på max 40mm.
    Skapa konto
  • Närbild på en mätare för växelström flankerad av träreglar och en vitmålad vägg.
    Skapa konto
S Sernando skrev:
Kan du inte bara säga till ungarna att det är förbjudet att öppna det?
Då blir det ju ännu mer intressant för dom.

Du har ju originallåsens regel mm att jämföra med.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har ju originallåsens regel mm att jämföra med.
Den är tyvärr borta.

Såhär kanske, ett liknande lås till mätarskåp från 70-talet.

Ett gammalt lås ligger på en skjutmått, möjligen från ett mätarskåp från 70-talet.
Skapa konto

L micke880 skrev:
Den är tyvärr borta.
Jag menar låset som är längst ner och längst upp på skåpsdörren.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag menar låset som är längst ner och längst upp på skåpsdörren.
De satt närmre ytterkanten

• Närbild av en dörr med synliga skruvhål och bultar längs kanten, indikerar nyligen flyttade fästen.
    Skapa konto
Längden på regeln spelar ingen roll om den är för lång då den går att kapa i önskad längd.
Enligt bilderna så ser det ut att vara 7,1mm och 11.9mm så en modern regel bör passa rätt bra men kan eventuellt krävas något filtag i höjdled av hålet.
Reglarna kan både bockas och kapas vilket man ofta får göra vid montering.
I länken jag postade ovan finns det nedladdningar där de olika reglarna finns med så du kan hitta en som passar men tänk även på att kontrollera hur hålet är placerat/vridet i regeln så den sitter rätt.
Det finns många olika reglar men jag brukar ha två olika i bilen (hålets placering skiljer) som är lite längre som sedan kan anpassas efter behov.
Regel 71 (390068100057) kanske kan vara ett alternativ.

1 123abc skrev:
Längden på regeln spelar ingen roll om den är för lång då den går att kapa i önskad längd.
Enligt bilderna så ser det ut att vara 7,1mm och 11.9mm så en modern regel bör passa rätt bra men kan eventuellt krävas något filtag i höjdled av hålet.
Reglarna kan både bockas och kapas vilket man ofta får göra vid montering.
I länken jag postade ovan finns det nedladdningar där de olika reglarna finns med så du kan hitta en som passar men tänk även på att kontrollera hur hålet är placerat/vridet i regeln så den sitter rätt.
Det finns många olika reglar men jag brukar ha två olika i bilen (hålets placering skiljer) som är lite längre som sedan kan anpassas efter behov.
Regel 71 (390068100057) kanske kan vara ett alternativ.
Tack för hjälpen. Beställde en 71 och en 05.

Trevlig helg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.