Jag fick en byggställning från 70-talet av en gammal bekant. Koppingsdelarna (som det fanns massor av) är vanliga Burton-delar (Burton, Ernex, AC). Spirorna är dock något jag inte känner igen. Någon av er som vet vad det är för fabrikat? Haki-delar passar inte.
De har öglor var 500 mm, så något europeiskt borde det vara. Det verkar saknas tvärbalkar också. Det är dessa jag vill försöka få fatt på begagnade.
Burton brukade ju användas till ”raka rör” precis som Key-Clamp. Mitt alternativ till tvärbalkar är annars att kapa rör till burtonkopplinarna.

Vintage byggställningsspiror med öglor på släpvagn, söker identifiering och tvärbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en byggställningskoppling med dimensionerna 35 mm och 40 mm markerade på metallstycket.
Skapa konto

Redigerat:
Häpp! Någon med idéer om fabrikat? Har frågat två snickare där en av dem i alla fall kände igen ställningen, men inget mer än så.

Jag har sett motsvarade på skroten. Mer än så vet jag inte.

C
Även om du lyckas luska ut fabrikatet skall du ju lyckas ramla över just de delar du behöver också.
Konstigare saker har ju hänt, men det låter rätt osannolikt.
Har du alltså längdbalkar som passar?

Uppenbarligen bygger den inte på samma princip som t.ex. Haki då det bara sitter byglar på en sida. Dvs. längdbalkar och tvärbalk måste rimligtvis sitta i en och samma bygel på något sätt.

P
C cpalm skrev:
Även om du lyckas luska ut fabrikatet skall du ju lyckas ramla över just de delar du behöver också.
Konstigare saker har ju hänt, men det låter rätt osannolikt.
Har du alltså längdbalkar som passar?

Uppenbarligen bygger den inte på samma princip som t.ex. Haki då det bara sitter byglar på en sida. Dvs. längdbalkar och tvärbalk måste rimligtvis sitta i en och samma bygel på något sätt.
Det kan inte vara någon godkänd spira i alla fall då hakarna finns bara åt ett håll..

P
Det det skulle kunna vara är tex, väderskydds spiror till Burton ställning där dom kopplas med kopplingar..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det det skulle kunna vara är tex, väderskydds spiror till Burton ställning där dom kopplas med kopplingar..
Det är vad jag tror också. Hakarna är inte för tvärbalkar utan för något annat. Nåväl, tanken är att jag bygger gavlar med rörstumpar på tvären och använder plankor mellan dem. Det är ett litet projekt där rullställningen inte kommer åt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är vad jag tror också. Hakarna är inte för tvärbalkar utan för något annat. Nåväl, tanken är att jag bygger gavlar med rörstumpar på tvären och använder plankor mellan dem. Det är ett litet projekt där rullställningen inte kommer åt.
Om du skaffar dig kopplingar så kan du få till liggande balkar av rör så att du kan lägga upp plank..

• Byggkoppling i metall med två bultar.
    Skapa konto
Rejäl skrev:
Om du skaffar dig kopplingar så kan du få till liggande balkar av rör så att du kan lägga upp plank..
Japp. Det följde med ett hundratal kopplingar som jag tänkte använda så.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.