Hallå forumet

I vårt nya hus planerar vi att sätta in ett nytt kök.

Vi kommer att beställa stommarna från IKEA och förmodligen även vitvarorna då vi har vana av dessa. Beror också på pris. Detta blir det tredje Ikea-köket som vi bygger.

Det blir ett parallellkök med ena bänken "öppen" mot matrumsdelen, men vi skulle behöva lite idéer och inspiration.

På den väggen som ska det vara mot matrumsdelen funderar vi på att ha en "halvvägg" ca 20cm högre än bänkskivorna, och en "serveringsskiva" på denna - tar gärna emot åsikter för/emot på det.

Fördelar:
- Lätt att sätta t ex eluttag.
- man kan ställa ner disken på bänken bakom så är den ur vägen
- lätt att ställa mat uppe och servera

Nackdelar
- köket blir inte lika öppet

Golv
Vi tänker oss grått golv - möjligen Golvabia Marmi Pulpis så att det blir lite liv i det.
https://www.golvabia.se/kakel-klinker/marmi-1446/#gallery-24

Luckor vill vi inte ha helvita utan möjligen gröna som på bilden - eller lite ljusare.

Bänkskiva blir någon slags sten, möjligen Ikeas OXSTEN eller liknande men vi är inte säkra på om den harmonierar med golvet. Eventuellt ska vi också titta på akryl eller corian.

Kakel ovanför bänkskivan / stänkskydd funderar vi på om man ska ha samma som bänkskivan eller vitt...?

Överskåp funderar vi på men är inte säkra... yay eller nay?

Bilderna / planlösningen är bara ett första utkast. Bänken under fönstret hade varit bra men det fungerar inte så bra med skåpet i hörnet naturligtvis så där får bli någon annan lösning.

På väggen till höger (öster) i bilden finns idag ett fönster, men det ska bli en altandörr ut mot en kommande altan på östra sidan.

Sedan hade vi gärna haft ett jalusiskåp för köksmaskinerna längst in mot väggen på den "fristående" bänkskivan men Ikea har såvitt jag kan se inget sådant i sitt sortiment. Är det någon som har använt t ex Ballingslövs jalusidörr? Passar den möjligen i en Ikea-stomme...?

https://www.ballingslov.se/koek/kok...ed-jalusi/overskap-mellanskap-med-jalusi-mf6r

Ritning av ett planerat parallellkök med möjlig halvvägg mot matrum och markerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett planerat kök med gröna skåp, grå bänkskivor och halvvägg mot matrum.
Skapa konto

Gammelnörden
Det första jag tänkte på när ni beskrev ljusgröna luckor och marmor var ett par bilder på kök jag sett på Pinterest;
Minimalistiskt kök med ljusgröna luckor, marmorbänkskiva och vit herringbone-mönstrad golv.
Skapa konto
Ett modernt ljusgrönt kök med marmorbänkskiva, mässingskran, och rostfria vitvaror.
Skapa konto
Modernt kök med ljusgröna skåpluckor, marmor bänkskiva, och svarta väggbelysningsarmaturer.
Skapa konto

Om det hade varit jag hade jag ändrat något på placeringen av skåp och vitvaror för att få mer beredningsyta mellan diskho och spis. Samt bekvämt avstånd både från matbord och köksdel till kyl/frys.
Jag hade hellre haft marmor som väggbeklädnad som på bilderna ovan och kanske valt hel "diskbänk" på bänkskåpen mot väggen med spisen i och ett litet smart löst galler från IKEA på 40-skåpet till höger om spishällen. Beroende på vilka köksmöbler ni har så kanske ekträ på golvet skulle ge välbehövlig värme till färgskalan men om man föredrar ett mer praktiskt golv tyckte jag tredje inspirationsbilden från Pinterest ljusgrå linolium eller plastgolv(?) såg fint ut. Måste dock vara samma kulörton som marmorn tycker jag.
Jag tycker det känns öppnare och mer bekvämt med en bänkyta utan upphöjning. Man kan duka upp julbordet eller en buffé t ex. Om jag hade pengar skulle jag ha samma marmor som på väggen, men om jag hade haft Marmi på väggen hade jag nog satsat på vit corian. Men jag ingen erfarenhet av det materialet... Jag hade struntat i skrymmande jalusiskåp och satsat på bekväm utdragbar förvaring i bänkskåpen och en riktigt snygg vattenkokare som tål att stå framme. I vårt 60-talshus, med samma parallellkök som ert, hade jag eluttag på väggen och det räckte gott. Men det kanske är längre sladdar på mina köksmaskiner än dagens?
Jag försökte mig på att göra ett IKEA-kök utifrån inspirationsbilderna från Pinterest men dom hade ingen enkel hylla som jag tänkte att det skulle vara över diskhon och diskmaskinsskåpet. Men det skulle vara som på inspirationsbild 1 ungefär tänkte jag.:D 3D-rendering av ett kök med ljusgröna luckor, integrerade vitvaror, och trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det första jag tänkte på när ni beskrev ljusgröna luckor och marmor var ett par bilder på kök jag sett på Pinterest;
[bild]
jajäääädrar vad snyggt det där blev!!! Tack för många tips - mycket bra tankar!!

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
A andost skrev:
På den väggen som ska det vara mot matrumsdelen funderar vi på att ha en "halvvägg" ca 20cm högre än bänkskivorna, och en "serveringsskiva" på denna - tar gärna emot åsikter för/emot på det.
Det är bra när man har diskho eller häll i kökshalvön för att förhindra stänk på golvet, men i ert fall verkar det lite onödigt.

A andost skrev:
Lätt att sätta t ex eluttag.
Med vägguttag på väggen och på sidan av kökshalvön borde det räcka ändå. Dessutom kommer nog den mesta matberedning ske mellan hon och hällen så man slipper bära omkring på ingredienserna så mycket.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det hade varit jag hade jag ändrat något på placeringen av skåp och vitvaror för att få mer beredningsyta mellan diskho och spis.
Instämmer, rekommenderat mått är 80 - 120 cm mellan ho och häll, och det är inte utan anledning.

A andost skrev:
man kan ställa ner disken på bänken bakom så är den ur vägen
Skulle tro att man i praktiken vill ställa ner disken ovanpå diskmaskinen så man inte behöver flytta på disken en extra gång

A andost skrev:
lätt att ställa mat uppe och servera
Det är inte så lätt att ta mat från fat som står 110 cm upp, det blir lite konstiga vinklar på handlederna om man är en normallång kvinna (ändå besvärligare om man är kort förstås).

A andost skrev:
Överskåp funderar vi på men är inte säkra... yay eller nay?
Beror ju på hur mycket förvaring ni behöver.

A andost skrev:
Det blir ett parallellkök
Skulle nog kalla det för U-kök ;)

• Gilla
andost
  • Laddar…
Gammelnörden
Tips; Höstrea på "Bricmate carrara large hexagon" klinker https://www.stonefactory.se/inomhus/mosaik/marmormosaik/u-hexagon-large-carrara-honed-100x100-mm

Det kanske skulle vara snyggt med hexagoner ovanför diskbänken som forsätter ner under fönstret på samma vägg och ut på golvet och sedan möter ett trägolv i resten av rummet?
Hexagonalt klinkergolv i övergång till mörkt trägolv i ett modernt vardagsrum med grå soffa och konstverk.
Skapa konto

Var även 35% rea på kolmårdsmarmor som är riktigt fin med grönt i som kanske passar med gröna luckor?

• Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Mmmmm kåååålmååårdsmarmor.... :P

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.