Hej!

Vi skulle behöva lite idéer innan vi skall byta vårt tak på garagedelen av huset.
Huset är byggt 1970 och aldrig varit renoverat.

Taket är lite lustigt byggt med lutning mot huset och en brunn i innerhörnet.
Det är även i innerkant mot huset det har läckt lite in.

Nedan är en bild på huset.

Huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från ovan ser det ut som nästa bild, där det grå är garagedelen.

Huset_ovan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill ha kvar 60-tals stilen med det platta taket och sargen runt.
Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt för att det skall hålla många år.

Hur är det med ränna och brunn på taket när det kommer mycket snö?

Tacksam för tips och idéer.
 
Jag har ett liknande garage med ränna och brunn på taket.

Jag har inte upplevt några problem med detta, men det är ju viktigt att man håller koll på att takbrunnen inte sätts igen av löv och annat skräp.

På vintern spelar det ingen roll, eftersom snön inte skall ner i brunnen. Det är först när snön smälter som brunnen kommer till sin nytta och då gäller det som sagt att den inte är igensatt.

Om du vill behålla samma stil, men minska risken borde ni kanske vända på taklutningen, så att det inte lutar mot huset? I samband med detta kanske det är möjligt att öka taklutningen något, så mycket det nu är möjligt utan att "gå över" sargen.
 
Anledningen att det läcker in är troligen inte på grund utav felaktig konstruktionen utan att såna tak med papp eller duk håller i ca 30-35 år så dit borde vart bytt för länge sen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.