3 401 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Identifiera lövträ
Inte långt hemifrån har skogsägaren, eller möjligen ett gäng orcher, det är svårt att säga så här i efterhand, gått fram och avverkat skog. Kvar ligger allt som inte ansågs värt att frakta ut ur skogen, bland annat mindre bitar av lövträd.
Istället för att de ska ligga och ruttna i skogen skulle jag vilja ta hem dem och använda dem i mindre snickeriprojekt, men då vore det ju bra om man visste vad man hade att göra med.
Nån som vet nån bok eller hemsida som man kan använda för att identifera svenska lövträd utifrån bark och ved, eller möjligen kvist?
Istället för att de ska ligga och ruttna i skogen skulle jag vilja ta hem dem och använda dem i mindre snickeriprojekt, men då vore det ju bra om man visste vad man hade att göra med.
Nån som vet nån bok eller hemsida som man kan använda för att identifera svenska lövträd utifrån bark och ved, eller möjligen kvist?
Snygg pik, men jag har faktiskt frågat.A ArneTW skrev:
Det är dock inte ägaren själv som går runt med yxan längre och även om det hade varit det så hade han inte haft koll på varje träd på sina marker. Området ifråga är vanlig blandskog.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Om du googlar de vanligaste lövträden så har du en rätt bra koll. Sen kan du lätt posta här med de lurigare bitarna 
Klicka här för att svara