Unikt namn
Hej

Jag började pilla på en trasig strömbrytare i hopp om att laga den, men jag lyckades bara permanent förstöra den.

Så jag undrar var man kan få tag i en ny. Jag har inte sett denna modell på hyllorna.

Egentligen skulle jag vilja ha en mer traditionell brytare med ett shucko-uttag under, men jag är osäker om jag får göra det bytet själv?
Demonterad eluttag och strömbrytare i vägg utan frontplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en demonterad och skadad strömbrytare med synliga ledningar och komponenter.
Skapa konto
Öppen strömbrytarevägginstallation med lösa kablar och demonterad brytarenhet i en persons hand.
Skapa konto

A
Ser ut som ett Schweiziskt typ J uttag. Jag har inte sett motsvarande lösning med CEE 7/16 typ II

De finns som egna apparater som var för sig installeras i egna apparatdosor, men ingen kombination liknande din apparat

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Var i världen befinner vi oss? Vad tillåts?
Något med shucko+brytare ser inte ut att få plats i dosan, då behövs någon förhöjningsram.
Möjligen kan något med platt europlugg "typ C" finnas men om den kombinationen av jordat+ojordat som då uppstår i rummet tillåts på plats har jag ingen aning om.
Någon liknande ersättning som passar borde hursom finnas lokalt.

A
Jag gissar att bilderna är tagna i Sverige, om nu ingen schweizare tagit med sig en thorsman ideal och fällt in i väggen hemma.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Unikt namn
Ja uttaget och jag befinner oss i Sverige och detta uttag är en udda fågel i huset.

De andra uttagen i rummet är jordade så det kanske blir bäst att bara sätta dit en ensam lampknapp.

Det finns en sådan här , men bara utvändig variant

• Väggmonterad kombinerad strömbrytare och eluttag.
    Skapa konto
Tex följande material för både uttag och strömbrytare:
Tvåfacks förhöjningsram 21mm; https://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosor-for-utanpaliggande-montage?category_id=15292
Tvåfacksram; https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-primo-ramar
Strömbrytare; https://www.elbutik.se/product.html/exxact-stromstallare-trapp/1-pol?category_id=15230
Uttag; https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-1-vags-jordat?category_id=15230

Uttaget hamnar ”i”/över/på befintliga dosan (eftersom uttaget är djupare än 21mm), strömbrytaren ovan/under/sidan om (eftersom strömbrytaren är grundare än 21mm).

Demmpa Demmpa skrev:
Tex följande material för både uttag och strömbrytare:
Tvåfacks förhöjningsram 21mm; [länk]
Tvåfacksram; [länk]
Strömbrytare; [länk]
Uttag; [länk]

Uttaget hamnar ”i”/över/på befintliga dosan (eftersom uttaget är djupare än 21mm), strömbrytaren ovan/under/sidan om (eftersom strömbrytaren är grundare än 21mm).
Varför exxact som blir dubbelt så dyr mot den jag visade.. Schneider är väl inte ensamma om elgrejer

J jonaserik skrev:
Varför exxact som blir dubbelt så dyr mot den jag visade.. Schneider är väl inte ensamma om elgrejer
Nu tog jag bara det som exempel. Jag skrev också att det är exempel.

Vi vet inte vad det är för serie på de övriga uttagen/strömbrytarna som TS har, det kanske är Schneider Exxact..

Demmpa Demmpa skrev:
Nu tog jag bara det som exempel. Jag skrev också att det är exempel.

Vi vet inte vad det är för serie på de övriga uttagen/strömbrytarna som TS har, det kanske är Schneider Exxact..
Går ju att leta utanför Schneider oxå., annars inget fel med exempel.

Unikt namn
Tack för bra tips. Det är lite blandat vilka knappar som sitter idag, men jag får fundera lite på vilken som estetiskt tilltalar mest.

En till fråga. Det är endast 4st trådar som är framdragna till knappen/uttaget. Borde det inte åtminstonde finnas 5st om det är jordat på riktigt?

Det kan synas bättre på denna bild:
Den röda tråden byglar bara två kontakter i knappen.
Närbild på en hand som håller en öppen eluttag med två byglade kontakter och fyra trådar synliga.
Skapa konto

Jag har ännu inte mätt någon kabel.

Bästa svaret

Dom har högst troligt använt brun tråd som nolla, ser ut att vara lite blå färg på din sista bild.

Elektrisk installation av strömbrytare med grönt och gult markerat för kopplingar.
Skapa konto

Det som är inringat med grönt tillhör strömbrytaren.
Det som är inringat med gult tillhör

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Nu fick latmasken lite energi och fixade brytaren. Det slutade med en enkel Elko RS i väntan på mer inspiration om snyggare varianter.

Med risk att hamna i värsta elkopplingstråden funderar jag hur jag isolerar de lösa kablarna på bästa vis. Improviserade lite med att nypa fast en "hatt" jag hittade i en låda hemma och lite eltejp.
Hand håller elsladdar med isolatorer mot en vägg under elkopplingsarbete.
Skapa konto
Finger pekar på improviserat isolerade elektriska kablar med eltejp vid vägginstallation.
Skapa konto

Oavsett sitter knappen där tillslut. :D
En vit Elko RS strömbrytare monterad på en vägg med lite slarvigt målade kanter runtom.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.