....utan väggar på ngn sida?
Kanske dålig rubrik o fel ämnesområde (mod rättar till dt isf hoppa jag).
Har satt hjul och handtag på högskåp som funkar som "skafferi/förvaring" i köket. Är ohyggligt ostabilt och efterlyser en idé om hur kan "leda" fast det för få det stabilare.
Optimalt hade varit lådexpanderskenor (heter dt så..?), men i mitt fall har jag inga väggar på ngn sida om högskåpet.
Kanske dålig rubrik o fel ämnesområde (mod rättar till dt isf hoppa jag).
Har satt hjul och handtag på högskåp som funkar som "skafferi/förvaring" i köket. Är ohyggligt ostabilt och efterlyser en idé om hur kan "leda" fast det för få det stabilare.
Optimalt hade varit lådexpanderskenor (heter dt så..?), men i mitt fall har jag inga väggar på ngn sida om högskåpet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Du har väl i alla fall två ställen att fästa skenor på, i bänkskivan till vänster och i skåpet över kylen till höger.
Annars kan du ju sätta någon form av konsol uppe i vänstra hörnet som du fäster skenan i. För säkra upp det där, det bör du verkligen göra!
Annars kan du ju sätta någon form av konsol uppe i vänstra hörnet som du fäster skenan i. För säkra upp det där, det bör du verkligen göra!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Det är nog en Billybokhylla eller motsvarande som används. Öppen långsida alltså. Det finns förstås färdiga sådana konstruktioner med fasta sidostycken som det rullar in och ut ur, men det här verkar vara lite mer av en budgetvariant.
Håller med Nötegårdsgubben. Expanderskenor mot bänkskåpen (2 st) och mot skåpet ovan kylen (1 st). Ett alternativ är att fästa skenor i golv och tak. Det är lite svårt att se från bilderna men är det helt fristående nu? Då är det en rätt stor säkerhetsrisk.
Jag tycker din idé är grym i övrigt, jag skulle också vilja ha sådana utdragbara skafferier. Så mycket bättre överblick än ett smalt och djupt högskåp.
Jag tycker din idé är grym i övrigt, jag skulle också vilja ha sådana utdragbara skafferier. Så mycket bättre överblick än ett smalt och djupt högskåp.
Bra lösning, men som Nötegårdsgubben antog är skåpet en budgetvariant som inte väger mnga gram så tror inte det skulle funka med betongplattors tyngd kombinerat med skåpets klena kvalité. Men en slug idé jag kommer bära med migÅsa Lund skrev:
Inte helt genomtänkt rev jag ut alla köksskåp utom dom under diskbänken för flyttade fr stort till minimalt och drabbades av "boiskokartongsklaustrofobi" *LER*. Att sätta det så skulle ta lika mkt plats som en av dom skåpen jag rev ut + ena långsidan av högskåpet är öppen och dörrar tar ytterligare space för öppnas/stängas obehindrat.Åsa Lund skrev:
Blir lite smickrad över att den tomma kartongen ovanför kylskåpet ser ut som ett skåp. Den fyller bara ett enda syftet: att förhindra så min extremt "nickenyfiken"-katt inte hoppar upp på kylskåpet 24/7. Så småningom kommer kartongen förhoppningsvis ersättas med ett riktigt skåp.Nötegårdsgubben skrev:
Konsolidén är slug! Ska jag fortsätta spåna på definitivt!!!
'För säkra upp det där, det bör du verkligen göra'. Håller jag fullständigt med dig om och fullt medveten om..., om inte annat för mina missars skull (att jag skulle få det över mig kommer knappast hända då jag håller ett järngrepp i handtaget när drar ut det tills e inne igen).
Därför jag vände mig till er expertiser i detta forum och tackar ödmjukast, verkligen för ert engagemang.
Ditt 'grym' gjorde hela min dag o vecka. TACK!tommib skrev:
Håller med Nötegårdsgubben. Expanderskenor mot bänkskåpen (2 st) och mot skåpet ovan kylen (1 st). Ett alternativ är att fästa skenor i golv och tak. Det är lite svårt att se från bilderna men är det helt fristående nu? Då är det en rätt stor säkerhetsrisk.
Jag tycker din idé är grym i övrigt, jag skulle också vilja ha sådana utdragbara skafferier. Så mycket bättre överblick än ett smalt och djupt högskåp.
Japp, e helt fristående nu. Se svar till Nötegårdsgubben ang skåpet ovanför kylen och säkerheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Ah, det förklarar lådorna över högskåpet också, tordes inte riktigt fråga vad du hade dem där för om det redan var rangligt.B bassetasse skrev:
Jag vet inte hur stora krafter det är eller hur bra fäste du får i väggen, men spontant skulle jag rekommendera att du i första hand sätter konsolen så att den ger stöd i sidled, alltså så att stödbenet går ut åt sidan snarare än nedåt. Det blir förstås lite mer iögonfallande, men du kan kanske ställa en kartong på den.B bassetasse skrev:
Brytvikten kan kanske skåpet ta upp, om inte bör du nog både ha en konsol som tar upp kraften i sidled (den jag nämner ovan) och en med stödbenet nedåt som tar upp kraften av att själva skenan vill falla nedåt i framkant av gravitationen.
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kan du inte bygga en konsol med en utdragsskena monterad ovanför skåpet eller i skåpets övre del för att få den dold? Hur ser lösningen ut nedtill? En skena där med kanske?
Tänker mig typ ett plattjärn och ett vkr/kkr påsvetsat som skruvas i väggen med ett rullblock fäst i hyllan alternativt utdragsskena?
Tänker mig typ ett plattjärn och ett vkr/kkr påsvetsat som skruvas i väggen med ett rullblock fäst i hyllan alternativt utdragsskena?
Helt korrekt. Tomma tyngdlösa lådor... HahahaNötegårdsgubben skrev:
[QUOTE="Nötegårdsgubben, post: 3011348, member: 168223"Jag vet inte hur stora krafter det är eller hur bra fäste du får i väggen, men spontant skulle jag rekommendera att du i första hand sätter konsolen så att den ger stöd i sidled, alltså så att stödbenet går ut åt sidan snarare än nedåt. Det blir förstås lite mer iögonfallande, men du kan kanske ställa en kartong på de.[/QUOTE]
Har extremt hårda betongväggar som jag lärt mig borra i, vilka plugg o skruv som funkar bäst SÅ bra fäste är inga problem! Sen började jag klia mig i huvudet ang din förklaring ang hur du menade konsolerna ska sitta.... Tog svart tejp o gjorde en "prototyp". E det såhär du menar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[QUOTE="Nötegårdsgubben, post: 3011348, member: 168223"
Brytvikten kan kanske skåpet ta upp, om inte bör du nog både ha en konsol som tar upp kraften i sidled (den jag nämner ovan) och en med stödbenet nedåt som tar upp kraften av att själva skenan vill falla nedåt i framkant av gravitationen.[/QUOTE]
Det stycket snurrade bort mig helt i o m inte står på Kalle Anka-språk, men ska be ngn begåvad vän översätta "din latin" åt mig i veckan... Haha.
Där tappade jag, eller snarare du bort mig.... Det betyder?richardtenggren skrev:
Lösningen nedtill i dagsläget är fyra hjul a la variant bilden. Inget mer och m a o helt fristående.
"Tillverkade" denna amatörmässiga konstruktionen för drygt tre år sen. Men börjat känna mig ohyggligt obekvämt med rangligheten som blir mer och mer påtaglig för varje dag FÖR mina katters skull...
Kanske låter patetiskt men det är inte helt simpelt att fixa sånt här om man har båda tummarna mitt i näven, OCH är tjej, OCH blond (även fast man kör truck o bygger pump o doseringssystem hela dagarna)
VKR/KKR är en typ av (fyrkantiga) stålrör.
Jag tror att jag är inne på samma lösning som Nötegårdsgubben.
Sätt en "konsoll" i väggen+taket. Tänk dig en träregel 70x45 som sticker ut rakt från väggen, 1,5 ggr skåpets bredd. Yttersta ändan av denna är sedan fäst i taket. Du får då en halvstabil punkt att stötta skåpet mot. Nederkanten av denna regel ska sitta kanske 1 cm ovan skåpets ovansida (eller motsvarande en hjulhöjd, om du sätter hjul där uppe också, inverterat). På skåpet monterar du sedan två reglar längs med hela skåpets bredd, med kanske 5 mm spel till den takmonterade regeln. Vill du snoffsa till lösningen sätter du hjul uppe på skåpet istället som löper mot regeln från sidan.
Detta blir givetvis stort och fult, men det kommer stabilisera skåpet något. Det kommer fortfarande inte gå att luta sig mot det men det kommer i alla fall inte ramla bara sådär. Man kan bygga vidare på idén med en mer slimmad variant, t.ex. med ovan nämnda stålrör. Detta kräver dock andra typer av verktyg än trä. Om du har en vägg på andra sidan rummet och inte bryr dig om en regel som går tvärs rummet i höjd med skåpets överkant kan du montera regeln så. Det blir definitivt stabilt och kommer hindra skåpet från att falla.
Man kan också variera sig genom att sätta en skena i golvet och montera en fullutdragsskena på den. Det kommer inte göra så mycket för stabiliteten men det kommer styra skåpet rakt ut.
Bäst vore nog att bygga ett överskåp ovan kylen som också sträcker sig ut över detta skåp. Då skulle du få en stadig punkt ovan skåpet som du kan fästa en fullutdragsskena i, vilket blir en snyggare lösning än den ovan beskrivna.
Jag tror att jag är inne på samma lösning som Nötegårdsgubben.
Sätt en "konsoll" i väggen+taket. Tänk dig en träregel 70x45 som sticker ut rakt från väggen, 1,5 ggr skåpets bredd. Yttersta ändan av denna är sedan fäst i taket. Du får då en halvstabil punkt att stötta skåpet mot. Nederkanten av denna regel ska sitta kanske 1 cm ovan skåpets ovansida (eller motsvarande en hjulhöjd, om du sätter hjul där uppe också, inverterat). På skåpet monterar du sedan två reglar längs med hela skåpets bredd, med kanske 5 mm spel till den takmonterade regeln. Vill du snoffsa till lösningen sätter du hjul uppe på skåpet istället som löper mot regeln från sidan.
Detta blir givetvis stort och fult, men det kommer stabilisera skåpet något. Det kommer fortfarande inte gå att luta sig mot det men det kommer i alla fall inte ramla bara sådär. Man kan bygga vidare på idén med en mer slimmad variant, t.ex. med ovan nämnda stålrör. Detta kräver dock andra typer av verktyg än trä. Om du har en vägg på andra sidan rummet och inte bryr dig om en regel som går tvärs rummet i höjd med skåpets överkant kan du montera regeln så. Det blir definitivt stabilt och kommer hindra skåpet från att falla.
Man kan också variera sig genom att sätta en skena i golvet och montera en fullutdragsskena på den. Det kommer inte göra så mycket för stabiliteten men det kommer styra skåpet rakt ut.
Bäst vore nog att bygga ett överskåp ovan kylen som också sträcker sig ut över detta skåp. Då skulle du få en stadig punkt ovan skåpet som du kan fästa en fullutdragsskena i, vilket blir en snyggare lösning än den ovan beskrivna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Ber om ursäkt om det upplevs som Kalle Anka-språk. Poängen är förstås att du ska förstå. Så ja, jag menade precis enligt din prototyp.
Men för att harva på om stadga lite. En konsol är i princip som en triangel och den gör framför allt nytta åt ett håll. Sätter man upp en väggfast hylla ser det normalt ut såhär:
De konsolerna tar upp krafter så att inte framkanten på hyllan bryts nedåt av gravitationen. Notera de sneda bitarna som skapar en triangel på konsolen, de ger stadga. Enkelt uttryckt, ju större triangel desto stadigare konsol. Ju större (djupare) hylla man har, desto större konsol behöver man alltså.
Nu tillbaka till din situation. Du har inte i första hand krafter uppifrån och ned att ta hänsyn till, utan från höger till vänster. Risken är ju inte att skåpet tippar framåt, utan åt sidan. Därför bör du som sagt ha en konsol där triangeln går åt sidan istället för nedåt. Det är förstås samma sorts konsol man använder, man sätter den bara så att triangeln sticker ut åt sidan istället för nedåt.
Men eftersom att konsolen i sig blir ganska lång kommer den ha en egen vikt som drar den nedåt i framkant. Därför bör du nog också ha en konsol som tar upp den kraften. Alltså en konsol som stadgar skåpet (höger-vänster) och en som stadgar konsolen själv (upp-ned).
Överkurs: En konsol som sticker ut åt sidan blir förstås ganska ful. Men det går även bra att ha den åt andra hållet, så att stödbenet går åt höger istället för vänster. Då gömmer du alltså konsolen ovanpå skåpet istället för att den sticker ut åt sidan.
Hoppas det blev mer begripligt nu, även om det blev mycket text.
Men för att harva på om stadga lite. En konsol är i princip som en triangel och den gör framför allt nytta åt ett håll. Sätter man upp en väggfast hylla ser det normalt ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De konsolerna tar upp krafter så att inte framkanten på hyllan bryts nedåt av gravitationen. Notera de sneda bitarna som skapar en triangel på konsolen, de ger stadga. Enkelt uttryckt, ju större triangel desto stadigare konsol. Ju större (djupare) hylla man har, desto större konsol behöver man alltså.
Nu tillbaka till din situation. Du har inte i första hand krafter uppifrån och ned att ta hänsyn till, utan från höger till vänster. Risken är ju inte att skåpet tippar framåt, utan åt sidan. Därför bör du som sagt ha en konsol där triangeln går åt sidan istället för nedåt. Det är förstås samma sorts konsol man använder, man sätter den bara så att triangeln sticker ut åt sidan istället för nedåt.
Men eftersom att konsolen i sig blir ganska lång kommer den ha en egen vikt som drar den nedåt i framkant. Därför bör du nog också ha en konsol som tar upp den kraften. Alltså en konsol som stadgar skåpet (höger-vänster) och en som stadgar konsolen själv (upp-ned).
Överkurs: En konsol som sticker ut åt sidan blir förstås ganska ful. Men det går även bra att ha den åt andra hållet, så att stödbenet går åt höger istället för vänster. Då gömmer du alltså konsolen ovanpå skåpet istället för att den sticker ut åt sidan.
Hoppas det blev mer begripligt nu, även om det blev mycket text.



