2 627 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Idéer om utseende på fasad mottages tacksamt!
Vi skall renovera och bygga till ett gammalt tvåplanshus som idag har eternit som fasad. Bild på huset i dess nuvarande form samt en bild på hur det skulle kunna bli finns här: www.freewebs.com/arbete/. Vi kommer att isolera det både inifrån och utifrån eftersom det inte finns så mycket tak kvar om vi bara isolerar utifrån. I samband med detta tar vi ner plattorna ( min man gråter nästan eftersom de är så gott som underhållsfria). Vi kommer även att bygga ut. Träfasad lär det bli eftersom vi har en begränsad budget, men det är jättesvårt att tänka sig färg, fönster osv, eftersom huset egentligen inte har någon självklar stil. Står i bergepp att beställa fönster så nu måste vi bestämma oss hur det skall se ut! Vi har pratat om stående panel, med midja, röda fönster med ganska matt-mörk grönt runt och en svagt grönbeige ton på själva husfärgen, men har insett hur dyrt det är att få färdigmålade fönster i annan färg än vit...
Jag är tacksam för alla förslag om utseende på fasaden - och även andra tips förståss!
Jag är tacksam för alla förslag om utseende på fasaden - och även andra tips förståss!
Ni har inte möjligtvis några gamla ritningar liggande som visar hur det har sett ut från början? Kolla annars i kommunens byggarkiv, eller om huset finns med i boken: Sveriges bebyggelse. Den hittar du på biblioteket.
När det gäller fasaden kan ni plocka bort några eternitskivor och se hur det ser ut under. Säkert finns delar av den gamla fasaden där.
:
Vart vill jag komma med detta? :-/
Jo, det kunde vara roligt att i försöka återställa den gamla fasaden som den en gång har varit. Ni har ett ypperligt läge nu när ni ändå ska tilläggsisolera.
När det gäller fasaden kan ni plocka bort några eternitskivor och se hur det ser ut under. Säkert finns delar av den gamla fasaden där.
:
Jo, det kunde vara roligt att i försöka återställa den gamla fasaden som den en gång har varit. Ni har ett ypperligt läge nu när ni ändå ska tilläggsisolera.
Huset har nog alltid varit lite stillöst. Det är endast en liten del som är riktigt gammal (före 1909) sedan är det tillbyggt på 40-talet, början av 70-talet och troligtvis någon mer gång ännu tidigare. Några ritningar existerar inte annat än en planlösning på ett av tillbyggena. Så vi får nog "hitta på" en egen stil till huset. Tillbyggnaden minskar ju inte direkt husets lådaktiga intryck...
Om man skall försöka bevara/återgå till det utseende som huset haft längst är det nog eternitplattor som gäller. Före de kom på var huset mycket mindre i storlek.
Om man skall försöka bevara/återgå till det utseende som huset haft längst är det nog eternitplattor som gäller. Före de kom på var huset mycket mindre i storlek.
Klicka här för att svara