Det är inte min panna men det är en gammal panna med inbyggd VVB. Så det behövs både säkerhetsventil och eventuellt en backventil. Den kromade delen till höger i bild vet jag inte vad det är eller om det är en tryckreducering? VVB sitter till höger utanför bild så det kan ju inte vara en backventil i alla fall.J jonaserik skrev:
Det är en vacumventil, som öppnar om det blir trycklöst på vattnet in och börjar suga baklänges. Detta för att luft ska komma in och inte bli ett vacum som suger från huset. det vattnet räknas inte som färskt, utan kan ha föroreningar i sig. Samt att det inte ska kunna suga baklänges något avfallsvatten ut till det kommunala eller egen brunn.N Nilinjo skrev:Det är inte min panna men det är en gammal panna med inbyggd VVB. Så det behövs både säkerhetsventil och eventuellt en backventil. Den kromade delen till höger i bild vet jag inte vad det är eller om det är en tryckreducering? VVB sitter till höger utanför bild så det kan ju inte vara en backventil i alla fall.
Så då kan man klura ihop ett passande rör med avstängningsventil, backventil samt säkerhetsventil och vacuumventil.J jonaserik skrev:Det är en vacumventil, som öppnar om det blir trycklöst på vattnet in och börjar suga baklänges. Detta för att luft ska komma in och inte bli ett vacum som suger från huset. det vattnet räknas inte som färskt, utan kan ha föroreningar i sig. Samt att det inte ska kunna suga baklänges något avfallsvatten ut till det kommunala eller egen brunn.
Jepp men har du en modern VVB så sitter allt under den. Backventil, avstängning, termostat, säkerhetsventil. Men det vet vi inget om, inga foton eller uppgifter på den VVB du har. Så finns det en blandararmatur under VVB, så är det bara att skarva på med ett rör och ta bort det gammla som passerat daturm för länge sedan.N Nilinjo skrev:
Men inte fel att sätta en en kulventil på skarvröret, ingen ballofix då, utan en riktig ventil.
EDIT Kollade bakåt i tråden, combipanna 👿 Då är det säkert en blandningsventil för VV på utsidan av pannan och då vet vi inte heller om det finns säk eller annat där. Hetvatten från pannan blandas med KV till ca 55 C som är det som det ska vara.
Om det bara är en blandningsarmatur, så är det inte fel med med, backventil, avstängare, säkerhetsventil i bytet. Vacumventil behöver du inte ha, dom brukar sitta på toaletter med bide. Eller där duschslangen räcker ner i toan.
Redigerat:
Jepp och en sådan ska finnas direkt vid toalett/bide där duschslangen kan läggas i dessa, numera kanske det är en backventil i vattenmätaren som förhindra att skitvatten går baklänges ut i kommunala rör. Även med eget vatten är det nog inte fel ha en sådan.N Nilinjo skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta Låscylinder till garageportar, hjälp att identifiera Låscylinder
Fönster & Dörrar -
Identifiera och byta strålsamlare
Vatten & Avlopp -
Identifiera duschblandare - byta packning
Badrum -
Byta termostaten i duschblandare, behöver hjälp identifiera fabrikat!
Vatten & Avlopp -
Identifiera golvbrunn. Måste den bytas?
Badrum