Min kökblandare är trög, tänkte kolla om någon vet vad det är för någon modell, står bara mora.

Vad ska man byta eller räcker det att smörja upp den ?

Gärna tips hur man får upp den på ett smidigt sätt

• Kromad köksblandare märkt "mora" ovanför en rostfri diskho med kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du prövat med att kontakta Moras kundtjänst?

Tack ser ut som Mora Temp ESS High Lux Kök...

Någon som har tips hur man får den gå lättare, vad ska man smörja eller byta?

Byt kolv och pinne för Mora Temp Ess20 (Ess10 och den som endast heter 20 passar inte.)

Smörj kolven, packningarna och lite i blandaren med livsmedelsgodkänt armaturfett.

ullberg
Trög hur, spaken eller pipen? Var hemma hos föräldrarna i somras som har samma blandare och märkte att den var lite trög i spaken men framförallt var pipen galet trög, flexade i diskbänksplåten när man flyttade mellan hoarna.

Jag kom tillbaka några dagar senare och plockade isär, gjorde rent mellan blandarhus och pip (väldigt mycket smuts som samlats där), samt smorde upp med armaturfett. eftersom jag ändå hade isär det bytte jag kolv och hylsa (det som styr vattenflöde och -temp) men i ärlighetens namn hade det nog gått bra att bara smörja upp det också - men föreslår byte, inte speciellt dyra delar.

EDIT: när det gäller att plocka isär: Stäng av vattnet, dra av huven rakt upp, lossa stora muttern mot blandarhuset (kan ofta sitta hårt, med bara polygrip eller skiftnyckel är det risk att man skadar mässingsmuttern om man inte är försiktig. Jag råkar ha moras fasta nyckel för ändamålet vilket underlättar. Därefter kan spak med kolv dras upp, hylsan får man sen pilla loss. För pipen (om du vill in där) sitter det ett låsbleck på baksidan av pipen som du trycker in och samtidigt drar pipen uppåt.

Montering i omvänd ordning.

Ser nu att detta var ett trådlyft sen i våras, men men...

/U

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.